Rosszul szabott pályázatok

Alig jelentek meg az első pályázatok az Új Magyarország fejlesztési terv keretében, máris hatalmas viták össztüzébe kerültek. Egyesek szerint alacsony a támogatás mértéke, mások szerint az összege, megint mások pedig úgy vélik, továbbra is túl szigorúak a támogatási feltételek. Nos, első blikkre úgy tűnik, egy kicsit mindenkinek igaza van: az új pályázati rendszer új gyermekbetegségeket nevelt ki magában.

Aki egy kicsit is figyelt a gazdaságpolitikai eseményekre, az már több mint egy éve tisztában kellett legyen azzal: az Új Magyarország fejlesztési terv és az uniós pályázati rendszer kidolgozása, valamint brüsszeli elbírálása komoly hátrányban van. Az okok közt szerepelt nemcsak a választási év miatti lassulás és a költségvetési kiigazítás előtérbe kerülése, de bizony a brüsszeli bürokrácia is, amelynek útvesztőiben hosszú hónapokra el tud tűnni egy-egy ország szintű tervezet.

Ennek ellenére ősz óta gőzerővel folyt a kormányzati szervezés, hogy - a korábbi ígéretekhez híven - januárra strukturálisan felálljon a második nemzeti fejlesztési tervet, végső nevén Új Magyarország fejlesztési tervet kiszolgáló intézménykeret. Ígéretek hangzottak el az első pályázatok januári megjelenésére is, s a hónap utolsó napjaiban meg is jelentek a GVOP-utód Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) 2007-2013-ra vonatkozó első kiírásai, majd néhány nappal később a Közép-magyarországi Operatív Program és a Társadalmi Megújulás Operatív Program is előrukkolt néhány pályázattal.

A kiírások megítélése meglehetősen vegyes volt. Szinte mindenki óvatos optimizmussal fogalmazott az egyszerűsödött bürokratikus terhek láttán, ám az új szabályok elsősorban a kis összegű állami támogatásra pályázók terheit csökkentik.

A legnagyobb vitát a támogatásintenzitás jelentős csökkenése gerjesztette, amely komoly teljesítménybeli elvárásokkal párosul. Bár Magyarországon - régiók szerint differenciáltan - magasabb arány is megengedhető lenne, az újonnan kiírt GOP-pályázatok esetében a maximális támogatási arány 30, illetve 40 százalék. A kritikusok szerint ez azt jelenti, hogy a forráshiányos kis- és középvállalkozások banki források nélkül várhatóan nem tudják a fejlesztésekhez szükséges saját erőt előteremteni. A banki forrásokat viszont a sok esetben nem kellően hitelképes vállalkozások számára lehetetlen megszerezni. Bajnai Gordon, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) vezetője ugyanakkor számos fórumon hangsúlyozta, hogy a megpályázandó támogatások "nem helyettesítik, hanem ösztönzik a magántőkét".

Nyilván ezt a célt szolgálja a pályázati leadások kezdeti határideje előtt egy nappal kihirdetett módosítás is, amely szerint a pályázóknak a korábbiakhoz képest drasztikusan magasabb átlagos árbevétel-növekedést kell teljesíteniük. A GOP-kiírások esetében alapelvárás a beruházás megvalósítását követő három év átlagos árbevételére vonatkozó 15 százalékos növekedés, ami a jelenlegi gazdasági környezetben - értsük ezalatt akár a magyar, akár a nemzetközi gazdaságot - majdhogynem lehetetlen.

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke, Parragh László szerint az árbevétel alakulása sok olyan tényezőtől függ, amely nem a vállalkozáson, még csak nem is a beruházás hatékonyságán múlik, hanem például a közterhek, az infláció, az árfolyamok függvénye. A kamara kifogásolja azt is, hogy a komplex vállalati technológiafejlesztési pályázatnál a nagyobb jelentőségű, 50-500 millió forint támogatásban részesíthető fejlesztéseket kizárólag a beszállítók és az exportőrök érhetik el, holott a belföldi piacra termelő nagyobb vállalkozások számára is fontos lenne ez a forrás.

Az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) alelnöke, Kassai Róbert pedig abszurdumnak és nem teljesíthetőnek nevezte, hogy még az egyéni vállalkozóknak is évi 15 százalékos átlagos árbevétel-növekedést kell produkálniuk a beruházás után. Az alelnök emlékeztetett arra, hogy a GDP növekedési üteme csökken, a lakosság fogyasztása mérséklődik, a piacok beszűkülnek, így szerinte a 15 százalékos bevételnövelésre vonatkozó feltétel meghatározása elszakad a realitástól.

Szakáll Gábor, a Start Tőkegarancia Zrt. üzletág-igazgatója szerint nem lehet általános cél, hogy ha például külső okok miatt az árbevételre vonatkozó kötelezettségvállalás nem teljesül, akkor - egyébként működőképes - vállalkozások kerüljenek a csőd szélére azáltal, hogy a már odaítélt támogatásokat a pályázati hatóság visszaköveteli. Reményei szerint az Irányító Hatóság a később induló pályázatoknál lazít a feltételeken, amellyel lehetővé válik, hogy az egyébként sem könnyű helyzetben lévő kkv-k nagyobb számban részesülhessenek az európai uniós forrásokból.

A teljes cikk megtalálható a Piac és Profit márciusi számában.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo