Ha a munkahelyi hangulatról beszélünk, mindenképpen különbséget kell tennünk a kisvállalkozások, sőt, a családi vállalkozások és a nagy multinacionális cégek működése között. A kis cégek a multikhoz képest általában sokkal ember közelibb légkört tudnak kialakítani, persze lehetnek kivételek. A munkavállalók jobban ismerik egymást, ez betudható az alacsony létszámnak is, de munkahelyi folyamatok, a kevésbé szabályozott rendszerek is inkább lehetővé teszik a személyesebb kapcsolatok kialakulását. Egy arctalanabb, nagyobb vállalatnál ez a közvetlen hangulat nehezen, vagy sehogy nem alakul ki, vélik a szakértők.
A ló két oldala
Bár a túl sok magánéleti információ kínos és zavaró lehet adott esetben, sokkal nagyobb probléma, ha elhallgatjuk az információkat, ha nem avatjuk be a főnökünket a magánéletünkbe – mondja Dr. Battonyai Tünde pszichiáter, tanácsadó. Hiszen van olyan szintű magánéleti probléma, amikor szükséges lehet, például a munkaidő beosztásunk miatt is arra, hogy könnyített tempóban dolgozzunk. Ilyen lehet, mondjuk egy haláleset, gyermekszületés, de bármilyen váratlan trauma, életöröm. Hiszen ilyenkor szükségünk lehet a segítségére. Sőt, bizonyos helyzetekben, akár annak elkerülésére is szükség lehet, hogy pillanatnyi teljesítménycsökkenésünket ne nézze ferde szemmel, ne lásson esetleg mögé valótlan problémákat.
Ugyanakkor a félreértelmezett közvetlenség egyik jól felismerhető és nem szerencsés jele, ha egy munkahelyen mindent, mindenféle stílusban ki lehet mondani. Amikor az egymásnak, illetve a vezetőnek való humoros és kevésbé humoros „beszólások”, a sikamlós történetek, a pikáns megjegyzések, a mások kárára való élcelődések mindennaposak - mondja Erdős Zsuzsanna etikett coach. (Hogy véleménye szerint milyen gondot okoz a "túl közeli főnök", arról itt olvashat.)
Érdemes dolgozni az ideális egyensúly kialakításán, mivel azok a cégek, ahol az a határ elég egyértelmű, hogy mi a szükséges, és még nem túlzott ömlengés, ott ez a bizalmas légkör nem jelent problémát. Nevezhetjük ezeket családbarát, vagy munkavállaló barát cégeknek, a lényeg a barátságos hangulaton van. Szakértőnk tapasztalata az, hogy ezeknél a vállalkozásoknál jobb a munkahelyi légkör, ezek a helyek vonzóbbak a munkavállalók számára és, ami manapság talán különösen fontos, sokkal könnyebben meg tudják tartani a munkavállalóikat. Azoknál a cégeknél, ahol tekintettel vannak a magánéleti eseményekre, van lehetőség a személyes örömök és gondok megosztására, de nem viszik túlzásba az érzelmek bevonását a munkahelyi létezésbe erősebb a lojalitás a kollégákban.
Félünk nyitni?
A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy a cégek vezetői nem használják ki igazán a határokon belüli közvetlenség előnyeit. Battonyai Tünde úgy véli, ennek főképpen a félelem az oka. A vezetők félnek attól, hogy mondjuk úgy, előbb utóbb elszalad a ló, és minden csip-csup üggyel felkeresik a kollégák. Azonban a vezető kötelessége és felelőssége a már említett határok kijelölése. A félelmek akkor igazolódnak be, ha nagyon elmosódnak a határvonalak. A mai cégvezetők többsége úgy véli, minél kevesebbet ad, annál kevesebbet várnak el tőlünk, annál védettebb a helyzetünk. Ezért érzik magukat kényelmetlenül attól, ha a munkatárs túl sok információt oszt meg.
Ha a magánélet túlteng a munkahelyen, az egy idő után a hasznos munkaidőből vesz el értékes perceket, ennek ellenére a szakértő szerint fontos, hogy ne akarjuk teljesen az irodán kívül tartani az ilyen beszélgetéseket, mert többet vesztünk vele, mint a már perces szünet! Ugyanakkor a szabályokban arra is érdemes kitérni, mi az ideális hely és idő az ilyen témákra. A nap folyamán úgysem töltünk minden egyes percet munkával, a csevegésre például ott az ebédidő, a kávészünet. Belső szabályozás kérdése, hogy ezeket mennyire kezeljük rugalmasan. Valójában a kávészünet előnyeit is jó lenne belátnia a vezetőknek is.
Sokkal kevésbé jellemző, ám lényegesen érzékenyebb probléma az, ha a főnök árasztja el a kollégákat privát szférájának titkaival. A túlságosan bizalmaskodó stílus általában nem vezet jóra - mondja a szakértő. Ha a munkavállaló kellemetlenül érzi magát, a függőségi viszony miatt gyakori, hogy tűri a szóáradatot, de jobban jár a vezető, ha maga is betartja a megszabott határokat. A túlzott közvetlenség számos buktatót rejthet, amelyek visszahatnak a cég üzleti sikereire és sokszor a cég imázsára is.