Az EU megújuló energiákra vonatkozó direktívája eltérő arányt állít fel tagországonként, figyelembe véve a "kiindulási pontot", vagyis az adott állam energiaszektorának fejlettségét és a nemzetgazdaság teljesítőképességét. Ezért állhat elő például az, hogy Romániának csak 3,6 százalékkal kell még növelnie a megújuló energiák arányát, míg Svédországnak 4,6 százalékkal, mivel szomszédunknak 24 százalékot kell elérnie, a skandináv országnak viszont 49 százalékot, magyarázta a Reuters.
Megáll a szélenergia az országhatároknál
Európa-szerte óriási beruházásokat eszközöltek a szélenergia-szektorban, ám a sok milliárd eurós befektetéseknek addig nem láthatjuk hasznát, amíg a Unió nem lép fel az energiamonopóliumok ellen. Hogy Európában zavartalanul áramolhasson a szélenergia, és az instabil, változó szélviszonyokat kiegyenlíthessék, ahhoz becslések szerint több tucat kapcsolatot kellene kiépíteni az egyes vállalatok és infrastruktúráik között - mivel minél nagyobb a hálózat, annál jobban tudja kiegyenlíteni egyes részeinek változékonyságát.
A szél fúj és nem ismer országhatárokat, a szélből kinyert energia azonban rendre megreked az országokon belül. A támogatási rendszer túlnyomórészt ignorálta a hálózatok együttműködésének kérdését. A szélenergia hasznosítása gyakran monopóliumot élvező állami vállalatok kezében van. Egy új EU-s jogszabály értelmében azonban változás várható, szakértők úgy látják, a nagyvállalatok feldarabolódnak, és el fogják adni a hálózatokat fenntartó leányvállalataikat.
Az elmúlt évtizedben Dániában és Spanyolországban húzták fel a legtöbb szélerőművet. E két ország energiaigénye közel 50 százalékát képes szélenergiával kielégíteni. Dánia, mivel jól összekötötték a skandináv államokkal, könnyen át tudja adni a megtermelt energiát, ám Spanyolország csak szélenergia-kapacitása 2 százalékát képes kijuttatni az országból. Egy-egy szeles napon leállásra kényszeríti a helyi gáz- és szénerőműveket, hogy felhasználásra kerüljön a szélenergia, és ne terhelődjön túl a rendszer.
A spanyol és a francia energiaóriás (RTE) csak a közelmúltban kezdte meg az együttműködést egy 225 millió eurós támogatás jóvoltából, írta a Reuters. De ennek gyakorlati hatása csak 2014 után mutatkozik majd meg.
Tovább szigorítanák a kibocsátási limitet
A megújuló energiák térnyerése természetesen kulcsfontosságú a 2020-ra vállalt 20 százalékos emisszió-csökkentés teljesítéséhez. Az EU vezetése már korábban kilátásba helyezte, hogy a klímavédelem érdekében hajlandó 2020-ra az üvegházgáz-kibocsátás mérséklését nagyobb mértékben, 30 százalékban megszabni, hogy ezzel tovább ösztönözze a "tiszta technológiák" fejlődését.
A Financial Times honlapján megjelent közös tárcájában a brit energiaügyi miniszter, Chris Huhne, a német környezeti miniszter, Norbert Roettgen és a francia ökológiai miniszter Jean-Louis Borloo úgy érveltek, az emissziós limit erősítése szükséges ahhoz, hogy az európai zöld szektor versenyben tudjon maradni a kínai, amerikai, japán, indiai zöld innovációkkal és termeléssel. A három európai nagyhatalom szakminisztere figyelmeztetett, hogy a recesszió a klímaharchoz szükséges pénzek egyharmadát elszívta, és ha nem fokozzák az emissziók megfékezését, akkor a későbbi emisszió-csökkentések (tudniillik 2050-ig szól a teljes ütemezés) még több pénzt fognak felemészteni. Magyarán minél előbb vagyunk túl rajta, annál olcsóbb a klímavédelem.
- 2006: 8,8%
- 2007: 9,7%
- 2008: 10,3 %
- Svédország 44.4 % (elérendő: 49 %)
- Finnország: 30.5 %
- Lettország: 29.9 %
- Ausztria: 28.5 %
- Portugália: 23.2 %
- Franciaország: 11 % (elérendő: 23 %)
- Németország: 8.9 % (elérendő: 18 %)
- Belgium: 3.3 %
- Hollandia: 3.2 %
- Anglia: 2.2 % (elérendő: 15 %)
- Luxemburg: 2.1 %
- Málta: 0.2 %