Új fegyverek kellenek a jó munkaerőért

Nincsenek könnyű helyzetben a cégek a mai munkaerőhiányos környezetben– és nincsenek könnyű helyzetben a fejvadászok sem, ha embert akarnak találni a nyitott pozíciókra. Egyre kevesebb az elérhető, megfelelően képzett munkaerő, így a toborzási gyakorlaton változtatniuk kellett az elmúlt években. Az online marketing ezt a területet sem kíméli.

A legnagyobb nehézséget ma már nem a munkaerő túlkínálata, hanem az egy-egy munkaterületen fellépő munkaerőhiány okozza a hazai munkaerő piacon. Az érintett területek a mérnök, és IT pozíciók, ahol a piac felvevőképessége sokkal nagyobb, mint ahány álláskereső van a szakmában. De ugyanez a helyzet a nagy vállaltoknál is, ahol főleg szakmunkásokat keresnek. Egy gyakorlott hegesztőért például két kézzel kapkodnak a cégek. (A szakemberhiány áll toronymagasan, a globális és üzleti kockázatok összesítésében 23%-ot növekedett ennek említése a tavalyi évhez képest. A cégvezetők 85%-a számára fenyegető a szakemberhiány.)

Talán az egyik legnagyobb változás, hogy ezekben a hiányszakmában megfordultak a trendek: már nem az álláskereső verseng egy-egy jó pozícióért, hanem a cégek a jelöltekért. Ezért kiemelten nagy hangsúlyt kap a HR branding építése a cégeknél, muszáj nekik bevonzani a legjobb munkaerőt – mondja Szabó Manuéla a Beck & Partners marketing menedzsere.

Kép:PP archív

Lényeges változás az is, hogy sokkal nagyobb hangsúlyt kaptak az online technikai eszközök a toborzás során. A számítástechnikai eszközök használata az utóbbi években vált igen hangsúlyossá. A HR-nek is alkalmazkodnia kellett a felgyorsult eseményekhez – mondja Szabó Manuéla.  Már speciális szoftverek is segítik a cégek munkaerő-keresését. Az aprólékos adminisztrációt is könnyebbé teszi, valamint az automatikus levelezéssel egy további időrabló munkát is levesz az emberi munkaerő válláról. Szűrhető adatbázist építhetnek, tesztekkel előszűrhetik a jelölteket.

Így lehet kihalászni a jó munkaerőt
A technológiai fejlődés felgyorsulása és a jelenlegi gazdasági helyzet okozta változások növekvő terhet jelentenek a vállalatok számára. Egyre hangsúlyosabbá válik a tehetségek toborzása és megtartása, akik valódi hozzáadott értéket jelentenek a cégek számára. A BDO Magyarország ezért összeszedett néhány olyan szükséges lépést, amivel könnyebben megszerezhetik a cégek a jó munkaerőt.
A szakértők szerint hatalmas kincs a saját adatbázis,  ami jól strukturált, és egyszerűen szűrhető kell, hogy legyen. A régi módszerek, az e-mailben, excelben tárolt anyagok között nagyon hamar el lehet veszni, és ha túl nagy az adathalmaz, kaotikussá válhat a toborzás, például nem kap, vagy nem időben kap visszajelzést egy pályázó. Ezért érdemes a lehetőség szerinti legtöbb dolgot automatizálni, de kiemelten figyelve arra, hogy ugyanakkor ne váljon személytelenné a jelöltekkel folytatott e-mailezés. (Az Európai Unió is automatizálással javítana a munkanélküliségen.)

- A toborzásmarketing egy olyan speciális terület, ahol az online marketing legkülönlegesebb eszközeit használjuk fel arra, hogy releváns jelölteket érjünk el az állásajánlatokkal. Ez a terület is sokat változott az elmúlt években, maximálisan kiaknázza a social média kínálta lehetőségeket. A Facebook, a Google és a Linkedln nyújtotta lehetőségek gyors elérést biztosítanak. Szabó Manuéla szerint fel kell mérni, hogy mely pozícióra melyik platform a legjobb, és erre felépíteni a célcsoport specifikus kampányt. (Az egyedi pozíciók esetében kellő körültekintéssel érdemes csak használni a közösségi médiát.)

Gyorsaság az elvárás minden oldalon

Az üzleti életben tapasztalható változás, gyorsulás a munkaerőpiacon is érezhető, a  cégek minél gyorsabban szeretnék megkapni a legjobb jelölteket, amihez a HR-nek a fenti segítséggel kell alkalmazkodnia, mert az elhúzódó toborzási folyamatok alatt az igazán jó munkaerő másik helyen is elhelyezkedhet.

A gördülékeny felvétel a már "kihalászott", jónak tűnő jelöltet is eltántoríthat attól, hogy a cégben dolgozzon. Egy neve elhallgatását kérő toborzási alkalmazott nemrég azt az egyre gyakrabban elforduló tapasztatát osztotta meg velünk, hogy gyakori probléma, hogy a fejvadász cégek hosszadalmas munkával találnak egy adott pozícióra alkalmas jelöltet (szakmunkást vagy akár diplomás mérnököt), ám a megbízó cég HR osztálya nem kezeli gördülékenyen a felvételt, így a munkavállaló eláll a lehetőségtől. Vannak az országnak olyan térségei, ahol egyébként is nagyon nehéz megtalálni az alkalmas jelölte, és egy-egy ilyen negatív élmény mindezt fokozza.

A szakemberek tapasztalatai alapján ma jó szakembert sokkal nehezebb találni egy meghirdetett pozícióra, mint egy diplomás, nyelveket beszélő munkavállalót.

Arra kérdésre, hogy a bérezésen kívül mivel tudnak vonzóvá válni a hazai cégek, azt a választ kaptuk, hogy igen erős brandet kell építeniük. Ma már egy munkavállaló akár nagyobb távolságokat is hajlandó utazni naponta, csak hogy szakmai kihívást, fejlődési lehetőséget találjon a munkahelyén. A motiváló anyagi juttatások mellett a munkakörnyezetet is vonzóvá kell tenni. (Hogy mi kell a fiataloknak? Figyelem, személyre szabottság és csocsó.)

Véleményvezér

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.
Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett 

Mohó volt az állam, ami elég gyakori probléma manapság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo