Utazás helyett lakásfelújításra költöttek a magyarok

Vajon mely termékekből és szolgáltatásokból vettünk többet, és melyekből kevesebbet a koronavírus-járvány alatt? Az Erste Bank bankkártyás vásárlásokat összegző felmérése alapján négy csoportot és két időszakot lehet megkülönböztetni.  

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A cikk a Piac & Profit magazin június-júliusi számában jelent meg. 

A következő lapszám augusztus 26-án jelenik meg. Keresse az Inmedio és Relay újságárusoknál, vagy fizessen elő a magazinra. Megrendelését itt adhatja le>>>

A COVID-19 robbanásszerű terjedését követően a nem gazdasági szakemberek számára is hamar nyilvánvalóvá vált, mely szektorok sínylették meg a legjobban azt, hogy a járvány továbbterjedésének megelőzése végett világszerte mindenki az otthonába kényszerült. Így keveseket lephetett meg, amikor a Magyar Nemzeti Bank (MNB) április elején a válság által leginkább érintett ágazatok között nevezte meg az idegenforgalmat, a vendéglátást, az építőipart, a szállítmányozást és a feldolgozóipart. Erre erősít rá tulajdonképpen az Erste Bank összesítése, amely megmutatja, mikor és mennyit használták ügyfeleik a bankkártyáikat idén január 1. és május 24. között, az egyes termékek és szolgáltatások kifizetésére.

A felmérés szerint négy csoportot és két időszakot lehet megkülönböztetni az alapján, hogy többet vagy ugyanannyit, esetleg kevesebbet költöttek a bank plasztikkal rendelkező ügyfelei a veszélyhelyzet március 11-ei bejelentését követően. Azért négyet, mert a csökkenő költésre kényszerülők között egy plusz kategória is szerepel: a jelentős mértékben visszaesőké. Lássuk, a vizsgálat alá vont termékek és szolgáltatások melyik kategóriákba esnek!

Növekvő

Ebben két termékcsoportot találunk. Az egyik a barkácseszközöké, amelyekre bankkártyával 90 százalékkal többet költöttek az Erste ügyfelei április utolsó hetében, mint március elején. Ez a dinamika tulajdonképpen indokolna egy ötödik, jelentős mértékben növekvő kategóriát. Vagyis, sokan használták ki az időt a ház körüli – sok esetben már régen tervezett, de a „békebeli” rohanás közepette elmaradt – felújításokra, korszerűsítésekre, bővítésekre.

Érdekes, hogy az emellett megemlített másik árucikk-csoportnál, az elektronikai eszközöknél mindössze háromszázalékos volt az emelkedés, ami azt is jelezheti, hogy bár valószínűleg többet néztek tévét, hallgattak rádiót vagy zenét az emberek, a meglévő berendezéseiket csak kevesen cserélhették le. Meglehet azért, mert elveszítették a munkahelyüket, és emiatt nem tudtak költeni, vagy megmaradt az állásuk, de bizonytalanok voltak abban, hogy a válság milyen mértékű lesz, ezért inkább takarékoskodtak.

Stagnáló

Itt is két csoportot találunk. De míg az egyik termék, a másik már egy szolgáltatás. Dohányzásra ugyanannyit költöttek az Erste ügyfelei a járványt megelőzően, mint áprilisban. Vagyis az otthonmaradás, az, hogy a saját négy faluk között szabadon füstölöghettek, nem kellett betartaniuk a nyilvános helyen való dohányzásra vonatkozó szabályokat, elvonulniuk egy külön, erre kijelölt helyre, nem késztette őket káros szenvedélyük fokozására.

Ugyancsak gyakorlatilag stagnált (hiszen mindössze egy százalékkal csökkent áprilisban a március közepét megelőző napokhoz képest) a társkeresés. Ami talán azért lehet meglepő, mert akik esetleg sikeresen találtak maguknak párt a neten, azok a korlátozások miatt nem, vagy nem igazán tudták ugyanúgy megejteni a randevút, mint amikor még teljesen szabad volt a mozgás.

Visszaeső

Ebben a csoportban csak egy terméket találunk: a könyvekét, amelyek vétele 29 százalékkal esett vissza március közepétől április végéig. Ebből nem kell feltétlenül arra következtetni, hogy a lakásaikba, házaikba szorult emberek olvasás helyett másra fordították inkább az idejüket, például inkább barkácsoltak. A tendencia inkább arra utalhat, hogy a könyvolvasók még mindig a hagyományos, papíralapú szellemi táplálékot részesítik előnyben, az elektronikusan elérhető változatok használata, jobban mondva letöltése, lassabban terjed.

Jelentős mértékben visszaeső

Ez a legnépesebb, öt tagot is számláló kategória, amelynél már az MNB által makrogazdasági szinten vázolt folyamatok is tükröződnek. Hiszen az első – vagy ha úgy közelítünk, akkor az utolsó – helyen az utazás áll, amelyre 93 százalékkal alacsonyabb volt a bankkártyás költés április utolsó hetében, mint február végén.

A szórakozásnál csak valamennyivel volt kisebb a visszaesés (90 százalékos), míg az éttermeknél 64 százalékos, miután a házhozszállítások növekedése nem tudta kompenzálni a személyes forgalmat, különösen a külföldiek elmaradása miatt.

E tételek csökkenését tehát nem kell megmagyarázni. A divatcikkek 61 százalékos március–áprilisi zuhanását már annyiban igen, hogy sok helyről lehetett hallani, az otthon unatkozó, főként fiatalabb korosztály előszeretettel rendelt interneten ruhákat. Ezek szerint azonban ez nem tudta ellensúlyozni a többiek „önmegtartóztatását”.

Haladva a sorban: hiába lett a járvány előidézte válság hatására a tankolás olyan olcsó, mint a 2008 őszén kirobbant krízis óta egyszer sem, ettől még nem nőtt a benzinkutak forgalma, sőt! Jelentősen esett. Egyrészt amiatt, hogy a kijárási korlátozás miatt nem volt hová – munkahelyre, iskolába, szállodába, étterembe – menni, másrészt a már említett negatív jövedelmi hatás is szerepet játszott. Jelentős tétel volt az is, hogy a vállalati flottáknak sem volt miért tankolniuk, hiszen az áruszállítások gyakorlatilag lenullázódtak.

Az élet újraindulása

Az erstés bankkártyás költések ugyanakkor a korlátozások május elején elkezdődött könnyítését – amelyek előbb a vidéki településeket, majd két hét elteltével már a Pest megyeiket, végül Budapestet is érintették – is szépen leképezik. Ez azt jelenti, hogy egy kivételével valamennyi említett kategória továbbemelkedett, vagy megfordult az addigi negatív trend.

Ezzel kapcsolatban is akadnak azonban érdekességek. Például az, hogy a barkácsolási hajlam a hagyományos költési alternatívák feléledését követően sem apadt, sőt az még tovább tudott gyarapodni májusban (igaz, ez a kedvezőbb időjárás miatt „békeidőben” is így szokott lenni).

A másik említendő jelenség, hogy a könyvek vásárlása továbbra sem növekedett, sőt – a górcső alá vett kilenc kategória közül egyedüliként – továbbcsökkent májusban.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo