Startup-gyár lehet a megoldás az indulók gondjaira

Sikeres tech-vállalkozást létrehozni kihívásokkal és buktatókkal teli feladat. Különösen igaz ez az olyan, még fejlődésben lévő startup-kultúrával rendelkező országokra, mint Magyarország. Hazánkba is betört azonban a külföldön és főleg az Egyesült Államokban már egyre népszerűbb és egyre nagyobb sikereket elérő „startup-gyár” üzleti modell. A koncepció lényege, hogy egy startupok felépítésére szakosodott, profi stúdió párhuzamosan több ötletet, induló vállalkozást alapít, és próbál meg piaci sikerre vinni, ezzel csökkentve a kockázatokat – közölte a Drukka startup stúdió.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Vajon mi a közös az olyan világszinten sikeres technológiai cégekben, mint az Uber, a Foursquare vagy éppen a PayPal? A saját szegmensükben betöltött piacvezető szerep mellett az, hogy a techóriások alapítói már mindannyian létrehozták és sikeresen működtetik saját „startup-gyárukat”.

Az itthon forradalmian újnak számító koncepció lényege, hogy egy állandó infrastruktúrával, fejlesztői, üzletfejlesztési, mentor- és marketingcsapattal rendelkező startup-stúdió a hagyományos techcég-építéssel ellentétben nem mindent egy lapra feltéve, egy zseniálisnak vélt ötlet megvalósítására koncentrál, hanem kvázi gyárként párhuzamosan és futószalagon kísérletezik egyszerre több projekttel – közölte a Drukka startup stúdió.

Mezítláb és rögös úton jár a legtöbb startup

Egy sikeres startupot felépíteni fájdalmas és problémákkal teli folyamat, ami hatványozottan igaz a kezdeti lépésekre. A hagyományos modell szerint mindenekelőtt meg kell találni a megfelelő problémát és az arra megoldást kínáló ötletet. Azután rövid idő alatt kell toborozni egy kiváló szakemberekből álló, eltökélt és kiegyensúlyozott csapatot. Majd meg kell találni a kezdeti finanszírozáshoz szükséges tőkét. Nem utolsósorban pedig ki kell építeni a fizetőképes, nemzetközi felhasználói kört. A nem ritka kudarc esetén pedig meg kell akadályozni a csapat széthullását.

A fejlődő piacokon még több a nehézség

A verseny a lúzereknek való
Merjünk egyeduralomra törni, és egyedülinek lenni abban, amit csinálunk. Ehhez viszont valami merőben újszerű ötlet kell. A PayPal és a Palantir alapítójának, a Facebook első külső befektetőjének gyakorlatias kézikönyve, a Zero to One hitvallás a „kreatív monopolisták” mellett.
Magyarország és a régió egyelőre a fejlődésben lévő kategóriába tartozik, ami a startup-kultúrát illeti. Éppen ezért számos olyan sajátosság jellemző rá és a környező országokra, amelyek további nehezítő körülményeket jelentenek a startuppereknek. Ilyen a korai fázisú finanszírozási lehetőségek, befektetőcsoportok és angyalok hiánya vagy azok tapasztalatlansága. Nagy probléma továbbá, hogy kevés az olyan szakember, aki startup-építés és nemzetközi piacra lépés terén elmélyült tudással, illetve az ehhez szükséges, megfelelő kapcsolatrendszerrel rendelkezik. Továbbá hiányzik az az erős vállalkozói kultúra, attitűd is, ami a több éve multinacionális cégnél vagy akadémiai közegben dolgozó alkalmazottat, kutatót arra ösztönözzön, hogy a piacon felismert valós probléma megoldására, az eddig megszerzett kapcsolatai és tudása felhasználásával saját vállalkozást indítson.

A „startup-gyár” a megoldás?

Az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában egyre nagyobb teret nyer a „startup-gyár”-modell. Ennek a hagyományostól gyökeresen eltérő megközelítésnek a sajátja, hogy egy stúdióként működő cég komplett infrastruktúrát, illetve főállású csapatot működtet, amely egy időben számos startup felépítésén dolgozik. Az ilyen „startup-gyárak” bátran kísérleteznek több ötlettel is egyszerre, hiszen a bukás vagy esetleges sikertelenség esetén sincs tragédia, a cél, hogy a számos projektből legalább egy-kettő érjen el átütő nemzetközi sikert.

Összekalapozná a pénzt? Erre számítson
Ma már nem gond egy vállalkozásnak, hogy egy ötletre összeszedje a pénzt, legyen az bármilyen őrült vagy forradalmi. A közösségi finanszírozásnak köszönhetően immár a jövendőbeli fogyasztók fizetnek a termékért, csökkentve a fejlesztő kockázatát. Csakhogy a pénzszerzésnek ez a módja is átalakulóban van: mutatunk néhány trendet, amelyek meghatározzák a jövőben a crowdfunding rendszerét.

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo