Ötszázmilliárd célirányosan

Az NKTH és a GKM közös konferenciát szervezett 2007. március 29-én a nemzeti innovációs rendszerről. A meghívottak a hazai tudományos élet és az innovatív vállalati szféra kiemelkedő képviselői.

A tanácskozás célja a nemzeti innovációs rendszer mai fejlődési irányának áttekintése, az iparjogvédelem fontosságának tudatosítása, valamint a közfinanszírozású K+F és innovációs programok áttekintése volt. Ezek keretében a következő 7 évben mintegy 500 milliárd forint forrás célirányos befektetésére lesz lehetőség. Ugyancsak fontos pályázati lehetőség az EU 7. Kutatási Keretprogramja, amelynek keretében uniós szinten 7 év alatt mintegy 54 milliárd EUR vissza nem térítendő támogatás pályázható meg. Igen fontosak azok a célzott rásegítő intézkedések és szervezetek, amelyek a hazai pályázókat segítik EU pályázati információval, hazai és külföldi kapcsolatokkal. Az NKTH ennek érdekében szakmai tanácsadó hálózatot üzemeltet a különböző kutatási területeken, valamint egy brüsszeli K+F kapcsolati iroda létrehozását tervezi. Érdemes komoly figyelmet és megfelelő eszközöket fordítani erre, mert ha a magyar résztvevők az EU keretösszeg 1 százalékát képesek elnyerni, az évi 20 milliárd forint - tehát minden további 0,1 százalék részesedés további évi 2 milliárd Ft hazai K+F forrást jelent.

A tanácskozás befejező szekciójában a résztvevők által felvetett kérdések alapján vitatták meg a kutatóhelyek és az innovatív vállalkozások aktuális problémáit.
 
A konferencia tanácskozásának középpontjában a jövő hazai nemzeti innovációs rendszere működésének három kulcs-fogalma állt: az integráció, a hatékony közfinanszírozás, valamint a szellemi tulajdon védelme és hasznosítása.
 
E témákhoz illeszkedve hangzottak el előadások Egyed Géza, a GKM gazdaságfejlesztési szakállamtitkára, Dr. Bendzsel Miklós, az MSZH elnöke, Dr. Vass Ilona, az NKTH általános elnökhelyettese, Dr. Kállay László, a GKM vállalkozásfinanszírozási főosztályvezetője, valamint Ormosy Gábor, a MAG Zrt vezérigazgatója részéről. A levezető elnök és a szakmai vita moderátora Dr. Csepeli György, a GKM közpolitikai igazgatója volt. A konferencián nagy számban jelentek meg a hazai kutatási szféra, a nagyvállalatok, a kis- és középvállalkozások, valamint az államigazgatás képviselői.
 
A konferencián elhangzottak szerint az integráció már a koordináció szintjén megjelenik: a kutatás-fejlesztési és innovációs szféra képviselőivel együttműködve, stratégiai szinten koordinál a GKM, az OKM és az MTA. A kormány új középtávú tudomány-, technológia- és innováció-politikai stratégiája is e három szervezet konszenzusával alakult ki. A tudománypolitika az OKM kompetenciájába tartozik, amelyet az oktatáspolitikával és a kulturális politikával összehangoltan, az MTA-val együttműködve alakít. A K+F és innovációs (K+F+I) területen a GKM feladata a stratégiai irányítás, beleértve a jogalkotást is. A szakterület erős szolgáltató szervezete az NKTH, elsősorban kormányzati ügynökség jellegű funkciókkal. Ilyenek a közfinanszírozási intézkedések szervezése és szakmai megalapozása, a nemzetközi K+F+I kapcsolatok szervezése és támogatása, a kiemelt nemzetközi nagyprojektek szervezése, valamint a hazai regionális innováció szakmai koordinálása. A terület új, összevont végrehajtó szervezete (négy korábbi közreműködő szervezet munkáját átvéve) a MAG Zrt., amely egységes szolgáltató platformot nyújt a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP), valamint a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap (KTIA) intézkedéseinek végrehajtásához.
 
Az integráció kell, hogy jellemezze a tudásbázis (egyetemek, kutatóintézetek, feltalálók) és a gazdaság együttműködését is. Ezen belül kiemelt feladat a technológiai kínálat és a piaci kereslet találkozásának segítése, amelynek érdekében a GKM, az NKTH-val és az MSZH-val együttműködve meg kívánja erősíteni a hazai technológiai partnerközvetítő (technológiai bróker) tevékenységet. Ennek keretében a hazai és régióbeli kutatási eredmények tulajdonosait hozzák össze a hazai és régióbeli vállalkozásokkal, hídképző szervezetekkel és tőketulajdonosokkal. Szakértői támogatást biztosítanak ahhoz, hogy a két eltérő kultúra (a technológiai innováció, illetve a pénzügyi befektetések világa) jobban megértse egymást, közelebb kerüljön egymáshoz. Fontos, hogy a tudásbázis képviselői is érzékeljék a piac igényeit, illetve a piaci szereplők döntési szempontjait. A cél a tudás gazdasági hasznosításának hatékony, intézményes megoldása, és e téren Magyarország számára kiemelt regionális szerep kivívása.
 
Az integrációnak kell jellemeznie a nemzetközi együttműködést is a K+F+I területén. Sem a tudomány, sem az eredmények alkalmazása nem ismeri a földrajzi határokat, ezért olyan rendszer kialakítására törekszenek, amely a magyar kutatási eredmények hasznosítása, és a hazai vállalkozások tudás- illetve technológia-igényének kielégítése során külföldre is tekint. A kormányzati cselekvés fő mozgatórugója - a közös európai versenyképességi célok elérése mellett - elsősorban a hazai jövedelemtermelés, a hazai munkahelyteremtés és a kutatási eredményeknek a magyar lakosság életminősége javítására történő hasznosítása.
 
A második kulcsfogalom a hatékony közfinanszírozás. Nyilvánvaló, hogy a liberális piacgazdaságban is fontos helye és szerepe van az átgondolt, koherens állami finanszírozási politikának. A K+F+I területen minél távolabb van a tevékenység a piactól, annál nagyobb a kockázata, tehát annál nagyobb szerepet kell az államnak vállalnia (pl. az alapkutatás esetén 100%-ot is elérő támogatási hányaddal). Minél közelebb vagyunk a piachoz, az államnak annál inkább vissza kell vonulnia, és beavatkozásaival ("indítómotor" jelleggel) elsősorban a további vállalkozási ráfordításokat kell mobilizálnia. Az állami támogatás nem helyettesítheti, nem szoríthatja ki a vállalatok saját befektetéseit. Ezen elvek alapján alakítják ki azt az egységes K+F+I pályázati rendszert, amely elsősorban a GOP és a KTIA forrásait felhasználva, az adott K+F+I tevékenység sajátosságaihoz igazodva, a MAG Zrt. keretei között adminisztratívan is egységes keretek között nyújt támogatást.
 
A harmadik kulcsfogalom a szellemi tulajdon védelme és hasznosítása. Nincs prosperáló innovációs rendszer ott, ahol az írott és a gyakorlatban alkalmazott jog nem támogatja ezt megfelelő módon. Az éles nemzetközi versenyben a harc az új tudásért, az új technológiák használatáért folyik, mert ezek képesek a globalizáció körülményei között a piacok által elismert magasabb jövedelmet teremteni. Fontos, hogy nemcsak technológiai innovációról beszélünk, hanem a termékek egyediségét garantáló védjegyekről és formatervekről is, hiszen gyakran éppen ezek révén jut egy vállalkozás, illetve egy ország kiemelkedő piaci részesedéshez, és ezzel együtt kiemelkedő jövedelemhez. Kiemelt feladat tehát a szellemi tulajdon védelmének és hasznosításának támogatása.

Véleményvezér

Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.
Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.
Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.
Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk

Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk 

Hol van már a Magyarország jobban teljesít szlogen?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo