Vastagabb lett a pénztárcánk

Átlagosan 2,6%-al nőttek a bérek 2015-ben a Hay Group független tanácsadó cég bérpiaci felmérése szerint. A tervek szerint idén alig 0,3 százalékos lesz az infláció, s ha ez megvalósul, akkor év végéig 2,3 százalékos reálbér-növekedés realizálódik Magyarországon.

Kép: SXC

Átrendeződött az ágazatok hierarchiája is: az ipari vállalatok idén is átlag feletti fizetésemelést adtak dolgozóiknak, folytatva egy több éves trendet. Régebben a legfukarabb vállalatok közé tartoztak. Ráadásul a termelő vállalatok között jóval az országos átlag alatti a béreket befagyasztó cégek aránya. „Mindennek az is az oka, hogy ezek a cégek már nem csak a mérnökök, hanem a fizikai dolgozók és operátorok között is egyre súlyosabb munkaerőhiánnyal küzdenek” – mondja Magyar Szilvia, a Hay Group szenior tanácsadója. Ennek az is a hatása, hogy azok a munkáltatók, amelyek nem tudják kigazdálkodni a nagyobb fizetésemelést, más motivációs technikák után néznek.

Valamit valamiért

Az utóbbi években egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak az alapbéren kívüli juttatások. A teljesítmény alapú bónuszok néhány évvel ezelőtt az összes munkavállaló átlagát tekintve a fizetési csomagnak csupán 7%-át tették ki, mára ez a szám 9,5%-ra kúszott fel.

A válság óta folyamatosan növekszik a ténylegesen kifizetett bónuszok aránya is, ami azt jelenti, hogy a kitűzött célokat nagyobb arányban tudják teljesíteni a munkavállalók és a vállalatok. A Hay Group elemzői várakozásai szerint ez a trend jövőre is folytatódhat.

Egyre többet keresünk: de meddig mehet ez így?
A versenyszférában az eddigi trendnek megfelelően nőttek a rendszeres bérek az ING vezető elemzője szerint; a Takarékbank elemzője kiemelte, hogy a reálbérek növekedési üteme az infláció élénkülése miatt lassulhat.
Sokan, de keveset

A béren kívüli juttatások sztárja továbbra is a cafeteria, a rugalmas juttatási rendszer, amelyben meghatározott keretösszegen belül különböző elemeket (SZÉP kártya, Erzsébet utalvány, nyugdíjpénztári hozzájárulás, közlekedési támogatás, stb. választhat a munkavállaló.

E juttatás esetében a kulcsot a bruttó keretösszeg mértéke jelenti, amelyet a felmérésben résztvevő vállalatok jelentős hányada - közel 20 százaléka – emelt meg, viszont az emelés mértéke csak kismértékű volt, átlagosan 3%. Ez alapján a cafeteria bruttó értéke az összes munkavállaló átlagát tekintve évi 337 ezer forint.

A jövő évi előrejelzés már kevésbé kecsegtető. 2016-ra ugyanis az elemzők 2,3%-os inflációt jósolnak, a tervezett béremelés mértéke viszont csak 3% körüli lesz. A reálbér növekedés tehát folytatódik ugyan, de jelentősen lelassulva.

Megy a harc a magyar munkaerőért
A tehetséges munkaerő kivándorlása komoly feszültségeket okoz a hazai munkaerőpiacon, a magyar vállalatoknak harcba kell szállniuk európai versenytársaikkal a dolgozók megtartásáért. A munkaerőhiány különösen a központi és a nyugati országrészben jelent súlyos problémát.

Véleményvezér

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.
Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo