Pszichiátria vagy munkahely? Mi van, ha túl sok az érzelem az irodában

Előfordul, hogy a privát szféra túlságosan előtérbe kerül egy munkahelyen és olyasmiket tudunk a másokról, ami egy családterapeutának is elég lenne. Bár a családias hangulatnak köszönhetően remek kollektíva alakulhat ki, van, hogy kicsit már sok az információ. A nyitottság fontos, a teljes transzparencia a szakértők szerint túlzás.

Ha a munkahelyi hangulatról beszélünk, mindenképpen különbséget kell tennünk a kisvállalkozások, sőt, a családi vállalkozások és a nagy multinacionális cégek működése között. A kis cégek a multikhoz képest általában sokkal ember közelibb légkört tudnak kialakítani, persze lehetnek kivételek. A munkavállalók jobban ismerik egymást, ez betudható az alacsony létszámnak is, de munkahelyi folyamatok, a kevésbé szabályozott rendszerek is inkább lehetővé teszik a személyesebb kapcsolatok kialakulását. Egy arctalanabb, nagyobb vállalatnál ez a közvetlen hangulat nehezen, vagy sehogy nem alakul ki, vélik a szakértők.

A ló két oldala

Bár a túl sok magánéleti információ kínos és zavaró lehet adott esetben, sokkal nagyobb probléma, ha elhallgatjuk az információkat, ha nem avatjuk be a főnökünket a magánéletünkbe – mondja Dr. Battonyai Tünde pszichiáter, tanácsadó. Hiszen van olyan szintű magánéleti probléma, amikor szükséges lehet, például a munkaidő beosztásunk miatt is arra, hogy könnyített tempóban dolgozzunk. Ilyen lehet, mondjuk egy haláleset, gyermekszületés, de bármilyen váratlan trauma, életöröm. Hiszen ilyenkor szükségünk lehet a segítségére. Sőt, bizonyos helyzetekben, akár annak elkerülésére is szükség lehet, hogy pillanatnyi teljesítménycsökkenésünket ne nézze ferde szemmel, ne lásson esetleg mögé valótlan problémákat.

Ugyanakkor a félreértelmezett közvetlenség egyik jól felismerhető és nem szerencsés jele, ha egy munkahelyen mindent, mindenféle stílusban ki lehet mondani. Amikor az egymásnak, illetve a vezetőnek való humoros és kevésbé humoros „beszólások”, a sikamlós történetek, a pikáns megjegyzések, a mások kárára való élcelődések mindennaposak - mondja Erdős Zsuzsanna etikett coach. (Hogy véleménye szerint milyen gondot okoz a "túl közeli főnök", arról itt olvashat.)

#nemakaromhallani
Forrás: Gifszínház

Érdemes dolgozni az ideális egyensúly kialakításán, mivel azok a cégek, ahol az a határ elég egyértelmű, hogy mi a szükséges, és még nem túlzott ömlengés, ott ez a bizalmas légkör nem jelent problémát. Nevezhetjük ezeket családbarát, vagy munkavállaló barát cégeknek, a lényeg a barátságos hangulaton van. Szakértőnk tapasztalata az, hogy ezeknél a vállalkozásoknál jobb a munkahelyi légkör, ezek a helyek vonzóbbak a munkavállalók számára és, ami manapság talán különösen fontos, sokkal könnyebben meg tudják tartani a munkavállalóikat. Azoknál a cégeknél, ahol tekintettel vannak a magánéleti eseményekre, van lehetőség a személyes örömök és gondok megosztására, de  nem viszik túlzásba az érzelmek bevonását a munkahelyi létezésbe erősebb a lojalitás a kollégákban.

Félünk nyitni?

A tapasztalatok viszont azt mutatják, hogy a cégek vezetői nem használják ki igazán a határokon belüli közvetlenség előnyeit. Battonyai Tünde úgy véli, ennek főképpen a félelem az oka. A vezetők félnek attól, hogy mondjuk úgy, előbb utóbb elszalad a ló, és minden csip-csup üggyel felkeresik a kollégák. Azonban a vezető kötelessége és felelőssége a már említett határok kijelölése. A félelmek akkor igazolódnak be, ha nagyon elmosódnak a határvonalak. A mai cégvezetők többsége úgy véli, minél kevesebbet ad, annál kevesebbet várnak el tőlünk, annál védettebb a helyzetünk. Ezért érzik magukat kényelmetlenül attól, ha a munkatárs túl sok információt oszt meg.

Ha a magánélet túlteng a munkahelyen, az egy idő után a hasznos munkaidőből vesz el értékes perceket, ennek ellenére a szakértő szerint fontos, hogy ne akarjuk teljesen az irodán kívül tartani az ilyen beszélgetéseket, mert többet vesztünk vele, mint a már perces szünet! Ugyanakkor a szabályokban arra is érdemes kitérni, mi az ideális hely és idő az ilyen témákra. A nap folyamán úgysem töltünk minden egyes percet munkával, a csevegésre például ott az ebédidő, a kávészünet. Belső szabályozás kérdése, hogy ezeket mennyire kezeljük rugalmasan. Valójában a kávészünet előnyeit is jó lenne belátnia a vezetőknek is.

Sokkal kevésbé jellemző, ám lényegesen érzékenyebb probléma az, ha a főnök árasztja el a kollégákat privát szférájának titkaival. A túlságosan bizalmaskodó stílus általában nem vezet jóra - mondja a szakértő. Ha a munkavállaló kellemetlenül érzi magát, a függőségi viszony miatt gyakori, hogy tűri a szóáradatot, de jobban jár a vezető, ha maga is betartja a megszabott határokat. A túlzott közvetlenség számos buktatót rejthet, amelyek visszahatnak a cég üzleti sikereire és sokszor a cég imázsára is.

Véleményvezér

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.
Sokba kerül nekünk szegény adófizetőknek a kormánypárti urak kissé zavaros szerelmi élete

Sokba kerül nekünk szegény adófizetőknek a kormánypárti urak kissé zavaros szerelmi élete 

Kinek a pap, kinek a papné, valakinek meg mindkettő.
Teljes csőd az eddigi magyar energiapolitika

Teljes csőd az eddigi magyar energiapolitika 

A hintapolitika miatt belassult Orbán-kormány nem nagyon tud gyorsan reagálni a váratlan fejleményekre.
Leteszek két és félmillió forintot és soron kívül már meg is operálnak az egyik állami kórházban

Leteszek két és félmillió forintot és soron kívül már meg is operálnak az egyik állami kórházban 

Ez már döfi, a szó átvitt és valódi értelmében.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo