Az IBIDEN dízelmotorok részecskeszűrőjéhez gyárt kerámiaszűrőket. A Bizottság tavaly júliusban indított mélyreható vizsgálata során feltárta, hogy a projekt sem az EU regionális támogatásokra vonatkozó követelményeinek, sem pedig a regionális támogatások 2002. évi multiszektorális keretprogramjának nem felel meg. Az IBIDEN piaci részesedése tekintetében azt találták ugyanis, hogy meghaladja a 25 százalékos küszöbértéket.
Mivel a támogatás folyósítása még nem kezdődött meg, visszafizetését nem kellett elrendelni.
Neelie Kroes versenypolitikai biztos ezzel kapcsolatban kijelentette: eltökélt szándéka megakadályozni, hogy olyan nagyberuházási projektek jussanak támogatáshoz, amelyek jelentős piaci szereplők javára torzítják a versenyt, "és felelősek azért, hogy számottevően torzul a tagállamok közti kereskedelem."
Nem összeegyeztethető
Az IBIDEN Hungary Gyártó Kft., a japán székhelyű IBIDEN Co. Ltd. magyarországi leányvállalata, dízelmotorok részecskeszűrőjéhez gyárt kerámiaszűrőket Dunavarsányban. A dízelmotorok részecskeszűrője, amelyet a korom és a kipufogógáz egyéb oldhatatlan anyagainak kiszűrésére használnak, a dízelüzemű személygépkocsik, valamint a könnyű tehergépjárművek kipufogógáz-tisztító rendszerének egyik kulcsfontosságú része. A tisztítórendszer másik fő eleme a dízel-oxidációs katalizátor, amely a gázok - szén-oxidok és szénhidrogének -, valamint bizonyos mértékig a szilárd részecskékben található oldható szerves frakció kezelésére szolgál.
2007. július 10-én a Bizottság állami támogatással kapcsolatos hivatalos vizsgálati eljárást indított, mivel kételyek merültek fel a támogatásnak a közös európai piaccal való összeegyeztethetőségét illetően. A Bizottság vizsgálata különösen arra terjedt ki, hogy a dízelmotorok részecskeszűrőinek piacát különállónak lehet-e tekinteni a dízel-oxidációs katalizátorok piacától. A nagyberuházási projektek regionális támogatásának 2002. évi multiszektorális keretprogramjával való összeegyeztethetőség értelmében az IBIDEN piaci részesedése az érintett piacokon nem haladhatná meg a 25 százalékot.
A vizsgálat során a Bizottsághoz észrevételek érkeztek a magyar hatóságoktól és négy érdekelt féltől, köztük a támogatás kedvezményezettjétől. Az észrevételek megerősítették a Bizottságnál felmerült eredeti kételyeket. A Bizottság tehát arra a következtetésre jutott, hogy a megfelelő termékpiacok csak azokat a dízel részecskeszűrőket fedik le, amelyeket dízelüzemű személygépkocsik és könnyű tehergépjárművek kipufogórendszerébe építenek be. A Bizottság azt is megállapította, hogy az IBIDEN piaci részesedése az európai részecskeszűrő-piacon jelentősen meghaladja a 25 százalékos határt a beruházás előtt és a beruházás után is. (Korábban a ROP keretén belül is volt példa arra, hogy megvonták a támogatást egy kedvezményezettől.)