Rekordévet zárt minden tekintetben az AutoWallis Nyrt. 2021-ben annak ellenére, hogy az időszakot jelentősen terhelték az elhúzódó koronavírus-járvány és az autóipart sújtó chiphiány negatív hatásai – értékelte a tavalyi eredményt Müllner Zsolt, a társaság elnöke.
Kiemelte, hogy a Csoport közel 30 éves történetében már sokféle kedvezőtlen hatásnak ki volt téve, de mint azt az eredmények mutatják, az AutoWallis változékony környezetben is jól teljesít, a társaságot kifejezetten motiválják a kihívások. A régió 14 országában jelenlévő Csoport intenzív növekedési stratégiával rendelkezik, és a kijelölt úton halad. A tervek megvalósításának egyik fontos lépcsője volt a tavaly végrehajtott intézményi és a magyar tőzsdén 10 éve nem látott méretű lakossági részvényjegyzés, melyek során összesen 10 milliárd forintot vontak be újabb akvizíciók, fejlesztések finanszírozására a korábban kibocsátott 10 milliárd forint értékű kötvényeken túl. Az AutoWallis terve, hogy 2025-re árbevétele a tavalyi több mint duplájára, 400 milliárd, míg az EBITDA 14 milliárd forint fölé ugorjon. Müllner Zsolt elmondta, hogy a társaság jó úton halad a stratégia megvalósításában, és azt a jelenlegi gazdasági, üzleti bizonytalanságok ellenére is megvalósíthatónak ítélik.
Az AutoWallis árbevétele 2021-ben több mint a duplájára, 195 milliárd forintra ugrott (+121 százalék) ami az értékesítés hazai és régiós piaci átlagát meghaladó organikus növekedés (+28,4 százalék) mellett a 2020-ban végrehajtott akvizíciós növekedésnek (+197,9 százalék) volt köszönhető. A Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában jegyzett vállalat Nagykereskedelmi üzletágában 110,9 milliárd (+188 százalék), míg Kiskereskedelmi üzletágában 84,1 milliárd forintra emelkedett (+69 százalék) az árbevétel. A költségeken belül az eladott áruk beszerzési értéke (ELÁBÉ) az árbevételnél kisebb mértékben, 117 százalékkal 167,5 milliárd forintra nőtt, ezzel fedezet termelése 12,6-ról 14,1 százalékra növekedett. A pozitív trend elsősorban annak volt köszönhető, hogy a Csoport sikeres és hatékony árazási politikát tudott érvényesíteni egész évben az új és használt autó beszerzés, valamint az értékesítés területén egyaránt. Az anyagköltség + aktivált saját teljesítmények a jelentős forgalomnövekedés ellenére mindössze 41 százalékkal volt magasabb az előző évhez képest, amelynek oka, hogy a Nagykereskedelmi üzletág jelentős mértékű volumennövekedése arányaiban sokkal kisebb anyagköltség-növekedést indukált. Az igénybe vett szolgáltatások értéke 124 százalékkal bővült, amelynek fő oka az Opel és SsangYong importőri tevékenységhez kapcsolódó logisztikai költség növekedése. A személyi jellegű ráfordítások 144 százalékos emelkedése egyrészt az átlagbér növekedésének, másrészt az akvizícióknak, fejlesztéseknek köszönhető. A pénzügyi bevételek és ráfordítások értéke 2021-ben 793 millió forint veszteség, ami az előző évhez képest több mint 400 millió forintos javulást jelent. Ormosy Gábor, az AutoWallis vezérigazgatója elmondta, hogy mindezek alapján a menedzsment megítélése szerint az eredményességet legjobban bemutató pénzügyi tételektől tisztított, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény, az EBITDA az előző évi közel három és félszeresére, 7,8 milliárd forintra ugrott, ami jelentősen meghaladja a tavaly frissített stratégiában előre jelzett 5,5-6,2 milliárd forintos értéket. A vállalat teljes átfogó eredménye az előző évi veszteség után 3,2 milliárd forint lett, így az éves átlagos részvényszámra vetített egy részvényre jutó eredmény 8,95 forint volt tavaly. Ormosy Gábor az eredményjavulás és a terveknél jobb számok okaként elmondta, hogy a gyártói szállítási zavarokat a Csoport tagjainak kiemelkedően jól sikerült kezelnie, különösen a készletgazdálkodás területén. Emellett a hatékony árfolyammenedzsment is támogatta a piaci turbulenciák kezelését a fegyelmezett költséggazdálkodás mellett. A vezérigazgató elmondta, hogy a stratégiában megfogalmazott növekedési tervek megvalósításához szükséges forrásokkal a társaság rendelkezik, melyhez fel kívánja használni a tavaly képződött nyereséget is, így a teljes átfogó éves nyereségből és eredménytartalékból, valamint a leánycégektől várt osztalékokból 2021-ben képződő 1,4 milliárd forintos osztalékalapból az Igazgatóság nem javasolja osztalék kifizetését. A 2021-es tervekkel kapcsolatban Ormosy Gábor elmondta, hogy a jelenlegi információk alapján az orosz-ukrán háborúnak, illetve az Oroszországra kivetett gazdasági szankcióknak egyelőre közvetlen hatása nincs az AutoWallis Csoport gazdálkodására. A Csoport a közép-kelet-európai régió 14 országában van jelen, ugyanakkor oroszországi és ukrajnai érintettsége nincs, továbbá 16 márkát képvisel, így tevékenysége diverzifikált, válságálló.