Van valami, amire nagyon odafigyelnek a cégek a toborzásnál

A toborzással foglalkozó szakemberek és a cégek változatos eszközöket és stratégiákat alkalmaznak a felvételi és kiválasztási folyamatok során, hogy a szakmai tudás mellett a munkára jelentkezők soft skilljeit – vagyis a nem lexikális tudást jelentő személyes, szociális képességeit és készségeit is felmérjék. A legtöbb esetben a személyes interjúkon erről gyűjtik be a legtöbb információt – derül ki a Profession.hu felméréséből.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarország leglátogatottabb tematikus állásportálja 442 munkaadó megkérdezésén alapuló online felmérésében többek között arra kereste a választ, hogy milyen módszerekkel és mely készségeket keresik leginkább a szakmailag megfelelő jelentkezőkben. Többségük kiemelkedően fontosnak tarja az együttműködésre való képességet és a kommunikációs készséget. Vezetőknél a felelősségvállalás, pályakezdőknél pedig a tanulási készség kap kiemelkedő szerepet. Dedikált módszertant a vállalatok 61 százaléka használ ezek mérésére.

Minden munkakeresőnél figyelik a személyiséget, de nem minden pozíciónál mérik tudományosan

A pozíciótól, szervezeti struktúrától és a közösségtől függően akár egy adott cégen belül is változhat a felvételi eljárás folyamata. A munkáltatók több mint felénél sok jelentkező már azzal lemorzsolódik, hogy rosszul megírt, hiányos önéletrajzzal jelentkezik a pozícióra.

A személyiségi jellemzőkre is komolyan odafigyelnek (Fotó: Depositphotos)

Az esetek ötödében már az ezek közötti szűrésben is fontos szerepet kapnak a soft skillek. Döntő többségben az utolsó körre pedig zmár csak azok jutnak be, akik ebből a szempontból is megfeleltek. A munkaadók többségénél (55 százalék) csak részben standardizált az eljárás: mindig vannak változó pontjai, fázisai, amelyeket a betöltésre váró pozícióhoz igazítanak. Teljesen egységes folyamat mindössze a vállalatok harmadánál fordul elő.

A soft skillek vizsgálatára a munkaadóknak mindössze 19 százaléka alkalmaz valamilyen mérőmódszert erre minden esetben, 22 százalékuk pedig kizárólag vezető pozíciók esetében. Az ilyen méréseknél elsősorban az együttműködésre való képességet (71 százalék), a kommunikációs képességet (63 százalék) és a vezetői készségeket (59 százalék) vizsgálják.

Általában akkor mérnek, ha nagyobb a kockázat

A munkaadók gyakrabban mérik a személyiségi jellemzőket azoknál a pozícióknál, amelyeknél nagyobb problémát okozna, ha a jelöltről utólag derülne ki, hogy nem passzol: elsősorban persze a szellemi munkakörökre jelentkezőknél jellemző, azon belül pedig a magasabb pozíciót betölteni kívánó pályázók esetében.

A magyarországi vállalatok 39 százaléka egyáltalán nem alkalmaz erre mérőmódszert, 41 százalékuk ennek elmaradását a kapacitáshiánnyal indokolja, minden harmadik munkaadó pedig úgy gondolja, hogy ez a fajta felmérés szükségtelen, hiszen a közös munka során fog majd kiderülni, hogy megfelelő-e a jelölt. Függetlenül attól, hogy alkalmazzák-e vagy sem, a soft skillek mérését a munkaadók döntő többsége fontosnak tartja: 94 százalékuk válaszolta, hogy nagyon fontos vagy rendkívül fontos. 68 százalékuk azért tartja lényegesnek, mert hatékony módszer arra, hogy kiderüljön, hogy a jelentkező illik-e a munkahelyi közösségbe.

„Az adatokból világosan látszik, hogy toborzásra fordítható erőforrás korlátozottan áll rendelkezésre a szakemberek számára a legtöbb esetben. A soft skilleket jórészt csak a személyes vagy online beszélgetés során igyekeznek megismerni a toborzást végző szakértők, speciális mérőmódszereket viszont csak kevesen használnak. A legfrissebb negyedéves jelentésünkből kiderült, hogy sosem volt még ennyi aktív hirdetés a Pofession.hu oldalán, a munkaerőre minden eddiginél nagyobb kereslet mutatkozik – emiatt kulcsfontosságú sikertényező a cégeknek, hogy a toborzásra fordítható erőforrásaikat minél hatékonyabban használják fel. Ahhoz, hogy a megfelelő munkaerőt vagy munkahelyet találjuk meg, érdemes minél több rendelkezésre álló, releváns adattal dolgozni mind munkavállalóként mind munkáltatóként.” – mondta Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója.

Fontos a nyelvtudás megjelölése is

Az interjúk alatt pedig elsősorban a jelölt személyisége kerül fókuszba: ezt a válaszadó cégek 73 százaléka figyeli az beszélgetés során. Mindkét felvételi fázisban (az önéletrajzok előszűrése és a személyes interjú közben) a negyedik leggyakrabban felmerülő téma a nyelvtudás kérdése: az előszűrésnél a megkérdezett munkaadók 62 százaléka fordított rá külön figyelmet, míg az interjú során a 45 százalékuk kérdezett rá vagy mérte fel.

Mivel a különböző soft skillek vizsgálata és értékelése lényegesen nehezebb, mint a szakmai kvalitásoké, nem véletlen, hogy a vállalatok többsége – bár különösen fontosnak tartja – nem használ hitelesített mérőmódszert. A felmérések helyett az interjún, a beszélgetés keretében igyekeznek megismerni a pályázó személyiségét: a munkáltatók 73 százaléka a személyes találkozásokból levont tanulságokat figyelembe véve dönt.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo