Mostanában mind gyakrabban fordul elő, hogy az elutasított cég rámenősen érdeklődik, miért utasították el az ajánlatát. (Itt most nem pályáztatási, közbeszerzési jogi kérdésékről van szó, az egy másik téma és helyzetkezelési mód.) Ez a marketing fogásként használt kérdés inkább szerencsétlen, mintsem szerencsés. A megkérdezett cég ezt sajnos okkal tarthatja tolakodásnak, hovatovább „nyomulásnak” olyasvalakitől, aki nem elég professzionális.
A leggyakoribb reakció az elutasított ajánlatra, hogy a még oly udvarias elutasítást közlő levélre sem érkezik - a sikertelen ajánlattevőtől - válasz.Most éppen nem nyertesként, udvarias és elegáns gesztus, ha megköszönjük az értesítést és minden jókat kívánunk a majdnem ügyfelünknek. (Mivel a konkurencia valószínűleg ezt nem teszi meg, ha az első választott kiesik, ezzel az udvarias gesztussal komoly esélyt szerezhetünk, hogy a helyébe lépjünk.)
Nem szabad azonban ezt a gesztust egy okostelefonról elküldött, összefolyó üzenet formájában letudni, ahol a megszólítás, a bekezdések, a záróformulák egy hömpölygő folyamot alkotnak. Egy ilyen szedett-vedett gesztus a cég üzleti hitelének inkább árt, mint használ. (Ezenkívül is lehet "bűnöket" elkövetni mobiltelefonnal.)
Küldjük el válaszunkat ezért olyan módon és formában, ahogyan a kapcsolatot is tartottuk és ahogyan a hír érkezett. (A választott mód azonban semmiképpen sem legyen SMS!)
Nyilván nem minden ajánlatot fogadnak el, ezért is egészséges üzleti szemlélet egy-egy ajánlat sikertelensége esetén úgy tekinteni a nemre, mint egy „most nem”- re, nem pedig úgy, mint a „sohára”. Ez azonban nem jelentheti azt, hogy azonnal egy másik - kéretlen - ajánlattal kell bombázni az elutasítót.
Azon felül, hogy egy ilyen manőver tolakodás, ez a stratégia az üzlet fő szabályát is sérti: az emberek vásárolni szeretnek, nem azt, ha eladnak nekik.
Érdemes ezért várni egy kicsit a következő ajánlattal.
Végül: Veszíteni csak elegánsan szabad! Ahogyan válaszlevélben sem elegáns a megrendelő döntését és az általa választott konkurenciát minősíteni, úgy egyik közösségi fórumot sem illendő a döntés vagy az érintettek kritizálására használni. Egyszerűen csak gondoljunk arra: most ez nem sikerült, de mindig jön egy új kanyar az úton és a siker országútját bizony, nemek szegélyezik.
dr. Erdős Zsuzsanna
etikett tanácsadó és coach