Tényleg kell a dress code?

Sokan az öltözködési kódexet (dress code) úri huncutságnak tartják, ami a nagy cégekre jellemző. Érdemes pedig néha elgondolkodni azon is: vajon mi lehet az oka, hogy egy egész kódexet írnak arról, mit viseljen valaki egy cég képviseletében és mit ne.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:sxc

A céges öltözködési kódexben meghatározhatják a „civil” ruhák jellegét: irodákban, (nagy) könyvelő, tanácsadó cégek, ügyvédi irodák, egyes bankok, munkatársai számára születnek ilyen előírások. Ugyanakkor a cégre jellemző formaruha viselését is előírhatja az öltözködési szabályzat, például légitársaságok, fuvarozó vállalatok, luxusbutikok munkatársai számára, de egy étterem arculatához is hozzájárulhat a személyzet kreatív összeöltözése.

Érdemes egy pillanatra megállni és logikusan végiggondolni ezért, milyen hasznokat is hajthat egy okosan kitalált dress code?

1.)  A munkatársak egységes – egymással harmonizáló - megjelenése a vállalatról kifelé egységes arculatot mutat.

Az egységes megjelenés pedig mindig valamilyen rendezettségre utal, a rendezettség megbízhatóságot sugall, ami bizalmat kelt. Ugyanakkor a munkatárs öltözéke is a céges arculat része: hozzátartozik a vevők, ügyfelek számára a „vásárlási élményhez”. Mindemellett az uniformis remek reklámeszköz is: ahányszor meglátják az egyenruhás munkatársat – máris a cégre asszociálnak. (Ugyanakkor egy felmérés szerint a ruházati előírások betartása kifejezetten előnyösen hat a csapatszellemre, a produktivitásra és kellemesebb légkört is biztosít.)

2.)  A jól megválasztott öltözék a cég által képviselni akart értékeket is közvetítheti.

A Cilnique fehér köpenyei: a tisztaság, a tudomány, a szakértelem; a Hawaiian Airlines hawaii ingei: a nyaralás, a felszabadultság, a könnyedség érzését sugallják, de egy pékségnél, kávézónál, kisboltban az otthonosság, a családiasság hangulatát idézheti akár egy „nagymamakötény” is. Mivel a vevők az értékrendjük mentén, érzelmeik által meghatározott döntéseket hoznak, ezért egy az értékrendet kifejező megjelenés jótékony irányba befolyásolhatja vásárlási döntéseiket is.

Semmi sem szent?
A vállalkozók tudvalevőleg az átlagnál nagyobb kockázatvállaló hajlandóságú, újító szemléletű emberek. Az is közhely, hogy az üzleti életben nagyon is szerencsés, ha valaki olyan első benyomást tud gyakorolni (persze, csak ha az pozitív), amit nem felejtenek el. Mégis, ha valaki külsejében vagy viselkedésében kicsit mást mutat, mint az „üzleti életben elvárt”, akkor annak minimum zseninek kell lennie ahhoz, hogy a bizniszvilág elfogadja. Legalábbis így volt ez sokáig...
3.)  Az okosan kitalált dress code megakadályozza nemcsak azt, hogy alulöltözzük, hanem azt is, hogy túlöltözzük az ügyfelet.

Az ügyféllel való azonosulás vagy a hozzá való igazodás fontos szempont.

Bármilyen területen is működik a vállalkozásunk jó, ha öltözékünk megbízhatóságot és sikerességet sugall, de egy pillanatig se érezze partnerünk, hogy hozzánk képest túl szerény a megjelenése vagy azt, hogy versengeni akarunk vele.

Ha ugyanis megszegjük ezt az elvet, kellemetlenül érzi majd magát és olyasvalaki szolgáltatását veszi igénybe, ahol ezt a feszélyezettséget nem érzi.

(Ezért is kockázatos döntés a státusszimbólumok felsorakoztatása, a túl nagy óra, a feltűnő logó(k), a hivalkodó mandzsettagomb, nőknél a feltűnő, illetve sok ékszer viselése.)

4.)  Az öltözék hatással van a viselkedésre is.

Nemcsak a többiekére, hanem annak a viselkedésére is, aki az adott öltözéket viseli. Öltözékünk megváltoztatja a hozzáállásukat, a fellépésünket, a gondolkodásmódunkat is. Jól példázza ezt egy - Joe Navarro, az FBI viselkedéselemzője által ismertetett - FBI kísérlet. Ugyanazt a túszejtési problémát két ugyanolyan képzettséggel rendelkező csapat merőben másképpen akarta megoldani, noha a különbség mindössze a két csapat ruházatában volt. Az egyik csapat öltönyben, a másik kommandós öltözetben látott neki a terv kidolgozásának. Az egyikük tárgyalni akart, a másik rajtaütést. Nem nehéz kitalálni melyik terv, melyik csapat fejében fogalmazódott meg. A példából is levonható a következtetés: könnyebb a munkatárs attitűdjét befolyásolni, a szolgáltatás színvonalát garantálni, a cég által képviselt értékeket az ügyfelek felé közvetíteni, ha a munkatárs a megfelelő öltözéket viseli.

Joggal mondható ugyanakkor: nem minden cégnél jó ötlet a dress code. Ez így igaz.

Vannak olyan területek, ahol az a dress code, hogy nincs dress code. Steve Jobs tapasztalatból tudta, hiszen munkatársai nem támogatták a „formaruha” ötletét. S az élet iróniája: ez az alapja a híres garbó-farmer összeállításnak, amely ma már ikonikus megjelenésnek számít. Látható hát, az öltözködési kódex egy eszköz, amely adott esetben egy nagyon hasznos eszköz – lehet. Ugyanakkor attól, hogy van egy kalapácsunk, még nem jelenti azt, hogy minden szög…

dr. Erdős Zsuzsanna etikett-tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo