A Honda benzin-elektromos hibridje, az Insight óriási siker Japánban, tízezreket adnak el belőle. A kézenfekvő magyarázat talán az, hogy sokkal olcsóbb a Toyota Priusnál. Az Insight egyébként nem teljes értékű hibrid, bár annak hívja a Honda.
Korrekt konzervatív
A Honda ötajtós karosszériát tervezett az Insightnak, amely ugye jóval praktikusabb a limuzinok háromszegmensű kialakításánál. Az autó teteje lejtős, fara magas, orrkialakítása accordos; elölnézetből akár a sportos jelző is ráaggatható. A kék fényszóróbetétek high-tech hangulatot teremtenek, s a kétrészes hátfalajtó a csík féklámpával is ügyes megoldás. Az Insight formája mégis konzervatív.
Az utastérben is látszik: a Honda a fejlesztési költségek minél alacsonyabban tartására törekedett. A padlólemez, a kormányzás, a futómű és a benzinmotor is a Jazztől érkezett. Az utastér sokkal tágasabb a vártnál; az körülbelül akkora, mint a Civicben, pedig ennek 15 centiméterrel rövidebb a tengelytávja. A lábtér hátul is méretes, csupán a fejtér korlátozott. A világosszürke kárpithoz sötétkék műszerfal, a kormánykeréken és a váltógombon sötétkék bőrborítás és világoskék varrás tartozik; együtt elegáns képet adnak. A hangulatot persze a műszerfal határozza meg, amely „űrhajós". Ugyanakkor egy kicsit szedett-vedett is, a fordulatszámmérő műszer elé biggyesztett digitális kijelzőn látszik, utólag rakták oda, s a klímát irányító, kör alakú kezelőszerv-csoport sem éppen harmonikusan illeszkedik a környezetbe. A high-tech óracsoport, a fölötte elhelyezett digitális sebességmérő, a látványos kormány mellett viccesen festenek a 80-as évek végéről itt felejtett szellőzőrostélyok. Az összeszerelés azonban korrekt, ám a francia finomságot vagy a német masszívságot ne keressük. Az ülések kemény párnázásúak, s nem a legkényelmesebbek. A kormányt pedig alsó állásba kell húzni, mert különben a karimája kitakarja a sebességmérőt.
Kék-zöld fényben
A Priushoz képest az Insight nem teljes hibrid, elektromotorja csak a hajtásba segít be, önállóan gyenge ahhoz, hogy mozgassa az autót. A Prius rendszere fejlettebb és bonyolultabb, igaz, emiatt drágább is. Az Insightban 1,3 literes, 88 lóerős benzinmotor szolgáltatja az elsődleges hajtóerőt, melyet egy mindössze 10 kilowattos elektromotor egészít ki. Az IMA (Integrated Motor Assist) rendszer összteljesítménye 98 lóerő és 161 newtonméter, amely akár 182 kilométer/óráig képes gyorsítani az Insightot. Az elektromos meghajtó egységet hátulra, a pótkerék alá telepítették, eredménye a picivel szűkebb csomagtartó. Amitől az Insight igazán takarékos tud lenni, a fokozatmentes váltója, amely általában 1000 és 2000 között tartja a főtengely-fordulatszámot.
A középső műszercsoport ad tájékoztatást mindenről, bal oldalon láthatjuk például, az elektromotor éppen milyen mértékben segít be a hajtásba, vagy mikor töltődik az akkumulátor. A kis középső ablakban a fedélzeti számítógép adatai jeleníthetők meg, de az akkumulátor töltöttségét is itt ellenőrizhetjük, továbbá a virágokat osztogató Környezettudatos Vezetést Támogató Rendszer is itt kísérhető figyelemmel. Az Insight legfontosabb innovációja ez, valós időben tájékoztatja a vezetőt, mennyire takarékosan vezet. A sebességmérő műszer kéken világít, ha a vezető „agresszíven" gyorsít és fékez, és zöld fényben úszik, ha finoman teszi mindezt. Érdemes a kijelzőt az ECO dinamikus skálán hagyni, ami olyan, mint egy nehézségi gyorsulásmérő. Ha a mutató erős gyorsításnál vagy fékezésnél a kisatírozott zónába lendül, nem vagyunk takarékosak. Ha figyelünk a gázra, egyre több virágot kapunk. Motorleállításkor az Insight értékeli teljesítményünket és gratulál, ha magunkhoz képest fejlődést mutattunk fel.
Felugrik a fordulatszám
A szisztéma valóban takarékosságra ösztönöz, mégsem voltam teljesen elégedett. Agyárilag megadott 4,4 literes átlagfogyasztást lehetetlen elérni. Tojással a gázpedál alatt 4,8-5 literes átlagokat lehet elérni. Sokáig a zöld tartományban maradni, „zölden" gyorsítani lehetetlen, ezt csak csorogva, óvatos sebességtartással lehet. Autópályán pedig az Insight semmivel sem fogyaszt kevesebbet, mint hagyományos társai, sőt mivel apró motorja erőlködik, olykor 8-9 litert is legurít a torkán. Ha szeretnénk egy kicsit haladni vagy előzni, felugrik a fordulatszám, és a motor kellemetlen búgásba kezd. A teszthét végén az átlagfogyasztás 6,1 literre adódott, ami normál használattal 6,5-6,8 liter, s ez csalódást okozott. A 6 literes átlagot ma már egy modern 1,5-2 literes dízelmotorral szerelt kompakt autó simán hozza, nem beszélve a menetdinamikai különbségekről. Igaz, a Honda csupán 101 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként.
Ezt tartsuk szem előtt, no és azt, hogy a Honda Insight 5,3 millió forintért elvihető, így 2,2 millióval olcsóbb a Toyota Priusnál.