Pénz-ügyes informatika - Ahol a bank és az IT találkozik

Egy bizonyos méret fölött kétféle cég létezik, az egyik technológiai, a másik pedig elavult. A bankokra ez fokozottan igaz, egyebek mellett a jogszabályi megfelelés és az ügyfélélményért folytatott verseny miatt. A bankok számára éppen ezért különösen fontos, hogy naprakész és innovatív legyen, mind a saját IT területük, mind az IT partnerük szempontjából. Az Erste élen jár a folyamatai digitalizációjában, amelynek egyik területén a Pont Systems-t választotta partneréül; erről az együttműködésről és iparági tapasztalataikról kérdezzük Bek-Balla Lászlót, az Erste digitális csatornákért és contact centerért felelős vezetőjét és Sándor Tibort, a Pont Systems üzletfejlesztési igazgatóját.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az ERSTE elkötelezte magát a folyamatos digitális fejlődés mellett és nevet is adott neki. Miben más a ’George’, mint a többi bank digitális fejlesztése?

Bek-Balla László – A George egy szuperplatform: a már jól ismert internet- és mobilbanki szolgáltatásokon túl tanácsokkal, elemzésekkel segít a pénzügyi egészségünk megőrzésében, illetve  befektetéseinket és az új termékigényléseket is itt intézhetjük teljesen online.

Túl szeretnénk lépni azon, hogy csak a banki termékekhez adunk hozzáférést. A kutatásaink is azt igazolják, hogy az ügyfeleink ennél többre vágynak, a lehető legkevesebb ráfordítással a lehető legtöbbet szeretnék kihozni a pénzügyeikből. A George segítségével ehhez nem kell hatalmas megtakarítás és hozzá privát bankár: az ügyfeleinket az alkalmazáson keresztül figyelmeztetjük, ha lejár egy betétjük, ha szabadon befektethető egyenlegük van, vagy például, egy költési kategóriában szokatlanul sok a kiadásuk. A platform bevezetéssel párhuzamosan elérhetővé vált a George okosszámla is, amelynek havi díja igazodik a bankolási szokásainkhoz.

Mindezek mellett George alkalmazások gyűjtőhelye is. Így az ügyfeleink a saját felületünkön hozzáférhetnek harmadik fél által fejlesztett megoldásokhoz. Ennek keretében hamarosan például egy cseh fintech cég fejlesztése bekerül a portfóliónkba, amely a személyes tranzakciótörténetét alapul véve testre szabott kedvezményeket kínál a felhasználóknak.

Az innovatív fejlesztésekre hogyan reagálnak az ügyfelek? Hol tartanak a digitalizációban és a pandémia mit változtatott ezen a menetrenden?

Bek-Balla László – A 14 éves diáktól a 99 éves nyugdíjasig sokféle ügyfelünk van, nekik kell eldönteniük, hogy milyen banki teendőre éppen melyik csatorna a legkényelmesebb a számukra. Kirajzolódni látszik az a trend, hogy a tranzakcionális folyamatok egyre inkább a digitális csatornákra kerülnek át, a telefonos ügyfélszolgálat sok tekintetben ezt segíti, a fiókhálózat pedig egyre inkább a komplexebb pénzügyi döntésekhez kapcsolódó tanácsadás terepévé válik. Az ügyfeleink 60 százaléka kifejezetten aktív, 10 százalék pedig alkalmi digitális felhasználó. Én úgy látom, hogy ezeket a folyamatokat a vírushelyzet évekkel gyorsította fel. És persze vannak olyan fejlesztéseink, amelyek kifejezetten vírus-biztos megoldást nyújtanak, mint például a videóazonosítás.

Amely szintén a George része?

Bek-Balla László – Így van, de példa a rendszer flexibilitására, hogy ez a modult itthon készült, a Pont Systems közreműködésével. Kifejezetten figyelünk rá, hogy a helyi viszonyoknak leginkább megfelelő fejlesztéseket végezzünk.

Sándor Tibor – Méghozzá nem is a hagyományos módon, mert bár a Pont Systems-nek sok távoli, akár külföldi projektje van, a bankszektorban általában szoros együttműködésben dolgozunk az ügyfeleinkkel, most viszont – a vírus miatt – személyes találkozókra csak a projekt elején volt lehetőségünk.

A Pont Systems-hez hasonló céget milyen szerepet töltenek be a banki informatikában?

Bek-Balla László – A bécsi George csapatban közel 300 szakértő dolgozik, és itthon is közel járunk a százhoz. Az alapfunkciók fejlesztése természetesen házon belül zajlik, de azon a területen, ahol nem építettünk ki belső kompetenciát, vagy nagyobb kapacitásra van szükségünk, az okos döntés az, hogy megtaláljuk a legjobb partnereket.

A fent említett esetben például a Pont Systems szakértői segítségére is tudtunk támaszkodni a tervezésben, a fejlesztési folyamatban, tesztelésben és a finomhangolásban.

Hol találkozhatunk a Pont Systems fejlesztéseivel az Erste mellett?

Sándor Tibor – Idén 25 éves a Pont, és 18 éve vagyunk jelen a pénzügyi szektorban. Szinte minden magyarországi pénzintézetnek dolgoztunk már valamilyen területen, legyen szó fejlesztésről, rendszerintegrációról, tesztelésről, tanácsadásról, szervezésről vagy üzemeltetésről. Legfőképpen háttérrendszeri fejlesztések, operációs területet támogató megoldásaink vannak; az Erste-nél megvalósított videóazonosítási megoldásunk azért is külön fontos számunkra, mert ez a megoldás közvetlen ügyfélkapcsolatot kíván.

A hitelezési folyamatokat támogató workflow és dokumentum menedzsment alkalmazásaink több pénzintézetnél sok, esetenként 15 éve működnek, köszönhetően azoknak az időtálló, modern technológiáknak, amikkel dolgozunk.

A pénzügyi szektor mellett jelen vagyunk más ágazatokban, sőt országokban; 2013 óta Vietnámban és nem sokkal később Laoszban kezdtünk dolgozni, reményeink szerint a közeljövőben pedig Afrikában is felbukkanunk.

Mindkét részről felmerül a kérdés: milyen fejlesztések várhatóak a közeljövőben, lehet-e tudni a valamit a következő nagy dobásról? 

Bek-Balla László – A George fejlesztése sosem áll meg; a februári indulás óta öt új verziót adtunk ki új funkciókkal. Idén még sok előremutató fejlesztés várható: hamarosan jön például a Google Pay bevezetése, illetve egy mobilalkalmazáson belüli selfie-s (ún. nem valós idejű azonosítás) is, amiben a Pont Systems is fejleszt.

Sándor Tibor – Mi leginkább egyedi fejlesztéseket végzünk nagyvállalatoknak, így nálunk nem a mit a kérdés, hanem a hogyan és mikorra. Folyamatos vizsgáljuk a technológiai trendeket, ezekkel kapcsolatos képzéseket biztosítunk munkatársainknak minden szakértői területen, mint a fejlesztés, üzemeltetés, vagy akár kettőt egyesítő DevOPStesztelés területén. Ezáltal ha új igények merülnek fel partnereinknél, mi amennyire lehet, gyorsan, problémamentesen szállítjuk a kívánt megoldást.

Ha területeket kellene kiemelni, fejlesztési oldalról a microservices architektúra, konténerizáció és felhő alapú megoldások, valamint adatközpont kialakítás és menedzsment van a fókuszunkban.

Meggyőződésünk, hogy a professzionális IT partner hosszú távon nem költség, hanem megtakarítás. Akárcsak az Erste, mi is azon dolgozunk, hogy – a következő 25 évben is – segítsünk pénzt megtakarítani partnereinknek.

(x)

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo