Volkswagen Tiguan: Praktikumból jeles

Sokáig úgy tűnt, hogy a Volkswagen nem száll be a kompakt szabadidő-autók piacára, de végül, tizenhárom évvel a Toyota RAV-4 színre lépése után útjára küldte a Tiguant. Megérte várni rá, különösen a 2 literes common rail befecskendezéses dízelmotor miatt.

A 4,4 méter hosszú Volkswagen Tiguan még a tavalyi frankfurti autókiállításon mutatkozott be, mint a Touareg kistestvére. Pár nappal később hazánkban tartották a modell nemzetközi bemutatóját, ahol terepen is számot adhatott tudásáról. A Tiguan önálló megjelenésű autó, de voltak, akik kapásból rávágták, hogy Touareg, míg mások letouranozták. (Belül egyébként kiköpött Golf Plus.)

Így vagy úgy, a Tiguan trendi, szép autó, negatív jelzőkkel nem, csakis elismerő szavakkal illették, akik látták. Nálunk egy Track&Field kivitel járt, kacsacsőrre emlékeztető, púpos orral, mely a jobb terepjárást, az akadályok simább megközelítését szolgálja. Szépen kimunkáltak és volkswagenesen látványosak a lámpatestek, a hűtőrács pedig a jellegzetes V alakot formázza. A hosszabb és magasabb orr miatt a Tiguan Track&Field terepszöge 28 fokos, nem pedig 18, mint az urbánusabb Sport&Style változaté. A motort védőlemez óvja, a kerekek pedig 16 hüvelykesek és ballonos gumikat húztak rájuk. Szokatlan, hogy a súlyos csomagtérajtó felnyitásához egészen alulra kell nyúlni, nem az emblémát kell nyomkodni.

Praktikumból jeles

A Tiguan belső tere nagyon tágas, kényelmes, és nívós anyagokból építkezik. Remek a helykihasználás, nemcsak elöl, hátul is kimondottan kényelmesen lehet utazni. A kulcs a Golf Plusból átemelt hátsó, sínen tologatható és több fokozatban dönthető támlájú üléspad, mely hátsó pozícióban hatalmas lábteret ad. Értelemszerűen vagy a hátul ülők lábtere, vagy az alapesetben 470 literes csomagtér növelhető meg jelentősen. 186 centiméteres magasságommal mindenesetre úgy fértem el magam mögött, hogy térdeim nem értek az első üléstámlához, és még fejterem is maradt bőven. A hátsó üléspad lehajtáskor szolgai módon behasal a csomagtér síkjába, ekkor másfél köbméteres üreg alakul ki. Sőt, az első utasülés is lehajtható, így hosszú tárgyak is fuvarozhatók. Praktikumból jeles.

Kiválóan formázottak az ülések, körbeölelik a testet és nagyon kényelmesek. A sofőr gyorsan be tudja állítani magának az ideális vezetési pozíciót, ahonnan a személyautókénál jobb a rálátás a forgalomra. Minden kézre áll, a Golf Plusból átkerült műszerfal tökéletesen illik ide. Letisztult, azonnal áttekinthető, a kezelőszervek könnyen kezelhetők. A kör motívum dominál, az egymás alatt elhelyezett, jópofa légbeömlők is kör alakúak. Jól néznek ki az ezüstszínű dekorbetétek, és külön öröm a puha műszerfal tapintása, nyomkodása.

A váltógombon látszik egyedül, hogy összkerékhajtású autóban ülünk, az ESP off gomb melletti off road gomb pedig csak a Track&Field kivitelek jellemzője. Az off road üzemmód a laza talajhoz hangolja az ESP-t, az ABS-t és az elektronikus differenciálzárat, emellett aktiválja a lejtmenetvezérlőt és az elindulássegítőt. A "felező hatású" gázpedál a fordulatszám finomabb adagolását teszi lehetővé.

Erdei csapásokra nem való

A Tiguan modellekbe a 4MOTION állandó összkerékhajtás legújabb Haldex kuplungos generációját szerelték, mely mindössze 44 kilogrammot nyom. Amint a rendszer a tengelyek között fordulatszám-eltérést észlel, a hátsó kerekeket is aktívan bevonja a hajtásba. Alapban tehát a nyomaték 90 százaléka az első kerekekre jut, extrém esetben azonban a hajtóerő közel 100 százaléka a hátsó tengelyre tevődhet át.

A tavaly szeptemberi nyúzópróbán a Tiguanokkal mély gödrökön, árkokon és döntött rámpákon keltünk át, meredek falakra kapaszkodtunk fel; néhányszor egy-két kerék el is hagyta a talajt. Aki döntően városban tervezi használni Tiguanját, vegye meg a 18 colos kerekeken álló, dögösebb Sport&Style változatot, ám aki úttalan utakon is közlekedik, válassza a mozgékonyabb terepkivitelt. Persze erdei csapásokra, mély sárba ez az autó sem való.

Nagyon jó autó a Tiguan, s ebben kulcsszerepe van az új common rail közvetlen befecskendezéses, kétliteres turbódízel hajtóműnek, mely a nyers hangú, drágán gyártható, porlasztószivattyús PD TDI motorgenerációt váltotta le. Az erőforrás már ma teljesíti a 2009-től hatályba lépő Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási normát. Ég és föld a különbség a két motor között, az újabbik finoman, civilizáltan jár, nem hangoskodik, és nem ráz.

Nemcsak kulturált, hanem erős is, 1750-nél ébred a 320 newtonméteres nyomatéka, és egészen jó a pörgési kedve. 140 lóerőt ad le, de választható az erősebbik, 170 lovas verzió is. Amúgy talán ez a legmegfelelőbb motor az autóhoz, a nyers számadatok is ezt támasztják alá: 10,5 másodperc nulláról százra, 186 kilométer/órás végsebesség és 7,2 literes átlagfogyasztás. Utóbbitól a valóság sem áll messze: normális használattal 7,5-8 liter körül el lehet járni a Tiguannal.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo