A GKI-elnök némi reménysugárral ellátott közlendője arról is szólt: lelkendezni ráérünk 2009-ben. Számokkal kifejezve ugyanez: egyelőre 4 százalékos beruházás-növekedést vélelmez idei előrejelzésében a konjunktúra intézet. Vértes András múlt heti tájékoztatójában az ingatlanszektorra és a feldolgozóiparra utalt, mint a beruházások növekedésének két fontos szektorára. De e GKI-s statisztikában a minapi kormányfői segédlettel megejtett, 200 milliárdos Mercedes-beruházásról szóló bejelentésnek egyetlen forintja sincs benne. No de majd jövőre! Addig szolidan folydogál a - GKI-s újszerű fogalmi kategóriával élve - gazdaságpolitikai félfordulatot: reformok már rég nincsenek, de az egyensúly prioritásához hovatovább a növekedés és a fejlesztés prioritása illeszkednek.
A Vértes Andrástól származó beruházás-növekedési megállapítások nem lógtak a levegőben, hiszen a múlt héten hangzott el az autógyártás legújabb szenzációja is. Sőt, mintha egy kicsit másról - egy másik dimenzióról - is szólt a nyár előtti miniszterelnöki verseny: Gyurcsány Ferenc esetében nagyon is szerethető tartalmú vetülete sejlett fel a Mercedes cég döntésének. Tény, pár nappal korábban Gyurcsány kormányfő elődje is dimenziót váltott, az azonnali előrehozott választás óhajtásának megparancsolásával bocsátotta nyári szabadságra híveit és azokat, akiket híveinek - szavazóinak - hisz. A nyaralási szezonban arra nagyon is jó, hogy betáplálnak a tengerparti tespedésre - ülepítésre - elvonuló agyakba valami tartós üzenetet. Üzenetet, amit sörözés, Eb-meccsek közötti ejtőzés, olimpiai bágyadás közben elő lehet szedni. Amit útitárssal, felvett stopossal, vidéki otthonában felkeresett sógorral meg lehet hányni-vetni. Az ellenzék fővezérének ezúttal azonban megnehezült a dolga, mert bár elénk dobta a gumicsontot - az előre hozott választás témáját -, forrón gyűlölt kollégája rendesen hazavágta. A Mercedes autó van annyira "zabálható" csemege, mint a cseréljük ki a kormányt téma. Mercedest látott gyerek, vágyott rá öreg, középkorú és fiatal, s nem kell annyit sem mondani, mint anno, a Szuzuki gyár közeledtekor - a japán autók egyike jön el a Duna mellé -, hanem csak annyit: miénk a Daimler-Benz.
A múlt héten bepárásodott a szemünk, hiszen a Mercedes-bejelentés ténye is felért a felek közötti szerződéssel - melyet még nem írtak alá -, s nem kérdeztünk semmit, csak álmodtunk, autóztunk, gondolatban tövig nyomtuk a gázt. Persze, hogy tudjuk, van jókora Mercedes gyár magában a fő piacnak tekintett Oroszországban is, igaz, Kalinyingrádban. Persze, hogy tudjuk, Kárpátalján is éppen a német autóipar veti meg a lábát. S azt is tudjuk, hogy a Homokhátság fővárosában, a magyar Bermuda háromszög északi csücskéhez nem messze csak az telepít gyáróriást, aki minálunk jóval többet tud - rólunk! De most nem kérdezünk, csak álmodunk, autózunk, gondolatban tövig nyomjuk a gázt, ugyebár, hiszen boldogok vagyunk, kiváló ez a szerzeményünk.
A Mercedes segítségével az egész ország megfogta az isten lábát - ezt bejelenteni a nyári szabadságolások előtti órákban tehát kommunikációs zsenialitás. Végre. Hiszen azt teszi a gyakorló kormányzat, amit tennie kell: maga mellett, magáért beszél, érvel, s olyan hírt dob be, amit engedhet csócsálni, megrágni, gyúrni. Hiszen kinek is jut eszébe az imádott Mercedes imádandó új gyárára sandán pillantani? Senkinek. És mert végre tanul a kormány "kommunikációul", segítünk is egy picit neki, ha már egyszer beszáll a miniszterelnöki bejelentésversenybe. Javasoljuk, gondoljuk csak tovább, ha "az azonnali előrehozott választás" óhajtatása az ellenzék fővezérének nagyon bejön, sikerrel küldi voksolni a népet már az idén, s az övé lesz a hatalom, akkor ki fog Kecskeméten Mercedes gyárat avatni?
Eláruljuk, Gyurcsány Ferenc. Az első jármű 2012-ben gördül le a szerelősor végén, akkor, amikor lejár az előre hozott választáson most hatalomhoz jutó mai ellenzék négy éves mandátuma.
Akár így, akár úgy, de az még messze van, amikor Gyurcsány Ferenc beül az első kecskeméti Daimler-Benz volánja mögé és kigördül vele a fellobogózott gyárudvarra. Az viszont közel van, hogy a gazdaságpolitikai félfordulat ráeső részét, az egyensúly, a növekedés, a fejlesztés prioritását - autós képzavarral - tovább navigálja. És az is közel van, hogy ellenzéke változatlanul tövig nyomja a reformok fékpedálját. A miniszterelnöki kommunikációs verseny révén jó - és emlékezetes - nyárnak nézünk elébe, rebegjünk hálát érte, hiszen egyetlen percig sem fogunk unatkozni. Köszönjük. Legújabb kecskeméti tájszólással: merszi".