A londoni levegő szennyezettebb, mint a pekingi

A londoni légszennyezettség magasabb a pekinginél, legalábbis ami a veszélyes nitrogén-dioxid koncentrációját illeti. Nem csak a brit főváros levegője szennyezett: Putnok például Párizst is veri.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A brit fővárosban veszélyes levegőt venni

A brit főváros központjában a nitrogén-dioxid szintje magasabb, mint a légszennyezettségéről is ismert Pekingben. A dízel üzemű járművek által kibocsátott, valamint az energia-termelésből és a fűtésből származó nitrogén-dioxid koncentrációja Európa városai közül a London belvárosában mért a legmagasabb. Jeremy Langrish, az Edinburghi Egyetem kutatója szerint a nitrogén-dioxid magas koncentrációja hozzájárul a szív és a tüdő betegségeihez, továbbá hatásukra a különféle légzőszervi tünetek kockázata is megnő. Kimutatták, hogy a forgalmas utak mentén élők között többen válnak asztmásokká.

Nem csak a brit fővárosban rossz a helyzet, az 1513 európai mérőállomás közül tavaly 301 esetében regisztrálták az Európai Unió által megszabott határértékek túllépését. Párizsban, Rómában, Athénban, Madridban, Brüsszelben és Berlinben is voltak olyan körzetek, amelyekben a levegő szennyezettsége túllépte a plafont. London után a lista második és harmadik helyén stuttgarti körzetek szerepeltek.

"A nitrogén-dioxid minden olyan nagyvárosban problémát jelent, ahol nagy a forgalom" - mondta Alberto Gonzalez Ortiz, a koppenhágai székhelyű Európai Környezetvédelmi Ügynökség munkatársa, hangsúlyozva, hogy a nagy számú új dízel autó különösen ront a helyzeten. A nitrogén-dioxidra vonatkozó uniós határérték 40 mikrogramm/köbméter. Londonban a Regent's Park közelében 2012-ben 94, tavaly Pekingben pedig 56 mikrogramm/köbmétert mértek. (A kínai főváros levegője viszont egyéb káros anyagok tekintetében sokkal rosszabb a londoninál.)

Hatvan éve csapott le Londonra a “Nagy szmog”
Hatvan évvel ezelőtt, 1952. december ötödikén vastag, korom és pára nyelte el Londont. A „Great Smog” öt teljes napig tartotta fogságában a várost, a sokmilliós metropolisz iparosítás utáni történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozva. A tömegközlekedés összeomlott, a mérgező ködben emberek ezrei vesztették életüket.
A Bloomberg a riasztó londoni helyzet kapcsán megjegyezte, hogy a káros anyag koncentrációjának növekedése részben a környezetvédelmi erőfeszítések nem kívánatos következménye. Az Európai Unióban ugyanis a klímaváltozási küzdelem részeként teret nyert a takarékos dízel autók használata, amelyek kevesebb üvegházhatásért felelős szén-dioxidot bocsátanak ki, mint benzines társaik. A dízeles járművek károsanyag-kibocsátását légszennyezési és közegészségügyi katasztrófának nevezte Simon Birkett, a Clean Air in London nonprofit környezetvédő csoport vezetője.

Az angol szmoghelyzettel tele van a világsajtó, holott Magyarországon minden évben sokkal rosszabb a helyzet. Az elmúlt fűtési évadban Debrecenben 247 mikrogramm/köbméter értéket mértek, szemben a londoni 102-vel, míg Nyíregyházán 187 volt a csúcskoncentráció. Az alig 8000 lakosú Putnokon február 1-jén 146 mikrogramm/köbméter volt a PM10 napi átlagkoncentrációja. Miskolcon 115 mikrogramm volt a tavalyi rekordérték, Szegeden pedig 102, éppen annyi, mint most Londonban. Budapesten is mértek a londoninál magasabb szennyezettséget. Pesthidegkúton 104, a többi külső kerületben „csak” 90 mikrogramm volt a tavalyi csúcskoncentráció

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo