Rózsaszínben látják a jövőjüket a magyar kkv-k

A kkv-k túlnyomó többsége szinte minden csoportban optimistán tekint jövőbeli lehetőségeire, infrastrukturális fejlesztésekkel azonban csak minden harmadik számol – derült ki az Unicredit által végzett friss, reprezentatív kutatásból.

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

A cégek túlnyomó többsége szinte minden csoportban optimistán tekint jövőbeli lehetőségeire, infrastrukturális fejlesztésekkel azonban csak minden harmadik számol – derült ki az az UniCredit Bank az Inspira Research segítségével az 51-1500 millió Ft éves árbevétellel rendelkező cégek körében végzett reprezentatív kutatásából. Az új megközelítéssel készült nagy mintás, a hazai kis-és középvállalkozói szektorra országosan reprezentatív kutatás során a vállalkozásokat a vezetők által érzékelt piaci pozíció és innovációs hajlandóság alapján rangsorolták. A legmagasabb potenciállal rendelkező szegmensbe a meginterjúvolt kkv-k egynegyede tartozik.

A heterogén kkv szektort nehéz egy jellemző alapján értékelni, például árbevételük alapján nem lehet innovációs mutatóikat megbecsülni. A sokszor pesszimistának bélyegzett kkv-król elterjedt nézet, hogy nem hiszik magukról, hogy képesek változni. Az UniCredit üzleti potenciál fókuszú kutatása tisztább jövőképet rajzol a kis- és középvállalatokról: betekintést enged abba, hogy mik a terveik, milyen a jövőképük, hogyan látják helyzetüket, innovációs lehetőségeiket, eszközállomány-bővülésüket, digitalizációs fejlesztéseiket a válság után néhány évvel, nehéz piaci környezetben – az elvándorlás okozta munkaerőhiány közepette. A kutatás a kkv szektor hagyományos elemzésében új fejezetet nyit: nem az éves árbevétel alapján rangsorolja a cégeket, hanem előremutató szempontrendszer szerint, innovációs fókusszal vizsgálja a vállalatokat. Az optimistább és magas üzleti potenciállal bíró kkv-kat mélyebb elemzésnek is alávetették.

Kelet-Magyarországon hisznek leginkább a sikeres és korszerű jövőben

A megkérdezett kkv-k többsége arra számít, hogy egyre több ügyfelet szolgálnak majd ki, árbevételük és nyereségük pedig egyaránt nőni fog. A régiók szerinti összehasonlításban megfigyelhető, hogy bár az eddig elért teljesítménnyel a központi régió vállalkozásai a legelégedettebbek, a jövőt illetően több szempontból is a kelet-magyarországi vállalkozások tűnnek optimistábbaknak, főleg a korszerűsítés, a beruházás és az innováció terén. A Magyarországon működő, ám külföldi kézben lévő vállalatok vezetőinek optimizmusa minden téren megelőzi a magyar tulajdonú cégeket irányítókét. Egyértelműen bizakodóbbak a jövőt illetően, kétharmaduk kedvező jövőképet jósol vállalkozásának, míg ez az arány országosan 50 százalék körüli.

A válaszadók túlnyomó többsége úgy látja, vállalkozása nagyjából lépést tart a versenytársakkal innováció, fejlesztés területén, ugyanakkor kevesen látják vállalkozásukat progresszívnek, technológiai úttörőnek, és ugyanígy lemaradást is kevesen érzékelnek. Az innovációs és beruházási döntések – derül ki a kutatásból – szinte mindig Magyarországon születnek, a döntéseket magyar menedzsment hozza.

Magyar gazdaság: a csúcsról csak lefele vezet az út?
A magyar gazdaság idei növekedése meghaladhatja a 4 százalékot, ám a kedvezőtlen világgazdasági folyamatok, a globális kereskedelmi háború veszélye és az uniós pénzek gyors felélése miatt valószínűleg ez jelenti a hazai konjunktúraciklus csúcsát – és innen már csak lefelé vezet az út.
Háromból egy cég számít korszerűsítésre

A gyártósorok, az eszközpark korszerűsítésével, a nagyobb volumenű beruházásokkal kapcsolatban visszafogottabbak a döntéshozók: nagyjából minden harmadik vállalkozás vezetője lát lehetőséget a jövőben a nagyobb mértékű beruházásra, korszerűsítésre, illetve jelentősebb eszközpark-bővítésre. Ugyancsak körülbelül minden harmadik vállalkozásnál érzik úgy, hogy a jövőben nagyobb mértékben forgatnak vissza tőkét a vállalkozás fejlesztése érdekében.

A vizsgált kkv-k negyede a magas („arany”) vagy nagyon magas („gyémánt”) piaci potenciállal rendelkező szegmensből kerül ki. Optimizmusukra jellemző, hogy alig akad olyan mutató, amelyben csökkenést prognosztizálnának. Szinte minden téren pozitívan tekintenek a jövőbe: növekvő árbevétellel, növekvő profittal, magasabb ügyfélszámmal és alkalmazotti létszámmal, bővülő termék- vagy szolgáltatáspalettával számolnak a jövőre nézve. Ők azok, akik stabilnak és meghatározónak látják piaci pozíciójukat, innovátorként és technológiai újítóként tekintenek magukra, és úgy érzik, versenytársaik előtt járnak.

„A kutatás során bebizonyosodott, hogy a Magyarországon működő kkv-k többsége kihasználja a kedvező makrogazdasági környezet biztosította körülményeket és lehetőségeihez mérten bátran fog fejlesztésekbe. A fejlesztések mozgatórugója egyfelől a növekedési lehetőségek kiaknázása, másfelől a sokszor tapasztalt munkaerőhiány okozta kihívások” – hangsúlyozta Géczi Tamás, az Inspira Research ügyvezető igazgatója.

Nem mindegy ki a tulaj

A kutatók öt szegmenst azonosítottak: a nagyon alacsony potenciálú cégek piaci pozíciója kedvezőtlen, önmagukra a gazdaság jelentéktelen szereplőiként gondolnak, a „nagyon alacsony potenciálú” cégek. Ebbe a szegmensbe nagyobb arányban tartoznak kelet-magyarországi és ipari vállalkozások, továbbá főként családi vállalkozások. Ezek a vállalkozások szinte kivétel nélkül tisztán magyar tulajdonban lévő, zömében egy telephelyes, kis létszámú (1-19 fős) vállalkozások.

Be kell rendezkedni a mostani olajárra?
Kevés a remény, hogy az OPEC pénteki ülésén hozott döntések után érdemben csökken az olajár. Szaúd-Arábia és Oroszország ugyanis a kitermelés fokozását szorgalmazza, a többiek viszont félnek, hogy ettől visszaesik a kereslet, így mérséklődik a tavalyinál 70 százalékkal magasabb olajár.
Az alacsony potenciálú szegmensnek csak anyagi lehetőségeik korlátozottak, optimizmusukra nem lehet panasz: főként 1-19 fős mikro- és kiscégek alkotják, melyeknek kétharmada azonban már nem családi vállalkozás. Valamivel erősebb a nyugati országrész jelenléte ebben a szegmensben. Továbbra is tisztán magyar tulajdonú cégekről beszélhetünk, magyar menedzsmenttel. Az ebbe a szegmensbe tartozó vállalkozások, cégek éves árbevétele leginkább 101-300 millió Ft közé tehető.

Magukra piaci kihívóként tekintenek a közepes potenciálú szegmenshez tartozó vállalkozások, amelyek jellemzően 301-700 millió Ft közötti éves forgalmat bonyolítanak. Az országos eloszláshoz képest kiemelkedően magas arányban a szolgáltató szektorból kerülnek ki ezek a vállalkozások. Ebben a szegmensben jelenik meg először a külföldi tulajdon: 6%-uk már részben vagy teljesen külföldi tulajdonban van.

magabiztos, jobbára erős második pozícióban lévő cégek alkotta arany potenciálú szegmensben – első pillantásra talán némiképp meglepő módon – magas a kis árbevételű, azaz az évi 51-100 millió Ft forgalommal rendelkező vállalkozások, kiscégek aránya. Vélhetően azért, mert nagy számban alkotják ezt a szegmenst olyan nemrég indult, részben startup-vállalkozások, amelyek érthetően bizakodnak az emelkedő árbevételben, profitban, a növekvő klientúrában, a bővülő szolgáltatás- és termékportfólió előállításában. Felülreprezentált a nyugat-magyarországi ipari körzet és a nyugati határszél, jellemzően 1-9 fő foglalkoztatotti létszámmal, 60 százalékban nem családi, 40 százalékban családi cégek alkotják ezt a szegmenst. Közel 100 százalékban magyar tulajdonban vannak.

A legmagabiztosabb, szegmensében gyakran piacvezető és minden téren növekedéssel számoló gyémánt potenciálú csoportban a vállalatok 20 százaléka már külföldi tulajdonban van, külföldi menedzsment irányítja. A családi vállalkozások aránya itt már alacsony, csak minden harmadik vállalkozás számít családi vállalkozásnak – miközben ez az arány a teljes mintában 42 százalék. A magas árbevételű (évi 700 millió Ft forgalom feletti) vállalkozások inkább tartoznak ehhez a szegmenshez és az 1001-1500 millió Ft éves árbevétellel rendelkező cégek aránya ebben a szegmensben a legmagasabb (7%).

Bolyán Róbert, az UniCredit Bank kis- és középvállalkozási üzletágának igazgatója szerint azért kutatták és szeretnék a jövőben is rendszeresen kutatni a kkv-szektort, hogy megismerjék igényeiket, várakozásaikat és a rájuk váró kihívásokat. „Jövőbe vetett hitük, innovációhoz való viszonyuk ismerete segít bennünket abban, hogy mindig a számukra legoptimálisabb megoldásokat és finanszírozási ajánlatokat kínálhassuk nekik. A kutatásból kiderült, hogy az UniCredit Bank ügyfelei egyértelműen bizakodóbbak a jövőt illetően, kétharmaduk kedvező jövőképet jósol vállalkozásának, míg ez az arány országosan 50% körüli. Büszkék vagyunk rá, hogy ügyfélkörünk több mint egyharmada (34%) a magas üzleti potenciállal bíró - arany és gyémánt – szegmensből kerül ki, akiknek aránya a teljes mintában 25%, versenytársainknál pedig 24%” – mondta az igazgató.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott 

Orbán Balázs méretes ostobaságot mondott, de nem csak egyet.
1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók

1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók 

Nincs jobb egy finom fagyinál horroráron közpénzből.
Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo