Múlt heti fonákságok - Horn Gyula kedvenc kliséjével

A Stadler-féle elővárosi motorvonat, amelyik Székesfehérvár és Budapest, Pusztaszabolcs és Budapest, illetve Tatabánya és Budapest között járna, közlekedni még nem tud, de késni már igen.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt


Nemcsak a gida lehet színes
"Legfőbb rendőrünknek nem lehetett nyugodt már az első hete sem, hiszen azonnal hitet kellett tennie: kollégái tiszták. Ezt valóban csak azok vonhatják kétségbe, akik az álbróker zárthelyi kinyilatkoztatásait tartják hitelesebbnek, s az elsíbolt pénz sorsánál fontosabb nekik a mindennapi bemártás... Bene László ... teljesen kikelt magából a Magyar Nemzet nevet használó lapon, mivel az egy Kulcsár-vallomás alapján alaptalanul vádolt meg rendőrségi vezetőket. Csakhogy aki nem vett részt a kiszivárogtatás tudományának oktatásán, az, meglehet, minden átmenet nélkül kiszivárogtatót kerestet, pedig olyan esetleg nincs is. De ha a fordítottja után nyomoztatna a főkapitány, talán megérné. Ki tudja, hogy a Magyar Nemzet nevet viselő lap alkalmasint azt közölte, amit beszivárogtattak Kulcsárnak. Annyira lehetetlen, hogy a megjelentetni szánt - majd meg is jelentetett - állításokat mondta el, vagy éppen az elé tett gépelt változatot írta alá az álbróker?"

Bizony, most nagyon kellene szeretni magunkat. Hiszen ha ebben az országban az újság(hírportál)olvasó azon kiadványokat díjazná, amelyek a leggyorsabbak és - a hitelességet nem mellőzve - legjobb szimatúak, akkor nekünk állna a zászló, s a stop.hu helyett minden Internet-használó hozzánk kattintgatna. Az idézőjelek közötti szöveget ugyanis volt szerencsénk saját magunktól ide menteni, a forrás a Múlt heti fonákságok - Gyurcsányi kompromisszummal című cikkünk volt, melyet - és ez a lényeg - 2004 szeptember 28-án sikeredett megjelentetnünk. A múlt héten mindenesetre napilapok szemlézték a stop.hu-t, rácsodálkozva arra, hogy az ügyvéd és az ügyészek diktálják a jegyzőkönyvbe a választ. Az álbróker a videofelvételen állítólag a Britton megvásárlására vonatkozó konkrét kérdésre a jegyzetei között kezd keresgélni, majd egy papírt elővéve nyomdakész, szakszerű szöveget olvas fel. Vagy ahogyan nekünk sikerült ráérezni a múlt év szeptemberében: beszivárogtattak Kulcsárnak.

Videofelvételeket ilyenkor nem nézni, hanem készíteni szokás, s nem ügyészségi tárgyalótermekben, hanem a gyerekről, amint bepottyan a Balaton vizébe, vagy tevét cirógat a tuniszi tengerparti kiránduláson. Mert nyár van, de nagyon. Ha meg nyár van, de nagyon, akkor honunk kormányfője és az ellenzék vezére - együttesen egy óvodányi gyerekkel - nyaral, s jobb alattvalók ilyenkor is követik vezéreik példáját, megmártózva Balatonban, Adriai-tengerben. De ha sem ezt, sem azt nem teszik, akkor is lazítanak, s mondjuk odahaza üvöltöznek a televízió előtt: a rohadt bíró nem adta meg a gólt! Mármint azt, amelyet a Debrecen játékosa Manchesterben a második félidő első percében belapátolt a vendéglátók kapujába.

- A Puskás stadionban rúgunk nekik négyet! - bátorította kizárólag saját magát Sz. Béla, Budapest legkitartóbb Debrecen drukkere, aki saját érdemének tudta be, hogy kedvencei - mert elkísérte őket - öt góllal győztek Horvátországban.  Az angliai zakó is világos volt, oda nem mehetett a Lokival Sz. Béla Budapest legkitartóbb Debrecen drukkere. A visszavágóra azonban eljuthat, még Debrecenbe sem kell elutaznia, kedvencei a Puskás stadionban rúgnak nekik négyet... Azaz, a Pénzügyminisztérium nemzetközi tanácstermében, Sz. Béla tévériporter (és Budapest legkitartóbb Debrecen drukkere) ott fakadt a négyrúgásos jóslásra. De valahogy rájött, abban a házban a számok elé teendő előjeleket nem illik elszúrni. A fiskális tárca politikai államtitkára adópolitikai előadása után Sz. Béla Budapest legkitartóbb Debrecen drukkere is megbékélt tehát a számokkal, s bár az előjelekkel nem bajlódott, a tartalmat hangyányit korrigálta: - A Puskás stadionban rúgunk nekik négyet. Szögletet. Sz. Béla Budapest legkitartóbb Debrecen drukkere és tévériporter, lám, realista is - már ami a négy szögletet illeti -, így például nem fogalmaz a hon főfocistájának stílusában. Nem jött a nyelvére, hogy a Debrecen ráront a Manchesterre, amint a magyarországi baloldaliak a nemzetre.

Rárontás stílusúra a minap különben is csak egy dádá sikeredett, Békés megyei rendőri felvezetéssel. Egy közel-keleti ország tizenéves, szinte gyerekkorú focistáit - és a sportvezetőjüket - vendégszerető kedvességgel megagyalták a rend őrei, majd még bizonygatták is: nem tehetnek az attakról, hiszen a focisták nem jelezték előre csoportos városba érkezésüket - és persze a másságukat. Márpedig a másság, a bőrszín differencia - eszerint - arrafelé jó ok a verésre, arra meg nem jó ok, hogy bátorkodjunk megkérdezni: mi köze a rendőrségnek ahhoz, hogy 10-20 fiatalember érkezik a békési megyeszékhelyre. A rendre - és a másságmentes állapotokra - az uniformis segít vigyázni máshol is. Idézzük is, amit idézett a múlt héten egy napilap Szikora Róbert nevű zenésztől: "Szeretlek benneteket, és 99 százalékban egyetértünk, de van egy színes bőrű gidánk, akit a szervezők nem engedtek a színpadra". Mindössze annyi történt, hogy a rend magyar szigeti őrei - akiket Szikora kellően szeret - nem garantálták a zenész csapatában fel(nem)lépő színes bőrű énekes biztonságát.

Ezért jó, hogy a múlt héten rögtön két sziget is akadt, egy Európának és egy azoknak, akik nem örülnek Szikora gidájának. A Sziget - amelyikből immáron a 13. vonzott az egész kontinensről 400 ezer fiatalt - hozta formáját, s megmentette a BKV Rt.-t. A céget, melyet komoly veszély fenyegetett, hiszen a metró-, HÉV- és villamospótló mintájára már-már utaspótlóról kellett gondoskodnia. A második félévre egészségesen megdrágult közlekedési jegyeket és bérleteket a nyaralók talán még ki sem próbálták, a többiek pedig talán a gyalogos, túlélőcsomagos módival helyettesítik: lábukat használva odasétálnak, ahol dolguk - alkalmasint a munkahelyük - van. Okkal, mert ha a megszokott metró, HÉV, villamos helyett véletlenül megtalálják a helyettesítő autóbuszt, annak sofőre mégsem lel rá az útra, amelyen előző nap még közlekedett. Nem biztos, hogy az aznapi Cavintonját nem vette be a pilóta, egyszerűen csak felbontották, feltörték, felszántották, táblákkal erdősítették az előző nap még létezett utcát. A párszázezer "szigetelő" a BKV legnagyobb örömére azonban képes pótolni a nyaraló, vagy éppen csak gyalogló, BKV-jegyet nem vásároló budapesti polgárt.

Noha a Budapesti Közlekedési Szövetség már nem csak papíron létezik, a nagyközönség még nem használhatja kedvező tarifával a vonatot a fővárosi utazásra. Nota bene: a Stadler-féle elővárosi motorvonat, amelyik Székesfehérvár és Budapest, Pusztaszabolcs és Budapest, illetve Tatabánya és Budapest között járna, közlekedni még nem tud, de késni már igen. Mint kiderült, harmadjára sem köthet szerződést a MÁV a svájci-magyar konzorciummal a kétszer harminc elővárosi motorvonat vásárlására, mert a tenderen második helyezett, azaz vesztes kanadai-német társaság a Közbeszerzési Döntő Bizottság és múlt vasárnap Friderikusz Sándor és tévéműsora segítségével lenullázta az ügyletet. Gaál Gyula MÁV elnök-vezérigazgató mindenesetre okkal mehetett (volna) a múlt héten szabadságra: ha valaki rászorul a pihenésre, akkor az ő. Elvégre a Friderikusz-vegzálást még neki is tanácsos kiheverni, már csak azért is, mert a cseppet tendenciózusan kérdező riporter arra nagyon vigyázott, hogy szakmai (gazdasági) információ ne nagyon hangozzék el műsorában.  De néhány bélyeget gondosan fölragasztott a fővasutas homlokára, s így aztán abszolút lényegtelenné vált, miért döntött a MÁV a Stadler cég pályázata mellett. Friderikusz azt égette be a hallgatóság agyába, hogy az elnök-vezérigazgató, aki ráadásul több menedzsertársával együtt még csak nem is vasutas, 60 milliós fizetést vág zsebre a veszteséges állami cég vezetéséért. A közgazdász végzettségű elnök hiába közölte, hogy ő bizony nem kap ekkora bért, a lényegen nem változtatott: a Friderikusztól kapott bélyeget viselheti élete végéig, hiszen neki már sosem bocsátják meg, hogy nem masiniszta, hanem csak közgazdász diplomával a zsebében menedzserként vállalatot vezet, úgy, ahogyan azt szokás, tisztességes - igaz, nem 60 milliós - bérért. Jövő tavasszal pedig nem fogunk csodálkozni azon, hogy valakik gondosan megkérdeztetik majd Friderikusz Sándorral: ugyan hol vannak az ígért elővárosi motorvonatok, miért nem szállítják munkába az agglomeráció népét? Talán mert 2005 nyarán nem szerződött a MÁV nem vasutas vezérkara a szerelvényeket gyártó céggel? S ezek a nem vasutas MÁV-vezérek kapnak 60 milliós fizetést? A 2006-os sugallás: hülye az az agglomerációban élő, ütött-kopott szerelvényeken utazni kényszerülő polgár, aki ezek után is a  szoci-szabaddemokrata koalíciót szavazza be a hatalomba a választásokon.

Szili Katalin a társadalom pártatlan tájékoztatásához való jogáért protestált a minap - szavait Gellért Kis Gábornak mondta, bár talán Friderikusz fülének (is) szánta. Igaz, a Ház elnöke azt nem közölte a nyilvánossággal, hogy a közszolgálati médiumot felügyelő közalapítvány kuratóriumának elnökét kinek a valós idejű tévedésétől akarta megóvni akkor, amikor az a Kondor Katalin rádióelnök távozása utáni ex-lex állapot megoldásával kezdett el bajlódni. A "társadalom pártatlan tájékoztatásához" az elmúlt négy évben is joga volt a közszolgálati rádiónak, de mintha nem élt volna vele a maga teljes tökéletességével. Valahogy úgy nem, mint ahogy a szomszéd vár Friderikuszának is jogában állt volna a MÁV elővárosi motorvonat-tenderéről pártatlanul tájékoztatni a társadalmat, de valahogy nem sikeredett neki annyira tökéletesen, mint amennyire sikeredett Gaál Gyulát földbe döngölnie.

A minden időben és minden helyzetben jól alkalmazható mondatkliséknek, avagy csak szófordulatoknak - Szili Katalin esetében a társadalom pártatlan tájékoztatására való hivatkozásnak - igazándiból inkább örülhetnénk, mi több, örülünk is, hiszen az ilyesmik minden időben és minden helyzetben fontos információk lehetnek. Eltanulhatná ezt a módit az elnök asszony egyik-másik párttársa: ha már egyszer kliséket helyeznek el beszédeikben, akkor azok üljenek. Nem úgy, mint az "elnézést kérek" beszéddúsító klisé, amellyel egy korábbi szocialista miniszterelnök még nemzetközi tárgyalásokon is előállt, kedvesen megtréfálva a tolmácsokat és mellesleg a fél világot. Némelyek még ma is mintha arra emlékeznének, hogy Magyarország bocsánat kérését örökítette meg egyik-másik hírügynökség olyan bűnért, amilyet el sem követett.

De ez az idő már elmúlt, már nem kell bocsánatot kérnünk a bocsánat kérésünkért, s a szociknál is új időket jeleznek az új klisék. Sőt, mint látjuk, a társadalom pártatlan tájékoztatásához való jogot még klisé szinten sem vitatják el attól az intézménytől, amelyiknek hosszú évek óta nem sikeredik maradéktalanul élni e jogával. Ám ha e megjegyzésünk rosszul esik a közszolgálati rádió ex-lex vezéreinek, akkor előhozakodunk kedvencük, Horn Gyula kliséjével: már elnézést...

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo