A Magyarország rendelkezésére álló európai uniós források példátlan lehetőséget jelentenek az oktatási rendszer korszerűsítésére. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv két megnyíló pályázata 17,5 milliárd forint értékű fejlesztést tesz lehetővé a kompetencia alapú oktatás, az esélyegyenlőség és egyénre szabott képzés, valamint az intézmények innovációjának megerősítése érdekében. Az önrészt nem igénylő pályázatokra 2008. november 3. és 2009. január 15. között pályázhatnak az intézmények fenntartói.
Minden közösség sikerének alapja a felnövő generációk nevelése, a felhalmozott tapasztalatok átadása, a fiatalok felkészítése a későbbi nehézségekre és kihívásokra. Kulcsfontosságú szerepe van ezért az oktatási rendszernek az erős gazdaság, az öntudatos és egyenlőségre épülő demokratikus társadalom, valamint a fenntartható fejlődés megteremtésében. A sikeres, Új Magyarország alapjait csak a magas színvonalú, a jelen és a jövő igényeihez igazodó, korszerű oktatás teremtheti meg, amelyhez a magyar társadalom minden egyes tagja egyenlően hozzáfér, amely nem kirekeszt, hanem felemel.
Ennek szellemében kezdődött meg Magyarországon a 90-es évek elejétől a közoktatási rendszer átalakítása, amely a hatékonyság javítása érdekében az irányítás és a finanszírozás átalakítását is célozta. A fejlesztés fontosságát húzzák alá a 2000-ben majd 2006-ban készített kompetencia alapú PISA-felmérések eredményei, amelyek olvasási és matematikai nehézségeket mutattak a 15 éves korosztály 1/5-énél, valamint a munkaadók visszajelzései, akik a kezdő munkavállalók felkészületlenségére panaszkodnak. Mindezeket figyelembe véve jelöli ki a közoktatás hosszú távú stratégiája a fejlesztés pontos irányait és eszközrendszerét. Az Európai Unióból, az európai polgároktól 2007-2013 között érkező támogatások példanélküli lehetőséget és esélyt teremtenek a fejlesztések megvalósítására.
A célok elérése érdekében a pályázónak többek között vállalnia kell újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazását támogató oktatási programok és taneszközök bevezetését, modern pedagógiai módszertan alkalmazását, digitális tartalmak és taneszközök oktatási gyakorlatban való használatát, valamint a lemorzsolódás és kirekesztődés megelőzését támogató személyközpontú, egyéni tanulási utak, komplex végigkísérési folyamatok kialakítását. A kompetencia-fejlesztés és az esélyegyenlőség, integráció mellett a pályázatok nagy hangsúlyt fektetnek az intézményi innovációra, az újítások bevezetésére. Ennek érdekében ösztönzik a helyi sajátosságoknak megfelelő programok kialakítását, a helyi igényekhez igazodó nevelési eljárások és tanulásszervezési módok kidolgozását és gyakorlati megvalósítását, valamint az intézmények és pedagógusok közötti tapasztalatcseréket és együttműködést.
A rendelkezésre álló keretből a TÁMOP-3.1.4./08/1.-KMR pályázat közel 1,5 milliárd Ft-tal, míg a TÁMOP-3.1.4./08/2. pályázat 16 milliárd Ft-tal részesedik. Az intézmények fenntartói feladatellátási helyenként pályázattól függően 5-25 millió forintra pályázhatnak 2008. november 3. és 2009. január 15. között, amely kb. 1100 intézményben teszi lehetővé a fejlesztések megvalósulását várhatóan 2010. augusztus 31-éig.