"Companies come and go", azaz vállalatok jönnek és mennek - idézte Zwack Izabella Paul O'Neill volt pénzügyminisztert, hogy mindjárt meg is cáfolja az állítást. A családi vállalat az egyik legrégebbi intézmény, amely létezik a világon: a Japánban található Houshi Onsen hotelt 747-ben építették, és ma a 46. generáció működteti, Olaszországban az Antinori család már a Sixtus-kápolna megépítése előtt a bor szolgálatában állt, a LEGO azelőtt kezdett fajátékok gyártásába, hogy Dániában a parlamenti demokrácia létrejött volna, a Hermes család pedig már a francia forradalom előtt megnyitotta üzletét a Grand Boulevard-on. A felsorolásból nem hiányozhat egy magyar példa sem: a Zwack-család 1790 óta elkötelezett továbbörökítője egy gyógynövényekből készült, sötétbarna színű, keserédes italnak, melyet Unicumnak neveznek. A magyarok nagy része családi vállalkozás címszó alatt egy lángossütőt képzel el, ahol együtt dolgozik anyuka, apuka, és esetleg besegítenek a gyerekek is - mesélte meglepő tapasztalatát Izabella, de hozzátette, valóban nem könnyű megfogalmazni, mit is takar pontosan a családi vállalkozás fogalma. Az Európai Unió definíciója szerint az a fontos, hogy legalább egy családtag dolgozzon a cégben, és a többségi tulajdon a családé legyen. Izabella meghökkentő adatokat sorolt fel: a skandináv országokban a családi vállalatok termelik a GDP 70 százalékát, míg az uniós átlag 40 százalék. Amerikában a munkahelyek 60 százalékát családi vállalatok adják, a Standard & Poor's Top 500-as listáján szereplő cégeknek pedig a 34 százaléka családi vállalat. A történelmi múltnak is köszönhető, hogy Magyarországon ezek a cégek kisebb szerepet játszanak, míg Európában, vagy Japánban gazdasági szempontból sokkal jelentősebb a szerepük. Vajon hogyan képesek hosszú éveken át sikerrel fennmaradni ezek a cégek? - tette fel a kérdést Izabella, aki számára egész életében természetes volt a családi vállalkozói lét. Testvérével, Sándorral, 2008-ban vették át a stafétabotot édesapjuktól, Zwack Pétertől, így hatodik generációként vezetik a több mint kétszáz éves múlttal rendelkező céget. Egy családi vállalkozás csak úgy működhet jól, ha a család is jól működik, ha a családi és az üzleti értékek találkoznak. Általánosságban elmondható, hogy a családi vállalatok agilisak, köszönhetően az őket hajtó belső motoroknak, mint a szenvedély, a felelősségvállalás, a bizalom, és nem utolsó sorban a hosszú távú gondolkodás. Akinek családja van, tudja mit jelent ez - mondta el az üzletasszony.
Bátyjával üzletemberként, és testvérként is kitűnő a kapcsolatuk: "ha a bátyám mond valamit, sosem kezdek el azon gondolkodni, milyen hátsó szándéka van." Élvezik, hogy családi körben telhet a munka, melyről a vasárnapi ebéd közben is lehet beszélgetni. Hogy nehéz-e a Zwack nevet viselni? - Izabella úgy nyilatkozott, ha ezt a kérdést valaha is komolyan veszi, valószínűleg lehetetlen kihívásként élte volna meg, hogy édesapja, Zwack Péter után jöjjön a sorban. Komoly és izgalmas célja van a családnak, melyben mindannyian hisznek, és csak ez számít, eszerint teszik a dolgukat, maximálisan beleadva mindent. A Zwack név a szó jó értelmében kötelez, a "múlt a jelenre kötelez" - tudtuk meg a családi mottót, melyet a papa, Zwack Péter mondott lányának. A múltat teherként éljük meg manapság, mindig jobbak akarunk lenni annál, aki előttünk volt. Pedig a múltban gyökerezhetnek azok a dolgok, melyek a jövő kulcsát jelenthetik - egészítette ki édesapja szavait Izabella. Zwack Péter feladata, hogy visszaszerezze a céget, óriási volt. Zwack Izabella és bátyja előtt is világos a cél: világmárkát faragni az Unicumból, és továbbadni a következő generációnak egy jól működő vállalatot. A becslések szerint ma hazánkban körülbelül száz jelentősebb családi cég működik, melyeket az első, vagy a második generáció irányít. Nagyon izgalmas periódus előtt állunk, a statisztika szerint ugyanis a családi vállalatok 70 százaléka nem éri meg a harmadik generációt - mutatott rá a hatodik Zwack generációt képviselő üzletasszony. Nem tagadta, kérdéses, hogy egy olyan időszakban, mikor a túlélésre koncentrálunk, lehet-e hosszú távú gondolkodásról beszélni. - Egy kollégám ezzel kapcsolatban Bertolt Brechtet idézte: "Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral", azaz először a zabálás, és csak aztán az erkölcsök. Izabella szerint a családi vállalkozások megléte azt bizonyítja, hogy ez nem így van. Két kalapot kell a fejünkön hordani, egyiket a túlélés, másikat a távoli jövő miatt - fogalmazott. "A kérdés számomra nem az, hogy hol leszek 5 év múlva, hanem hogy hol leszek 50, vagy 100 év múlva."
Multi vagy családi vállalkozás?
Az embernek könnyebb célt találni az életben, ha egy családi vállalatnál dolgozik, ellentétben például egy multival, ahol minden azon múlik, sikerült-e év végéig pár százalékkal növelni a teljesítményt. Izabella szerint egy családi vállalat azért is tud túlélni sok mindent, mert a cél nem csak a pénzről szól. Sokkal fontosabb, hogy az ember higgyen valamiben, amire büszke lehet, különösképp, ha még a nevét is viseli. Ez a belső motiváció a főnökön át minden alkalmazott számára pluszt jelenthet. A családi vállalkozások egy másik fontos erénye, hogy mélyen beépülnek abba a környezetbe, amelyben működnek, és mivel függenek tőle, érdekükben áll, hogy tegyenek is érte. Izabella példaként egy cipőket előállító olasz családi céget említett, amely húsz millió eurót adományozott a kormánynak a Colosseum felújítására.
Borban rejlő kihívások
Az üzletasszony borászként is sikeres, a Zwack Izabella borkereskedés élén a kiemelkedő minőséget előállító új magyar borász generációra összpontosít, és kiemelkedő feladatának tekinti a tokaji bor régi hírnevének visszaállítását. Egy izgalmas élettörténet részletei derültek ki szavaiból. Toscanában nőtt fel, emigrációban élő édesapjával, és brit származású édesanyjával. Toscana egy bor egyetem - meséli -, ott minden a borról szól. Sokat járta a világot. Borászként vallja, hogy pincészeteknél szüretkor kell dolgozni, akkor lehet igazán meglátni, mi történik a szőlővel. Mivel a világ minden pontján máskor szüretelnek, volt, hogy Olaszországban kezdett neki a munkának, majd folytatta Franciaországban, Új-Zélandon, Ausztráliában. Ezek a tapasztalatok most általa a tokaji bor ízében érhetnek össze. 1988-ban a Zwack család hazajött, s Izabella Tokajra úgy talált rá, mint egy elhagyatott kincsre. Az 1700-as években a világ egyik leghíresebb bora volt a tokaji, és Izabella szerint most is az lehet, ha kitartóan dolgoznak. Viszont mindent az elejéről kell kezdeni. Húsz évvel ezelőtt a Tokaj név nem igazán volt elismert külföldön, de eddigi munkájuk nem volt hiábavaló, a világ leghíresebb éttermeiben, borszaküzleteiben ma már lehet találni legalább egy aszút. Izabella úgy gondolja, nem érezzük át eléggé, mennyire kitűnő, egyedi borunk van, amely nagy sikereket rejt magában.
Protekcióról szó sem lehet - megszólalt a HR vezető is
A Zwack családi vállalkozásról az is kiderült, hogy akár családtag, akár családi ismerős az ember, nem sok esélye van egy pozíció elnyerésére, amennyiben nem ő a legalkalmasabb jelölt. "Ha a cégnél ember kell valahova, az nem úgy megy, hogy nekem van egy ötletem" - szögezte le Izabella. Állítását a cég HR vezetője, Segesváry Gábor személyesen is megerősítette. Az igazgató, aki 1998 óta vezeti a HR osztályt, elmondta, pályafutása alatt egyetlen egyszer sem kapott olyan utasítást, hogy bárkit is fel kellene vennie. Esetleg az fordulhatott elő, hogy az illető bebocsáttatást nyert egy személyes interjúra, de az utolsó szó mindig a szakmai vezetőé volt, és azt senki sem kérdőjelezte meg. A menedzsment teljesen szabad kezet kap, ezzel pedig természetesen a felelősség is jár. Ha a közvetlen tulajdonos beavatkozna, az egyensúly felborulna. Így azonban mindenkit önálló döntései alapján ítélnek meg - hangsúlyozta hozzászólásában Segesváry Gábor. A HR vezető tisztelettel szólva mondta el, a Zwack család mögött álló generációs tapasztalatok, és gazdag családi hagyományok meghatározóak a légkör szempontjából. Működésük szinte informális, a személyesség szerepe nagy a 250 főt foglalkoztató vállalatnál. Segesváry Gábor szerint ez az egész családból árad, de kiemelten Zwack Péternek köszönhető, aki a cég visszavásárlása óta közvetlenül, illetve tiszteletbeli elnökként irányítja a munkát. "A tulajdonosok az igazgatósági testületeken keresztül illetve a személyes hitükkel, jelenlétükkel, ösztönzésükkel befolyásolják a munkánkat" - mondta el a vezető.
Milyen üzletasszony Zwack Izabella?
Az előadáson Izabella esélyegyenlőségi kérdésekben is elmondta a véleményét: "nincs férfi vagy női szakma" - szögezte le. Világos, hogy a nőnek valamivel nehezebb ebben a világban, mint a férfinak, de a nők is hibásak benne, hogy túlságosan koncentrálnak erre a kérdésre. Inkább hinni kéne magukban - hangsúlyozta. "Én nem így teszem fel a kérdést magamnak. Ha belépek egy terembe, nem azon gondolkodom, hogy csak férfiakat látok odabent. Azon gondolkodom, hogy mi az a fontos dolog, amit el akarok mondani ezeknek a férfiaknak." "Ambiciózus vagyok. Ha reggel felébredek, az első gondolatom az, mi a következő lépés ahhoz, hogy világmárkává tegyük az Unikumot" - mutatott rá üzletasszonyi oldalára Izabella, kiegészítve annyival, hogy az üzletben inkább a stratégia érdekli, jobban szereti a "megálmodó", a kreatív vezető szerepét. A mai világban kicsit cinikusak lettünk, pedig hit nélkül nincs eredmény és nincs cél sem. Pedig ha én nem hiszek, akkor a többiek, a csapatom sem fog - hangsúlyozta, hozzátéve, a munka azért csak munka, és a világvégi repterek magánya után jól esik meginni egy pohár bort az otthon melegében.