Orbánhoz fordulnak a kisemmizett cégek

Nyílt levélben fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz a budapesti városnéző hop on-hop off üzletág meghatározó többségi piaci részesedésével rendelkező három cége. Azt szeretnék elérni, hogy a főváros ne teremtsen monopolhelyzetet.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Fővárosi Közgyűlés június 8-án elfogadott határozata szerint a jelenleg négyszereplős hop on-hop off piacon 20 évre monopolhelyzetet teremtő koncessziós eljárást ír ki a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

A városvezetés a budapesti levegőminőség javításával indokolja a lépést: a jelenleg mintegy 60 Hop-On, Hop-Off busz ugyanis erősen elavult, előfordulnak közöttük évtizedes járművek – és egyikük sem felel meg a legmodernebb, ún. EURO-6-os kibocsátási szabványnak. A piaci szereplők szerint ez is jelenlegi rendszer következménye, ami bizonytalan, kevéssé előre tervezhető helyzetet teremt, így a cégek nem merik vállalni a buszok cseréjével járó hatalmas beruházást.

A miniszterelnökhöz intézett nyílt levélben megfogalmazott érveket bemutató sajtótájékoztatón a Program Centrum Kft., a Mr. Nilsz Kft. (a világ 120 városában jelen lévő City Sightseeing hálózat magyar franchise-partnere) és a City Sightseeing Kft. (amelynek tulajdonosa Big Bus márkanéven világ 19 országában üzemelteti jellegzetes buszait) képviseletében Toldi Annamária, a Program Centrum Kft. társtulajdonosa emlékeztetett: korábban azt kérték a BKK-tól, hogy a koncessziós pályázat kiírása előtt folytasson szakmai egyeztetést a piac jelenlegi szolgáltatóival a műszaki és szakmai követelményekről. Kérésükre a mai napig nem érkezett válasz - írja a turizmus.com.

Toldi Annamária szerint célszerű lenne, ha a Magyar Turisztikai Ügynökség által kidolgozásra kerülő turisztikai stratégia tartalmazná a menetrend szerinti buszos városnézés feltételeit.

1,5 milliárd egy kézbe
„1,5 milliárd forint a négy, a piacon lévő cég együttes árbevétele, ekkora üzlet kerülhet most egyetlen nyertes kezébe” – mondta Toldi Annamária korábban. A cégvezető szerint, a döntés összesen a négy cég több mint háromszáz munkavállalóját érintheti. „Bárki is nyer, a másik három cég kiszorul a piacról, ami mindenképpen munkahelyek elvesztésével jár” – hangsúlyozta Toldi Annamária.
A három cég ezenkívül azt szeretné elérni, hogy a koncessziós pályázat ne csak egy céget hozzon helyzetbe, közös álláspontjuk ugyanis, hogy a főváros bevételnöveléssel, a környezetszennyezés és a zaj csökkentésével kapcsolatos elvárásai, a versenyhelyzet fenntartása mellett, a jelenlegi négyszereplős piacon is megvalósulhatnak. A cégek 289 szállodát kérdeztek meg arról, hogy szerintük egyszereplős piacon vagy piaci versenyhelyzetben jutnának vendégeik magasabb színvonalú szolgáltatásokhoz. A 289-ből 288 szálloda a versenyhelyzetet tartotta megfelelőbb piaci környezetnek.

(A piac negyedik szereplője sem most, sem az előző sajtótájékoztatón nem vett részt.)

Szolgáltatók: a jogbiztonságba vetett bizalmat rendítené meg a monopolhelyzet

A miniszterelnökhöz intézett nyílt levélben a három cég leírja: határozott álláspontjuk, hogy a megfelelő módon szabályozott verseny hosszú távon mindenki számára előnyös és javítja a szolgáltatás színvonalát. A verseny jogszabályi úton történő megszűntetése és a 20 évre szóló monopolhelyzet megteremtése ezzel szemben kontraproduktív, versenytársak hiányában az egyedüli piaci szereplő elkényelmesedik, a szolgáltatás színvonala az évek folyamán csökken.

Kép:Flickr

A levélben azt is fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy a jelenleg jól működő cégek eredményei mögött számos ember sokéves fáradságos munkája és befektetése áll. Mindezt egy tollvonással semmissé tenni és a kemény munka árán közösen felépített piaci pozíciót egyetlen szereplőnek átadni rendkívül méltánytalan lenne. A döntés több száz ember megélhetését tenné tönkre, továbbá alapjaiban rendítené meg a jogbiztonságba vetett bizalmat.

Amennyiben a piaci verseny megszüntetése helyett a világ turisztikailag sikeres nagyvárosaihoz hasonlóan olyan hosszú távú stabil jogi környezetet alakítanának ki – legalább öt évre szóló járati engedély kiadásával –, amely valamennyi érintett fél érdekeit szem előtt tarja, úgy a jelenlegi piaci szereplőknek is lenne lehetőségük beruházásokra, a buszflotta modernizálására, és vállalnák a jelentős összegű beruházás üzleti kockázatát. Jogos elvárása ez a vállalkozásoknak, mivel munkát, energiát, és nem utolsósorban jelentős tőkét fektettek be az induláskor még kétes sikerrel kecsegtető vállalkozásokba, hogy beruházásuk idővel megtérüljön, majd profitot termeljen.

Főváros: korlátozott a lehetőség az egyeztetésre

A sajtótájékoztatóval egyidejűleg a Fővárosi Önkormányzat közleményt adott ki hop on-hop off témában. Eszerint a szolgáltatás ugyan jelentős mértékben növeli a főváros idegenforgalmi kapacitásait, ugyanakkor a buszok gyakran zavarják a lakosságot és a közlekedőket, ami a piaci körülmények rendezetlenségével, a műszaki és technológiai elvárások, illetve az egységes szabályozásra vonatkozó előírások hiányával magyarázható.

A helyi külön célú menetrend szerinti szolgáltatás – ide tartoznak a hop on-hop off városnéző buszok is – a nemzeti vagyonról szóló törvény vonatkozó rendelkezései alapján kizárólagos önkormányzati gazdálkodási tevékenység. Elvégzését az önkormányzat kizárólag koncessziós eljárás keretében adhatja át – szögezi le a közlemény. A Fővárosi Közgyűlés e törvényi kötelezettségnek eleget téve 2016. június 8-án döntött arról, hogy 2017. január 1-jétől csak egyetlen cég vagy egy konzorcium kaphat koncessziót a menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetésére. A koncessziós pályázat célja a piaci körülmények rendezése, valamint a főváros idegenforgalmi adottságainak megfelelő, színvonalas városnéző autóbuszos szolgáltatás kialakítása – írják.

További részletek itt.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo