A Starbucks például Amerikában kedvezményt ad azoknak, akik saját kávéspohárral érkeznek kávéházaikba. De nemcsak az új műanyag eszköz használatát kell megelőzni, hanem a már elhasznált plasztiktárgyak visszagyűjtését és újrahasznosítását is meg kell oldani. Persze erre is születtek már megoldások: Angliában a Merlin Entertainments vidámparkjaiban például olyan kólaautomatákat helyeztek el, melyekbe be lehet dobni a plasztik italospalackokat. A környezettudatos fogyasztók e cselekedetükért 50 százalékos kedvezményt kapnak a vidámparkok belépőjegyeiből. Az akció július 25-től október 19-ig tart a szigetországban.
Könnyen lehetséges, hogy a szelektív gyűjtést ily módon segítő, márkázott gépek stratégiailag fontos pontokon fognak elszaporodni más brandek hasonló akcióiban is: nem elég a boltoknál megoldani a körforgásos gazdaságban való részvételt, vagyis az újrafeldolgozáshoz szükséges visszagyűjtést. Értelemszerű, hogy olyan szabadidős tevékenységek helyén is célszerű a visszagyűjtésről való gondoskodás, ahol nyáron sok üdítőital fogy. A szóban forgó vidámparki masinák egyébként összenyomják a palackokat, vagyis 90 százalékkal több palackot lehet beléjük helyezni, mintha azokat a természetes állapotukban kerülnének be.
A gépek által adott voucher 50 százalékos kedvezményre jogosít és a Merlin 30 vidámparkjában lehet beváltani, közéjük tartozik a windsori Legoland is. Ha napijegyet vásárol az ember, ez 27 angol font árengedményt jelent.
A Coca-Cola természetesen márkaépítésre is használja az akciót, amit tévés kampányban is népszerűsít. Az italgyártó brit leányvállalata több újrahasznosított műanyagot vásárol termékgyártásához Angliában, mint bármely más cég a szigetországban. 2020-ra angliai gyáraiban a jelenlegi 25 százalékról 50 százalékra emeli az újrahasznosított műanyag részarányát a palackjaiban. Az összes angliai Coca-Cola palack újrahasznosítható.
Angliában ez az első akció, amiben a termék gyártója értékesebb ajándékot kínál a termék újrahasznosítható részének – ez esetben az italospalacknak – a visszagyűjtéséért, mint amennyibe a termék került. Elképzelhető, hogy ebben is versengeni fognak a márkák egy ideig, míg a kritikus tömeget rá nem szoktatják a környezettudatos fogyasztói viselkedésre.
(Sustainable Brands)