Nagyipari virtuális kereskedés a vicinálison

Vásároljunk be Bajóton. Nem nagy ügy, csak egy kattintás. A virtuális kereskedelem legújabb portékáit mindenesetre onnan tálcán – bocsánat, a hálón – kapjuk. Akkor mindenképpen, ha felnövünk a feladathoz. A bibi csak az, hogy ez még az Egyesült Államokban sem sikerült mindenkinek…

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fogdossa az egerét! – lehetne a kísérő jelszava annak a virtuális kereskedésnek, amely – önmagát bemutatandó – megküldte szerkesztőségünknek „névjegyét”. Tényleg micsoda ősi őrület, hogy a csarnokban vásárló háziasszony megmarkolássza az almát, mielőtt kér belőle egy kilónyit, a cipőboltban pedig képes még a lábára is felhúzni a topánkát, hogy döntsön: kell-e neki, vagy sem. No de a virtuális boltban ez elő nem fordulhat, hiszen legfeljebb tényleg csak az egerét fogdoshatja a vevő.

Az ötlet – az internetes kereskedés - mindenesetre nagy, s szinte a világháló „színre lépésével” párhuzamosan jelent meg az életünkben. Pontosabban: a „vasarolj.be.hu” előélete valahol Amerikában kezdődött, milliók temették a mall-okat, az óriás áruházakat, majd kiderült: az emberek, ha használják is az internetet árubeszerzésre, szíves örömest járkálnak az áruházóriások gondolái között, szívesen megfogják a holmit, melyet – ha megveszik –, előbb a próbafülkében, aztán odahaza magukra öltenek. Ha a kifli végét nem is harapják le, mégis maguk akarják becsúsztatni a zacskóba, mielőtt a kosarukba teszik. Ugyancsak a világ azon részén házasították az elektronikát és a személyességet a kereskedelemben: néhol már egy kis ketyerével a kezükben ügetnek a gondolák között a vevők, a megvenni szánt áru vonalkódjához maguk nyomják oda a leolvasót, s amikor kószálásuk végén a pénztárhoz érnek, csak az a dolguk, hogy fizessenek, s intézkedjenek: helyben veszik át az addigra összekészített csomagot, avagy elvárják, hogy a kereskedelem házhoz is szállítsa.

A hitelintézetek is már-már azt hitték, hogy fiókhálózatukat az ingatlanpiacon kénytelenek dobra verni, mígnem az „élet” kiderítette: bármennyire is tömegesen jutnak egyről a kettőre az interneten tranzakciókat indító magán- és üzletemberek, a személyességet, a fiókok emberi szolgáltatásait változatlanul kérik, megbecsülik, szeretik.A bankok is megmaradtak tehát a kaptafánál, csakúgy, mint a kereskedelem legjava. Ettől még igaz az, hogy színházjegyet, nyári üdülést, szállást jóval egyszerűbb és kellemesebb a háló segítségével vásárolni. Már idehaza is akad bank – a legnagyobb -, amelyik a fizetés módját is abszolút biztonságossá tette azzal, hogy ügyfelének virtuális számlát is nyit, amelyen csak annyi pénz van, amennyit a konkrét tranzakció ellenében át kell utalni. A bank – a honi legnagyobb – mégsem dicsekedhet azzal, hogy a tömeges vásárlás és fizetés miatt „lefagy” a rendszere.

A vasarolj.be.hu mégis elstartolt, 2004 második felében árösszehasonlítási lehetőségeket, számos esetben pedig tényleges vásárlást is kínálva a nagyérdeműnek. Ám ennek a vállalkozásnak a sikere végképp nem a publikumon múlik, hanem azon, hogy a kereskedelem maga mennyire vállal sorsközösséget az információpiac ezen eszközével. Közlik-e, karbantartják-e áraikat, elégséges számban vesznek-e részt a hálón való adatközlésben. A vasarolj.be.hu-n – bocsánat, de hát ilyenné gyúrtak bennünket – először a női fehérnemű osztály kínálatára, netán virtuális próbafülkéjére voltunk kíváncsiak. Jelentjük, sem mídert, sem harisnyát, sem másmilyen intim ruhadarabot nem találtunk. (Pedig nem lehetetlen a dolog, a Fradi honlapján például a csapat emblémájával díszített tangát nyugodtan lehet rendelni.)

Apróság, de nem biztos, hogy mellékes. A nyitóoldalról az üzletszabályzatot felkeresni kívánó vevő-érdeklődő a feltöltés alatt információt találja. Akkor, amikor már a „telefonok” kínálatát megannyi áru árának, illetve megvehetőségének lehetősége tarkítja. Vajon nem fordítottja, azaz előbb a KRESZ és utána az autóvásárlás meg a közlekedés az elegáns megoldás? No de ezt éppen úgy az élet igazolja majd vissza, mint azt, hogy a házhoz szállítás ára és a hálón megvett áru ára köszönőviszonyban lesz-e egymással? Csak egy példa a hasonló virtuális szolgáltatási kínálatból. A digitális fotójából papírképre vágyó kuncsaft inkább elsétált a főváros egyik külső kerületébe, hogy a fényképet átvegye, mert a 180 forintos kidolgozás mellé csaknem 1000 forintért kínálták a házhoz szállítást.

Cserélhetünk kisebb állatkákat? Igen, akkor azonnal, amikor egyfelől a vasarolj.be.hu-n eredménnyel lehet ennek a lehetőségnek az ikonjára kattintani, s nem mellékesen van otthon fölösleges kis elefántunk. Persze, hogy a gyerekek lehetnek a fő klikkelők, s persze, hogy a honlap gazdái nem vállalnak felelősséget a felkínált díszcsirke egészségi állapotáért, azért, hogy a madárinfluenza is része lesz-e a tranzakciónak? De hát a hálón egyébként sem szokás a precíz, a hiteles kommunikáció. Elegendő arra gondolni, hogy az egyik meghatározó hazai szolgáltató cégnél bármikor, a honlapjukon lévő hirdetésre rákattintva akár, megrendelhető az ADSL Internet, függetlenül attól, hogyan is rendelkezik a reklámtörvény a fogyasztók tájékoztatásáról. A széles sávra vágyakozó ügyfél hetek múltán kap egy levelet a szolgáltatótól, nála bizony nincs lehetőség ADSL-re, ám – ugyancsak interneten – megrendelheti a hasonló kvalitású betárcsázós szolgáltatást. Az ügyfél megrendel, a szolgáltató nem válaszol… Vagyis jól dönt a vasarolj.be.hu, ha egereket enged cserélni sündisznókra, elvégre felelősséget semmiért sem kell vállalnia neki sem, de a legnagyobb szolgáltatóknak sem.

„Köszönet Bajót Község Önkormányzatának” kicsiny felirat ugyancsak része az új szolgáltatás honlapjának. Okkal. Az egyetlen biztos dolog az új szolgáltatás életében a helyhatóság, az impresszum szerint is ott született, ott adózik, onnan hódítja meg a világot a virtuális kereskedelmi szolgáltatás. Ez azért megnyugtató: ha valahol, hát Bajóton jó okkal zár be a helyi vegyesbolt. A helybéliek alighanem már rászoktak a hálóra, nekik illemből is kötelező. És a nem bajótiak?… Ők is felnőhetnek egyszer.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo