Ki ne ismerné a jelenséget: kinézünk valamit az egyik nagy internetes portálon – aztán, amikor meg akarjuk rendelni, a reggel kiválasztott jeans vagy tv-készülék estére jóval több kerül. Vagy éppen kevesebbe...
Az árváltoztatás éles fegyver, amellyel igen óvatosan kell bánni” – mondja Eva Stüber, a Kölni Kereskedelmi Kutatóintézet szakértője. Túl gyakori árváltoztatások negatívan hatnak a vásárlóra, aki azokhoz nem is akar hozzászokni: olyan területeken is panaszkodnak az állandó változásokra, ahol azok rendszeresek, mint a töltőállomásoknál vagy a repjegyeknél, szállodafoglalásoknál.
A Kölni Egyetem és a düsseldorfi Versenygazdasági Intézet felmérései szerint alig jelent különbséget a megítélésben, hogy a vásárlónak vesztesége vagy előnye származik a változtatott árból – a módosítást a nagy többség mindenképpen tisztességtelennek tartja. Abból indulnak ugyanis ki, hogy ha ezúttal jól is jártak, a legközelebbi vásárlásnál már ki vannak téve annak, hogy a korábbinál többet kell fizetniük.
Az internetes kereskedőknek persze aligha van más választásuk, mint a gyakorlat, amelyet követnek. Ezen a területen ugyanis könnyen megismerhetők és összehasonlíthatók az árak – s mivel a vevő döntésénél általában ez a legfontosabb tényező, a változtatás elkerülhetetlen. Egészen más a helyzet az üzleteknél. E területen még azok is igen óvatosan bánnak az árakkal, akik párhuzamosan a világhálón is kereskednek. A Medimarkt/Saturn például arra törekszik, hogy ne legyen különbség a neten kínált és a bolti ár között. Érdekes, hogy erre a németországi kereskedelemben igencsak ügyelnek, míg a konszern törökországi boltjaiban naponta többször módosítják az árakat.
Egyébként a boltokban vásárlóknak nem kell tartaniuk attól, hogy az interneten tapasztaltakhoz hasonló árváltozásokkal találkoznak majd. Annál is kevésbé, mivel igen ritkák még az elektronikus, így gyorsan módosítható „árcédulák” – így azok cseréje igencsak munkaigényes.
(Forrás: DPA)