Több mint háromszáz milliárdnyi hamis árut foglaltak le tavaly

Az illetékes amerikai hatóságok közzétették a 2012-es évre vonatkozó eredményeiket. E szerint 1,26 milliárd dollár értékű hamis árucikket foglaltak le, több mint 22 ezer szállítmányt állítottak meg és több mint 600 illegális weboldalt zároltak.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Egyesült Államok Vám- és Határőrsége (CBP) honlapján szereplő közlemény szerint a CBP, a Bevándorlási és Vámhivatal (ICE), valamint a Belbiztonsági Nyomozóiroda (HSI) együttesen összesen 22848 hamisítványokat tartalmazó szállítmányt állított meg, valamint 697 darab hamisítványokat értékesítő weboldalt zárolt a 2012-es évben. Az ellenőrzési akciók során lefoglalt hamisítványok eredeti gyártók által javasolt kereskedelmi értéke meghaladja az 1,26 milliárd dollárt - olvasható a Hamisítás Elleni Testület (HENT) honlapján.

Nálunk is kerül bőven a szemétbe hamis áru - Kép: MTI

Az ellenőrzések során lefoglalt szállítmányok többsége, összesen 72 százaléka Kínából érkezett az Egyesült Államokba. A kínai hamisítványok értékét 906 millió dollárra becsülik. A hamisítványok második fő forrása 12 százalékos aránnyal Hongkong volt, míg 1-1 százalékkal India és Szingapúr is jelentős származási országnak bizonyult.

A hamisítványok típusát illetően a legnagyobb mennyiségben ruhaneműket és ruházati kiegészítőket foglaltak le a hatóságok. Ezek darabszámukat tekintve az összes lefoglalt termék 29 százalékát tették ki. A lefoglalt cikkek 15 százaléka elektronikai termék, 11 százaléka kalózlemez, 10 százaléka táska, tárca volt. Az ellenőrzések eredményeként a szállítmányok 9 százalékából kerültek elő hamis gyógyszerek, 8 százalékából ékszerek és órák, 7 százalékából lábbelik. Számítástechnikai eszközt és alkatrészt az összes megállított szállítmány 3 százalékában találtak, ugyanolyan arányban, mint amennyiben hamis termékcímkék kerültek elő.

A hatósági jelentésből kiderül, hogy bár a legnagyobb mennyiségben ruhák kerültek elő, értéküket tekintve a hamis táskák és tárcák jelentették a legnagyobb tételt, a lefoglalt termékek összértékének 40 százalékát. Az értékbecslés szerint az 1,26 milliárd dolláros összérték 15 százalékát az órák és ékszerek, 11 százalékát a lefoglalt ruhaneműk adták. A CBP közleménye szerint a hatóságok a hamisítás elleni akciók eredményeként 691 személyt vettek őrizetbe, és több mint 400 büntetőeljárás indult.

Magyar vállalkozásokat fenyegetnek a hamis áruk
Hazánkban olyan mennyiségben jelennek meg a szabadalomsértő úgynevezett „klón” nyomtatókazetták, hogy azok kiszorítják a magyar gyártók és forgalmazók termékeit. Az illegális importáruk nemzetközi szabadalmakat sértenek, környezetszennyezők, forgalmazásuk jogi következményekkel járhat és hosszútávon nagymértékű munkahelymegszűnéshez vezethet Magyarországon.
Az akciók eredményessége azonban kérdéses: csak az ünnepi szezonban akár kétmilliárd dollárt is költhettek hamis termékekre a vásárlók az amerikai fogyasztóvédelmi szervezet, a Consumer Fraud Center becslése szerint. A szakértők szerint gazdasági motivációk magyarázzák a nagy volumenű értékesítést.

A gazdasági válság hatásai, valamint az Egyesült Államokat fenyegető gazdasági szakadék (fiscal cliff) miatt nagyszámú vásárló kényszerült spórolási lehetőséget keresni, hogy a karácsonyi és ünnepi kiadásokat a lehető legolcsóbban bonyolíthassa. A kedvezmények után kutató online vásárlók azonban nagy arányban estek áldozatul a csalóknak: a Consumer Fraud Center becslése szerint november és december folyamán mintegy 2 milliárd dollárt – azaz mintegy 400 milliárd forintot –  költhettek hamis termékekre az online vásárlók

Keményebben lépne fel a hamisítások ellen a márkaszövetség
A Magyar Márkaszövetség kiszámítható adópolitikát, hatékony márkavédelmet és hamisítás elleni fellépést, továbbá a beszállítókat az erőfölényes kereskedelmi gyakorlattal szemben jobban védő kereskedelmi szabályozást sürget, és folyamatos párbeszédet javasol a kormány számára. Fekete Zoltán, a Magyar Márkaszövetség főtitkára a márkás napi fogyasztási cikkek gyártóit (FMCG cégek) képviselő érdekvédelmi szövetség csütörtökön, Budapesten tartott közgyűlésén a javaslatcsomagot ismertetve kiemelte: a szövetség támogatja azt a törekvést, hogy bővüljön a kedvezményes forgalmi adózású alapvető élelmiszerek köre. Ez segíthet visszaszorítani az áfacsalásokat, amelyek iparági számítások szerint évi 130 milliárd forintot húznak ki az állam zsebéből. A márkahamisítások ellen sokkal következetesebb és szigorúbb, esetenként akár elrettentő hatósági fellépést sürgetnek a szövetség tagjai. A marketingkommunikáció területén viszont nagyobb szabadságot várnak el. A főtitkár véleménye szerint a szakma részéről működik az önszabályozás ezen a területen, ami elősegíti a felelős kommunikációt.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo