Reggel kinézünk valamit, estére drágább lesz

Míg a városi üzletekben az árak nagyjában-egészében állandók, az internetes kereskedelemben vagy például a benzinkutaknál állandóan változnak. Ez bosszantja a vásárlókat – még abban az esetben is, ha jól járnak.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ki ne ismerné a jelenséget: kinézünk valamit az egyik nagy internetes portálon – aztán, amikor meg akarjuk rendelni, a reggel kiválasztott jeans vagy tv-készülék estére jóval több kerül. Vagy éppen kevesebbe...

Érdemes az árakra figyelni
Kép: Pixabay

Az árváltoztatás éles fegyver, amellyel igen óvatosan kell bánni” – mondja Eva Stüber, a Kölni Kereskedelmi Kutatóintézet szakértője. Túl gyakori árváltoztatások negatívan hatnak a vásárlóra, aki azokhoz nem is akar hozzászokni: olyan területeken is panaszkodnak az állandó változásokra, ahol azok rendszeresek, mint a töltőállomásoknál vagy a repjegyeknél, szállodafoglalásoknál.

A Kölni Egyetem és a düsseldorfi Versenygazdasági Intézet felmérései szerint alig jelent különbséget a megítélésben, hogy a vásárlónak vesztesége vagy előnye származik a változtatott árból – a módosítást a nagy többség mindenképpen tisztességtelennek tartja. Abból indulnak ugyanis ki, hogy ha ezúttal jól is jártak, a legközelebbi vásárlásnál már ki vannak téve annak, hogy a korábbinál többet kell fizetniük.

Mindig a kiírt ár az igazi?
Előfordul, hogy egy meghirdetett akciónál némi kavarodás történik, és az adott termék a boltban több különböző áron is fellelhető. Vagy éppen egy fatális hiba folytán 5 forintért kerül ki egy 50 ezret érő termék. Mennyiért kell eladni a terméket? És mit kérhet a vevő? Jogi szakértőnk segít!
Ugyanakkor szembesülnek a ténnyel, hogy a „valódi” boltokban sokkal ritkábban és kevésbé változnak az árak. Az említett intézmények vizsgálatukban 300 000 ár alakulását figyelve arra jutottak, hogy egy hónap alatt az internetes kereskedelemben a termékek 43 százalékának ára módosult egyszer vagy többször, míg az utcai üzletekben csak azok 12 százaléka.

Az internetes kereskedőknek persze aligha van más választásuk, mint a gyakorlat, amelyet követnek. Ezen a területen ugyanis könnyen megismerhetők és összehasonlíthatók az árak – s mivel a vevő döntésénél általában ez a legfontosabb tényező, a változtatás elkerülhetetlen. Egészen más a helyzet az üzleteknél. E területen még azok is igen óvatosan bánnak az árakkal, akik párhuzamosan a világhálón is kereskednek. A Medimarkt/Saturn például arra törekszik, hogy ne legyen különbség a neten kínált és a bolti ár között. Érdekes, hogy erre a németországi kereskedelemben igencsak ügyelnek, míg a konszern törökországi boltjaiban naponta többször módosítják az árakat.

Egyébként a boltokban vásárlóknak nem kell tartaniuk attól, hogy az interneten tapasztaltakhoz hasonló árváltozásokkal találkoznak majd. Annál is kevésbé, mivel igen ritkák még az elektronikus, így gyorsan módosítható „árcédulák” – így azok cseréje igencsak munkaigényes.

(Forrás: DPA)

Különleges akciók, árleszállítások? – Ne hagyjuk magunkat átverni!
A gyilkos árversenyben se szeri, se száma a különböző árleszállításoknak és akcióknak, amelyek keretében ténylegesen vagy látszólag jelentősen a normális ár alatt vásárolhatunk. Nem minden ajánlat olyan jó azonban, mint amilyennek elsőre látszik, és vannak, akik a vásárlók kihasználására törekednek látszólagos kedvezményekkel. Mit tehet a fogyasztó, akit átejtettek? Szakértőnk segít!

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo