Újabb csapás a Facebookra és az Instagramra

Az ír adatvédelmi hatóság (DPC) tegnap jelentette be a Facebook és Instagram ellen indult adatvédelmi eljárás lezárultát. A döntés azon túlmenően, hogy mintegy 390 millió eurós bírsággal marasztalta a platformokat tulajdonló Meta társaságot, alapjaiban rengeti meg a Meta európai üzleti modelljét. A döntés egyértelművé teszi, hogy a felhasználók hozzájárulása nélkül nem kerülhet sor személyre szabott hirdetések nyújtására; a Meta GDPR megkerülésére irányuló eddigi gyakorlata jogellenes – derül ki a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda adatvédelmi szakértőinek összefoglalójából.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A mintegy 4,5 éve indult eljárás kereszttüzében a Meta azon személyes adatok kezelésére épülő reklámozási gyakorlata állt, amellyel igyekezett elkerülni, hogy a Facebook és Instagram szolgáltatásai során nyújtott személyre szabott hirdetésekhez a felhasználók hozzájárulását kérje be.

Megrendülhet az üzleti modell (Fotó: Pixabay)
Megrendülhet az üzleti modell (Fotó: Pixabay)

A gazdasági észszerűség világos a megközelítés mögött, hiszen a hirdetésekből bevételt generáló társaság részére előnyösebb, ha valós választási lehetőség nélkül valamennyi felhasználója részére, a szolgáltatása alapvető részeként/feltételeként biztosítja a személyre szabott hirdetéseket, szemben azzal a lehetőséggel, hogy minderről a felhasználók transzparens tájékoztatás mellett maguk dönthetnének. Míg az előbbi esetben 100 százalékos a hirdetési hatékonyság a Meta részére, utóbbi esetben ez már közel sem mondható el, hiszen bőven akadhatnak olyan felhasználók, akik egyszerűen nem tartanak igényt személyre szabott hirdetésekre, vagy nem kívánják személyes adataikat ilyen célokra megosztani.

„A Meta tehát azt az utat választotta, hogy a GDPR hatálybalépésével egyidejűleg általános szerződési feltételeibe integrálva szerződéses jogalapon nyújtotta a felhasználók személyes adatain alapuló és rájuk szabott hirdetéseket, megfosztva a felhasználókat mindazon garanciális biztosítékoktól, amelyekben a GDPR szerinti hozzájárulás alapján részesülhettek volna, kezdve egyáltalán a döntés szabadságától, hogy igényelnek-e személyre szabott hirdetéseket a platformok használata során egészen az ehhez adott hozzájárulásuk visszavonásának lehetőségéig” – összegzi Dr. Kopasz János ügyvéd, a Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda adatvédelmi szakértője.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo