Vasútfejlesztés: felpöröghet az agglomeráció ingatlanpiaca

Új megállókat, sűrűbben közlekedő vonatokat, és az agglomerációból ingázók mellett a fővárosban közlekedők kényelmét is szolgáló fejlesztést ígér a Budapesti Fejlesztési Központ nemrég bemutatott elképzelése, a Déli Körvasút projekt. Az OTP Ingatlanpont szakértői megvizsgálták, hogy a beruházás milyen változásokat indíthat el az agglomeráció ingatlanpiacán.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Több rég megfogalmazott igényt szolgálna a Kelenföldet Ferencvárossal összekötő körvasút fejlesztése. Részben javítaná a Budapest központjától délre fekvő kerületek és agglomerációs települések közötti összeköttetést, átterelhetné az autós és a teherforgalom egy részét a kötöttpályás rendszerre, valamint összeköthetné a kelet-nyugati irányú vasúti kapcsolatokat a fejpályaudvarok megkerülésével. A Déli Körvasút szorosan összekapcsolódik a koncepció súlypontjának számító, Déli Városkapu néven bemutatott állami projektekkel. Az ebben tervezett beruházások helyszíne a Rákóczi hídtól délre, a Duna és a Soroksári út mentén, illetve a Csepel-sziget északi részén fekvő terület. A fejlesztési elképzelések között szerepel a közlekedési infrastruktúra megújítása, azon belül a kötöttpályás rendszerek (HÉV, metró, vasút, villamos) elemeinek bővítése és összekapcsolása.

Ingatlanpiaci hatások az agglomerációban

A déli agglomerációs településekről a fővárosba tömegközlekedéssel ingázók számára jó hír, hogy a körvasút projekt megvalósulásával jelentősen csökkenhet a menetidő. A Budapest Fejlesztési Központ adatai szerint például Kelenföldről a Liszt Ferenc repülőtérre vagy Érdről Kőbánya-Kispestre 15-20 perccel rövidebb idő alatt lehet majd eljutni, mint most.

A Déli Körvasút projekt hatása által érintett nagyobb településeken 2019-ben eladott lakóingatlanok átlag négyzetméter ára (NAV/OTP Lakóingatlan Értéktérkép)
Biatorbágy 495 ezer forint
Gödöllő 408 ezer forint
Dunaharaszti 400 ezer forint
Érd 400 ezer forint
Százhalombatta 380 ezer forint
Vecsés 380 ezer forint
Gárdony 355 ezer forint
Pécel 342 ezer forint
Monor 309 ezer forint
Gyál 272 ezer forint
Dabas 268 ezer forint
Bicske 251 ezer forint
Hatvan 242 ezer forint
Cegléd 232 ezer forint
Az OTP Ingatlanpont szakértői szerint a javuló tömegközlekedési lehetőségek, a várhatóan mérséklődő autósforgalom és a tisztább környezet élénkülő keresletet, és így növekvő árakat is eredményezhet az érintett agglomerációs települések ingatlanpiacán.

„A fejlesztés eredményeként a Biatorbágy-Népliget útvonalon 5-10, Kelenföld és Pécel között 15-20 percet nyernek a tömegközlekedést választók, és ez az időnyereség a változásokra érzékenyen reagáló ingatlanpiacon is minden bizonnyal le fog csapódni. A kiszámítható, gyors közlekedés feltételeinek biztosítása egyértelműen élénkíti a keresletet az agglomerációban, az ármozgásokat ugyanakkor ma még nehéz volna számszerűsíteni, hiszen ezek számos egyéb tényezőtől is függnek. Tavaly a példaként felhozott Biatorbágyon 495 ezer, Pécelen 342 ezer forint volt az eladott ingatlanok átlagára négyzetméterenként, ami idén, de különösen a körvasút megépülése után valószínűleg tovább nőhet. Hasonló folyamatok indulhatnak el a többi érintett agglomerációs településen is” – mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

Mi is pontosan a Déli Körvasút projekt?

A körvasút három, európai jelentőségű vasúti folyosó közös szakasza, a Dunát keresztező forgalom 95 százaléka itt halad át. A vonal kapacitása kimerült, ami megakadályozza az itt közlekedő elővárosi vonatok sűrítését.

A fejlesztés viszont lehetővé tenné, hogy a jövőben a jelenlegi 30 helyett 10-15 perceként közlekedjenek elővárosi szerelvények ezen a szakaszon, jobb és gyorsabb összeköttetést biztosítva az érdi, budaörsi és a környező budai agglomerációnak, Budafok-Nagytéténynek, Kelenföldnek, az újbudai egyetemvárosnak, a Soroksári út térségének és a Déli Városkapunak, valamint a Népliget térségének Kőbánya-Kispesttel, a reptérrel és a pesti agglomerációval.

A körvasútról Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója is a minap megosztott egy látványos videót:

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo