Valóban van gyulladásveszély az elektromos autóknál?

Az elektromos autókkal kapcsolatban rengeteg tévhittel és aggállyal találkozhatunk a hétköznapokban. A legtöbb kérdés általában a töltés, a hatótáv és természetesen az akkumulátor miatt fogalmazódik meg. Utóbbival kapcsolatban sokszor felmerül az aggodalom, hogy valóban gyulladásveszélyes?

Egyre több a “zöld autó” az utakon

Az elektromos autók az elmúlt években teljesen meghódították az utakat. A legnagyobb gyártók is már erre a területre fókuszálnak, a hagyományos benzines és dízeles modellek teljesen a háttérbe szorultak. Az autókhoz tartozó kiegészítők is folyamatosan fejlődnek, elég megnézni az eautotoltokabel.hu termékeit és máris láthatjuk, hogy milyen széles elektromos autó töltő kínálat érhető el például.

Az új technológia azonban azt is jelenti, hogy a gyártóknak és a tulajdonosoknak új kihívásokkal is kell szembesülnie. Manapság a médiában egyre többször találkozunk olyan hírrel, hogy egy elektromos autó kigyulladt. Ez valamilyen szinten természetes, hiszen ha valami újdonságnak számít, akkor a média figyelme is arra fókuszál. A helyzet azonban korántsem olyan vészes, mint amiket a hírekben olvashatunk. A legegyszerűbb, ha a számok vizsgálatával nézzük át az eseteket.

2019-ben például Magyarországon 551 autóval kapcsolatos tűzeset volt, amiből csupán egyetlen egy (!) volt elektromos autó. 2020-ra ez 557-ből 2, 2021-ben 603-ból 3, 2022-ben pedig 643-ból 8 volt az esetszám. Már ebből is jól látszik, hogy minimális számú elektromos autó gyulladt ki. Pláne, ha megnézzük, hogy Magyarországon jelenleg már több, mint 30.000 villanyautó szeli az utakat. 2025-re ez a szám 75.000 lesz, de 2026-ban már simán elérheti a 125 ezret is.

A technika is folyamatosan fejlődik

Az eddig is elenyésző számhoz képest is csökkent az elektromos autók kigyulladásának gyakorisága. Ez annak köszönhető, hogy a villanyautók és a hozzájuk tartozó alkatrészek, berendezések és technikák folyamatos fejlesztés alatt állnak. Például 2026-27-ben el fog érkezni a szilárdtest akkuk korszaka, ami egy komoly ugrás lesz, pláne a ma használt lítium-ion akkumulátorokhoz képest. 

A szilárdtest tárolók mérete kisebb, de a kapacitásuk sokkal nagyobb, így a töltésük is gyorsabb lesz. Alacsonyabb hőmérsékleten működnek, mint a ma használatosak, így a túlmelegedés és a kigyulladás kockázata is kisebb.

Az oltás nem egyszerű feladat

Fontos azonban megjegyezni, hogy a ma használatos lítium-ion akkumulátorok körülbelül 500-900 fokon égnek, ezért is nagyobb feladat az autó oltása, mint egy hagyományos benzines vagy dízeles motor esetében. Általában a legegyszerűbb módszer az, ha egy tűztakarót használnak, ami elzárja az oxigént a tűztől. Ahhoz, hogy a hőmérsékletet levigyék, egy speciális medencébe teszik a járművet.

Ettől azonban már nem igazán kell tartani a mai tulajdonosoknak, mivel a technológia már elérte azt a szintet, hogy sokkal biztonságosabb a villanyautó, mint a benzines vagy dízeles változat.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo