Szívesen dolgozunk otthonról

Számos cégnél már kialakult hosszabb távú terv az otthoni munkavégzésre, van, ahol még nem született erről határozott döntés, míg a munkavállalói igények több felmérés szerint is a home office és a hibrid munkavégzés felé mutatnak. A távmunkavégzés különböző formáinak hosszú távú megszilárdulása a legtöbb esetben azért várhatóan nem ütközik majd akadályba, hiszen a vállalatok és a munkavállalók többsége szerint sem csökkent a hatékonyság az otthoni munka során.

A home office munkavégzés iránti igény megerősödött az alkalmazottakban a pandémia óta. Egy tavalyi, 31 országban több mint 30 ezer munkavállaló megkérdezésével készült felmérés azt találta, hogy a dolgozók 73 százaléka szeretne a járványhelyzet után rugalmasan, nem munkahelyhez kötötten dolgozni. A kutatás azt is megállapította, hogy mind a munkáltatók, mind az alkalmazottak hosszú távú hibrid munkavégzésre készülnek a jövőben.

Velünk marad az otthoni munkavégzés (Fotó: LG)

Különösen markáns ez a vélekedés a fiatalabbak dolgozók esetében: egy nemzetközi riport 2000 Y és Z generációs munkavállaló véleményét vizsgálta, összesen 10 országból. A megkérdezettek 90 százaléka nyilatkozta, hogy nem szeretne visszatérni a teljesen jelenléti munkavégzésre a jövőben, 18 százalékuk pedig a hibrid munkavégzésnek egy olyan formáját preferálná, ahol túlnyomórészt irodában dolgozhat.

Nem romlott a hatékonyság

Egy szintén 2021-ben publikált felmérés a magyar dolgozók és cégek távmunkával kapcsolatos tapasztalásait tárta fel: a megkérdezett munkavállalók 88 százaléka, míg a munkaadók 84 százaléka nyilatkozta, hogy az otthoni vagy hibrid munkavégzés bevezetése óta nem változott, vagy kimondottan javult is a hatékonyság.

A kutatás vizsgálta, hogy a magyar munkavállalók jóllétéhez milyen elemek járulhatnak hozzá legnagyobb mértékben a saját megítélésük szerint: ezen a listán a home office támogatása a harmadik helyen végzett, megelőzve az egészségügyi szolgáltatások és sportolási lehetőségek biztosítását. A távmunkavégzés tehát várhatóan nem szűnik meg a jövőben sem, a vállalatoknak ezért számolniuk kell az ilyesfajta igényekkel a jövőben is.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo