Mit kell tennie, hogy vállalkozást indítson? Több tucat oldal ad tanácsokat a neten beleértve a miénket is, a cégalapításhoz. Az ilyen listák segítenek kialakítani egy csomó fontos lépést, de azok meglehetősen személytelenek, pedig a saját sikerünkért mi magunk vagyunk a felelősek. De mit is tehetünk érte? Íme, hét fontos tipp ahhoz, hogy az ötletből egy sikeres vállalkozás nőhessen ki.
Határozzuk meg pontosan, mi az igazi motivációnk, mekkora összeget akarunk kockáztatni, és mit vagyunk hajlandóak megtenni a siker érdekében!
Persze, mindannyian szeretnénk, hogy több millió forint csücsüljön a zsebünkben. De miről vagyunk hajlandóak lemondani, hogy elérjük ezt a célt? Hány órát fogunk egy héten dolgozni folyamatosan? Hogyan fér bele mindez a családi életébe? Ahhoz, hogy sikeresek legyünk, hozzuk az üzleti terveinket összhangba a személyes és családi céljainkkal és erőforrásainkkal.
A legmegfelelőbb üzleti lehetőséget válasszuk a magunk számára!
A régi formula – hogy kitaláljuk, majd megtöltjük tartalommal, még mindig működik. A siker kulcsa azonban abban rejlik, hogy azzal töltsük ki, ami nagyon közel áll a szívünkhöz, és amely termel elég jövedelmet ahhoz, hogy felépíthessünk egy jól menő üzletet. (És ehhez azt se felejtsük el, hogy mire kell ügyelnünk a könyvelésünkben!)
Győződjünk meg róla, hogy tényleg van egy olyan rés a piacon, amit ki tud tölteni!
Az egyik legnagyobb hiba, amit az induló vállalkozók elkövetnek, hogy azt feltételezik, egy csomó ember meg akarja majd vásárolni az adott terméket vagy szolgáltatást. És mindezt csupán arra alapozzák, hogy ők maguk szeretik azt a terméket vagy szolgáltatást, plusz egy-két ismerős is pozitívan nyilatkozott. De ez a sikerhez édeskevés lesz. Ne hagyjuk ki az alapos piackutatást. Beszéljünk a tényleges lehetőségekről (de ne csak a családdal és a barátokkal), minél több szakértővel, vagy akár laikus, de tapasztalt ismerőssel.
Elengedhetetlen lépés. Ha nem keresünk befektetőket, (akiknek egyébként a startupok a kedvencei) vagy nem vonunk be külső kezdőtőkét, csupán a saját megtakarításainkat kockáztatjuk, akkor nem feltétlenül szükséges bonyolult üzleti terv. És itt jön a de, mivel mindenképpen kell egy terv, szükségünk van egy sorvezetőre, ami mentén haladhatunk a célunk felé. Mindemellett ha az út lépéseit nagyjából körvonalazzuk, könnyebben tudunk menet közben igazodni, illetve már a tervezéskor kibukhatnak olyan akadályok, amire érdemes felkészülni. Ami biztos, a terv meg fog változni menet közben. Hiszen tapasztalunk, ügyfelekkel tárgyalunk, versenyhelyzetbe kerülünk, és erre reagálnunk kell. De ez nem baj, ez segít abban, hogy koncentráljunk a célra, de nem foggal-körömmel ragaszkodva minden eredeti elképzeléshez.
A hiba, a hibázás nem az ellenségünk, ne feledjük!
A különbség a sikeres emberek, és a többiek között, hogy a sikeres emberek tanulnak a hibáikból, és továbblépnek. Nem fogják külső tényezőkre, „hibás a gazdaság, balszerencsés időszak,” ez szóba sem jöhet. A hibát feladatként kezelik, amin túl kell jutni. Ha a megtervezett út járhatatlan lesz, keresnek egy alternatív útvonalat, vagy néha választanak egy másik célt.
Tanuljunk másoktól!
Keressünk egy mentort, csatlakozzunk csoportokhoz, akik hasonló területen mozognak, mint mi. A hasonló iparágban mozgó emberek segíthetnek abban, hogy a saját területünkről napi, friss információkat szerezzünk. Vegyünk részt szakmai konferenciákon, fórumokon, keressünk üzleti klubokat. A szakértőktől mindig hallhatunk új információkat, menjünk elébe.
Soha ne hagyjuk abba a tanulást, és próbáljunk ki új dolgokat!
Ami ma nyereséget hoz, nem biztos, hogy nyereséget termel a következő évben, vagy 10 év múlva. Szóval, ne hagyjuk magunkat eltespedni a sikerben, néha hagyjuk el a megszokott kerékvágást. Tartsuk nyitva a szemünket és a fülünket, legyünk maximálisan nyitottak az új dolgokra. Vannak-e újabb vagy jobb piaci termékek és szolgáltatások? Vannak olyan szolgáltatások, amit az ügyfelek kérnek, de ami nincs a mi ajánlatunkban? Kövessük naprakészen az iparági híreket, változásokat és figyeljünk az ügyfeleink folyamatosan megújuló igényeire.