Borús kilátások: mi lesz a villanyautók sorsa?

Egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az autópiaci tortából a villanyautók, pedig drágábbak a hagyományosnál, ráadásul a következő években tovább emelkedhet az áruk a Coface hitelbiztosító elemzése szerint. Az elektromos autókhoz és azok akkumulátoraihoz használt fémek, mint a lítium, a réz és a kobalt iránti kereslet ugyanis felfelé húzza az árakat. A magyar autóipar számára kedvezőtlen, hogy az elektromos autók gyártása kevésbé bonyolult, mint a hagyományos társaiké, ugyanakkor lehetőséget is jelenthet a szektor számára a villanyautóboom.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Gyorsan, látványos karriert futnak a nemzetközi, azon belül is az uniós autópiacon a villanyautók. Kérdés azonban, hogy a következő időszakban tudják-e tartani az eddigi tempót, az árak alakulása ugyanis beleszólhat a piaci folyamatokba – áll a Coface nemzetközi hitelbiztosító legfrissebb összeállíásában, amely a villanyautók és az azok gyártásához szükséges fémek árának változásának fényében vizsgálta az elektromos autók piacát valamint azt, hogy a várható trendek hogyan érinthetik a magyarországi autóipart.

Jelentős bővülés

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint az idei második negyedévben az uniós autópiacon eladott új autók 7,5 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású, míg három éve, 2018-ban 2,7 százalékos volt a részesedésük. Az elektromos autók szegmense folyamatosan növekszik globális szinten is: 2020-ban 13 százalékos volt a részesedésük a 2019-es 8 százalékhoz képest.

(Fotó: depositphotos.com)

Beszédesek a Nemzetközi Energia Ügynökség adatai is: a személyautók értékesítése 6 százalékkal esett vissza 2020-ban, miközben az elektromos autók értékesítése 41 százalékkal nőtt, elsősorban az európai keresletnek köszönhetően. Ráadásul 2021 első negyedévében az elektromos autók értékesítése 41 százalékkal nőtt 2020 első negyedévéhez képest és éves szinten 70 százalékos növekedés várható. A villanyautó-vásárlásokhoz sok ország ad állami támogatást, ez pedig fokozza a keresletet.

Méregdrágra alapanyagok

A Coface szakértői azonban kiemelik, hogy ezek a trendek mind jelentősen növelik az autók gyártásához szükséges olyan fémek iránti keresletet, mint a lítium, a kobalt, a grafit, a nikkel, a ritka földfémek, az aluminium, vagy a réz. Több tízkilónyi, vagy esetenként akár több száz kiló fém szükséges az akkumulátorok gyártásához, különösen alumínium, ami az akkumulátor tömegének a felét teszi ki, amit a réz, a grafit és a nikkel követ. Az alumíniumot nemcsak az akkumulátorok gyártásához használják, hanem az autó más részein is, mint a karosszéria váza, vagy a belső panelek, mivel kicsi a súlya és hatékony védelmet tud nyújtani egy ütközés esetén. A réz esete szintén érdekes: elengedhetetlen az akkumulátorok gyártásához, de elektronikai beszállítók is használják, akiknek új hálózatot kell építeniük, hogy alkalmazkodjanak az elektromos járművek által támasztott energiaigényhez. A Coface várakozásai szerint a nikkel, az alumínium és a réz ára sorrendben 34, 25 és 47 százalékkal növekedhet 2021-ben az előző évi szinthez képest, emellett a kereslet is jelentősen növekszik majd 2020 és 2050 között.

Az is tény, hogy a szóban forgó fémek magas beépítési költsége hozzájárul az alternatív technológiák fejlesztésének ösztönzéséhez. Ez a helyzet azonban hosszú távon változhat, mivel egyre élesebb a verseny azok között az országok között, amelyek szeretnének előnyhöz jutni a járművek új generációjának gyártásával. A jelenlegi tervek szerint elképzelhető, hogy a 2030-as évek közepén a belső égésű motorokkal szerelt autókat egyes piacokon, akár több európai országban betiltják, amivel megszűnik a versenyhelyzet.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo