„Jelentősen átalakultak a pályázati források. Több olyan pályázattól is elvonták a pénzeket, ahol eddig gyenge volt az érdeklődés. Az elvont összegeket olyan kiírásokra csoportosították át, amelyeknél jelentős a túljegyzés vagy könnyen ki lehet osztani több tízmilliárd forintot.” - mondta Papadimitropulosz Alex, a Via Credit pályázati tanácsadó ügyvezető igazgatója.
Innováció
Képzés
Változott a képzési pályázatok keretösszege is, 5 milliárdot helyeztek át a nagyvállalati képzési pályázatból a KKV-kat támogató kiírásra. A nagyvállalatoknak szánt keretösszeg ezáltal 13,52 milliárd forintra csökkent, az eddig beérkezett kérelmek összege mindössze 6,8 milliárd forint. A kkv-knak viszont jól jön a keretemelés, hiszen eddig 15,5 milliárd forint értékben vannak bent kérelmek, a 13 milliárdos keretet pedig 18 milliárdig növelték. A bent lévő pályázók így hátra dőlhetnek, ha megfelelnek a kiírási feltételeknek biztos pénzhez jutnak.
Eszközbeszerzés
Szeptembertől egy teljesen új, nulla százalékos hitelprogram lesz elérhető 59,63 milliárd forint értékben. A kkv-k kamatmentesen tudnak tíz százalék önerővel akár 50 millió forintot felvenni hét éves futamidőre. A konstrukció a kezdő, most induló cégeket is támogatja, ők 25 millió forintot igényelhetnek. A hitel egyik legfontosabb jellemzője, hogy a megvásárlandó eszközt elegendő fedezetbe vonni, nincs szükség egyéb kiegészítő biztosítékra. „Első körben akár 1.500-2.000 cég is gyorsan pénzhez juthat, de ha túl sokan jelentkeznek, további átcsoportosítások útján növelhető lesz a keretösszeg.” - véli a Via Credit ügyvezető igazgatója.
Kapacitásbővítés
Az élelmiszeripari projekteket támogató kiírást 11 milliárd forinttal karcsúsították meg, a felszabaduló pénzt a jelenleg zárva lévő, de túljegyzett GINOP-1.2.1-es kapacitásbővítő pályázatra terelték. Várhatóan a keret átcsoportosítása tovább folytatódik, mivel az élelmiszeripari pályázatra évek óta kevesen jelentkeznek a szigorú feltételek miatt. A Via Credit úgy véli, hogy ebben az esetben két megoldás jöhet szóba; a fel nem használt keretet tovább csökkenteni és korábbi népszerű pályázatokat újra megnyitni vagy az élelmiszeripari pályázat célközönségét bővíteni a kisvállalkozások felé. Mindkét hatás el fogja érni a várt hatást, rengeteg új cég jelentkezhet, amivel a keret gyorsan kifogyna.