Valóban van gyulladásveszély az elektromos autóknál?

Az elektromos autókkal kapcsolatban rengeteg tévhittel és aggállyal találkozhatunk a hétköznapokban. A legtöbb kérdés általában a töltés, a hatótáv és természetesen az akkumulátor miatt fogalmazódik meg. Utóbbival kapcsolatban sokszor felmerül az aggodalom, hogy valóban gyulladásveszélyes?

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre több a “zöld autó” az utakon

Az elektromos autók az elmúlt években teljesen meghódították az utakat. A legnagyobb gyártók is már erre a területre fókuszálnak, a hagyományos benzines és dízeles modellek teljesen a háttérbe szorultak. Az autókhoz tartozó kiegészítők is folyamatosan fejlődnek, elég megnézni az eautotoltokabel.hu termékeit és máris láthatjuk, hogy milyen széles elektromos autó töltő kínálat érhető el például.

Az új technológia azonban azt is jelenti, hogy a gyártóknak és a tulajdonosoknak új kihívásokkal is kell szembesülnie. Manapság a médiában egyre többször találkozunk olyan hírrel, hogy egy elektromos autó kigyulladt. Ez valamilyen szinten természetes, hiszen ha valami újdonságnak számít, akkor a média figyelme is arra fókuszál. A helyzet azonban korántsem olyan vészes, mint amiket a hírekben olvashatunk. A legegyszerűbb, ha a számok vizsgálatával nézzük át az eseteket.

2019-ben például Magyarországon 551 autóval kapcsolatos tűzeset volt, amiből csupán egyetlen egy (!) volt elektromos autó. 2020-ra ez 557-ből 2, 2021-ben 603-ból 3, 2022-ben pedig 643-ból 8 volt az esetszám. Már ebből is jól látszik, hogy minimális számú elektromos autó gyulladt ki. Pláne, ha megnézzük, hogy Magyarországon jelenleg már több, mint 30.000 villanyautó szeli az utakat. 2025-re ez a szám 75.000 lesz, de 2026-ban már simán elérheti a 125 ezret is.

A technika is folyamatosan fejlődik

Az eddig is elenyésző számhoz képest is csökkent az elektromos autók kigyulladásának gyakorisága. Ez annak köszönhető, hogy a villanyautók és a hozzájuk tartozó alkatrészek, berendezések és technikák folyamatos fejlesztés alatt állnak. Például 2026-27-ben el fog érkezni a szilárdtest akkuk korszaka, ami egy komoly ugrás lesz, pláne a ma használt lítium-ion akkumulátorokhoz képest. 

A szilárdtest tárolók mérete kisebb, de a kapacitásuk sokkal nagyobb, így a töltésük is gyorsabb lesz. Alacsonyabb hőmérsékleten működnek, mint a ma használatosak, így a túlmelegedés és a kigyulladás kockázata is kisebb.

Az oltás nem egyszerű feladat

Fontos azonban megjegyezni, hogy a ma használatos lítium-ion akkumulátorok körülbelül 500-900 fokon égnek, ezért is nagyobb feladat az autó oltása, mint egy hagyományos benzines vagy dízeles motor esetében. Általában a legegyszerűbb módszer az, ha egy tűztakarót használnak, ami elzárja az oxigént a tűztől. Ahhoz, hogy a hőmérsékletet levigyék, egy speciális medencébe teszik a járművet.

Ettől azonban már nem igazán kell tartani a mai tulajdonosoknak, mivel a technológia már elérte azt a szintet, hogy sokkal biztonságosabb a villanyautó, mint a benzines vagy dízeles változat.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo