2009-ben Obama a gazdaságélénkítő program (stimulus package) részeként közvetlen támogatássá konvertálta az adókedvezményeket: 4,5 milliárd dollárt osztottak ki javarészt szél- és napenergia projektek számára, mert a gazdaság mélyrepülése közepette a befektetőknek kevésbé volt előnyös a megtakarítás az adók terén. Inkább készpénz kellett.
Azok a finomító üzemek például, melyek gázolajjal keverik az etanolt, 45 cent (95 forint) kedvezményt kaptak minden egyes gallon (3,78 liter) üzemanyagra.
Nem kukoricáznak?
Az amerikai etanol-szektor tavaly 6 milliárd dollárnyi adókedvezményben részesült (a biodízel-programot azonban nem tudták meghosszabbítani 2009 végén a költségvetés deficitje miatt). A 2007-es energiatörvény már előírta az üzemanyag-gyártás fokozatos átállását az etanolra, hogy az olajt részben kiváltsák. A törvény nagy felvevőpiacot garantál a mezőgazdák számára, így az adókedvezmény tulajdonképpen szükségtelen. Eltörlése mellett szól az is, hogy az etanol előállításának környezetkárosító hatása ma már többé-kevésbé közismert.
Erdőket irtanak ki, hogy az alapjául szolgáló kukoricát termesszék a helyén, az etanol-gyárak sok mérges gázt pöfékelnek a levegőbe, továbbá nagy mennyiségű vegyi szennyvizet öntenek a folyókba, szennyezve az ökoszisztémákat. Az USA-ban egész folyók és torkolatvidékek állatvilága halt ki vagy csappant meg emiatt. Az adókedvezmény miatt a gazdák a jobb árat kínáló etanol-cégeknek adják el termésüket, s ezzel nagy mennyiségeket vonnak ki az élelmiszerpiacról. Ez és a magas árszint a harmadik világ élelmezését nehezíti meg, illetve részben ellehetetleníti az élelmiszer-segélyek biztosítását. Az ilyesfajta mellékhatások miatt az Európai Unió is felülvizsgálni kényszerült etanol-politikáját.
Haladékot kértek
Fordult a kocka a 2008-as amerikai elnökválasztási kampányok óta (amikor még minden jelölt pozitív megoldásként emlegette az etanolt), a szakmai konszenzus és a közvélemény elpártolt a bioüzemanyagtól, illetve a kevésbé igénybe vett alapanyagok (agrár-szemét, megmaradt növényszárak stb.) felhasználását szorgalmazzák.
Az amerikai etanol-gyártók, felismerve az új helyzetet, júliusban azt a kompromisszumot javasolták a washingtoni illetékeseknek, hogy 4 év alatt szűnjön meg a kedvezményezettség (a csökkentett támogatás esetén is minden egyes év 3,8 milliárd dollárba kerülne az államháztartásnak). A Growth Energy iparági érdekcsoport és a Gazdák Országos Szövetsége emellett ragaszkodnak ahhoz, hogy a jelenleginél nyíltabb legyen az alternatív üzemanyagok piaca és az etanol mindenütt elérhető legyen, jelentette a Reuters.
Érvelésük szerint 200 000 benzinkútnál kellene etanol-töltőállomást létesíteni. Darabja 15 000 dollár. Ezekhez államilag garantált hitelek kellenének öt éves ütemezésben. Mintegy 5 milliárd dollár értékben. Az amerikai autócégek számára pedig törvénynek kellene előírnia, járműveiket úgy gyártsák, hogy etanollal is tudjanak működni, vélik az iparági szereplők. (A gázolaj általában 10 százalék etanolt tartalmaz.) A Reuters azonban megszólaltatta a legnagyobb etanol-gyártó, a POET vezérigazgatóját, aki legyintett: a bioüzemanyag széles körben hozzáférhető a fogyasztók számára és meg sem kottyan majd neki, ha elveszik a támogatást.