Többet vásárolunk, mert visszakaptuk a vasárnapot

Várhatóan tovább folytatódik a fellendülés a kiskereskedelemben, a reálkeresetek növekedése, az állami adócsökkentések és a vasárnapi boltzár eltörlése ugyanis növelheti a fogyasztók vásárlási kedvét. Most már a munkaerőhiány a legnagyobb baj.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár az elmúlt évben nőtt a magyarországi kiskereskedelmi forgalom, a kormány vasárnapi boltzáras intézkedése biztos, hogy visszafogta a növekedést. A vasárnapi boltzár eredményeképpen a kiskereskedelem várt visszaesése nem következett be, az újranyitás hatására valódi növekedést várnak az iparág szereplői. A vasárnapi zárvatartás elmúlt egy évének forgalomkiesését nem lehet számszerűsíteni, hiszen az a normál bővülésen túli potenciál kiesését jelentette.

Kép: Pixabay

A megtörténtnél azonban biztosan nagyobb növekedés realizálódhatott volna a tavalyi év során a fennálló pozitív hatások miatt. A kereskedelmet befolyásoló szabályozói környezet kemény feltételei és kiszámíthatatlansága mindenképpen visszafogja az iparág fejlődését.  Ha a makrogazdasági alapok támogatják a háztartások költési hajlandóságának növekedését, akkor várhatóan erősebb kereskedelmi növekedés prognosztizálható. (A kormány szerint a kereskedelmi szektorban nem igazolódtak be azok a félelmek, hogy elbocsátásokra kerül sor: a miniszter szerint 2014 és 2015 között háromezerrel többen dolgoztak az ágazatban. A KSH adatai szerint ezzel szemben a foglalkoztatottak száma 2015-ben 2014-hez képest 9 ezer fővel csökkent a teljes kereskedelemben (a kis- és nagykereskedelemben együtt). 2015-ben év elejéhez képest év végére is csökkenés volt a foglalkoztatottak számában, 8 ezer fővel visszaesett a létszám. A foglalkoztatottak száma 2015 végén 539 ezer fő volt a kereskedelemben.)

Tényleg csak a hülyéknek nincs webshopja?
Egyre népszerűbb az online vásárlás a magyarországi fogyasztók körében, ugyanakkor bőven van még növekedési potenciál a piacban. A magyar kkv-k többsége ennek ellenére nem él a digitális világ lehetőségeivel, it-eszközeit tekintve pedig egyenesen a középkorban ragadt.
„A hazai kiskereskedelemmel és fogyasztással összefüggő adatsorokat a vásárlóerő függvényében érdemes értelmezni” – mondta Kozák Ákos, a GfK igazgatója a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének éves konferenciáján. Az EU 28 tagállamában az egy főre jutó vásárlóerő tavaly már a 16 ezer eurót is elérte az elmúlt évek dinamikus növekedése után. A bolti kiskereskedelem 2015-ben – Ciprus, Finnország és Görögország kivételével – valamennyi európai országban kiugróan nőtt. A magyarhoz hasonló 5 százalék körüli bővülés volt még megfigyelhető Romániában és Észtországban.

A hazai kiskereskedelemre egyidejűleg hatnak pozitív és negatív hajtóerők. A pozitív hatások közül kiemelkedő fontossággal bír a tény, hogy a lakosságnál megjelenő bérek növekednek, és ezeket kiegészítik a már látható nagyságrendű külföldről hazautalt pénzek is. Emellett az alacsony infláció is pozitív hatással van a forgalomra, amelyet a már csökkentett, illetve a várhatóan csökkenő áfa is támogat. Ezek együtt árcsökkenést eredményeznek, ami szintén a vásárlásokat hajtja. A devizakitettség csökkenése szintén a pozitív erők között szerepel a kereskedelmi szakértők szerint, valamint az online kasszák fehérítő hatása is pozitív szaldójú.

A munkaerőhiány a negatív oldalon visszahúzó erejű, és az iparágnak egyben a legfeszítőbb problémája. Emellett fel kell készülni arra, hogy a külföldre áramló magyar munkaerő nagy része nem tér vissza belátható időn belül, mert ehhez lényeges bérnövekedés lenne szükséges. (Nem csak a kiskereskedelemben vannak eltévedve a munkáltatók a bérezéssel.) Szintén a negatív oldalon szerepel a lakossági költések és a megtakarítások nem megfelelő megoszlása, azok egyensúlytalansága.

Shopping határok nélkül: az egész világ a versenytárs
A mobileszközök és alkalmazások fejlődése, az egyre könnyebben elérhető és egyre biztonságosabb digitális fizetési megoldások, illetve a fejlődő és költséghatékonyabb logisztika mindinkább a mobilról indított vásárlások felé tereli az online kereskedelmet – méghozzá határok nélkül, így az egész világ a kereskedők versenytársává válik.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo