A Fővárosi Közgyűlés június 8-án elfogadott határozata szerint a jelenleg négyszereplős hop on-hop off piacon 20 évre monopolhelyzetet teremtő koncessziós eljárást ír ki a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
A városvezetés a budapesti levegőminőség javításával indokolja a lépést: a jelenleg mintegy 60 Hop-On, Hop-Off busz ugyanis erősen elavult, előfordulnak közöttük évtizedes járművek – és egyikük sem felel meg a legmodernebb, ún. EURO-6-os kibocsátási szabványnak. A piaci szereplők szerint ez is jelenlegi rendszer következménye, ami bizonytalan, kevéssé előre tervezhető helyzetet teremt, így a cégek nem merik vállalni a buszok cseréjével járó hatalmas beruházást.
A miniszterelnökhöz intézett nyílt levélben megfogalmazott érveket bemutató sajtótájékoztatón a Program Centrum Kft., a Mr. Nilsz Kft. (a világ 120 városában jelen lévő City Sightseeing hálózat magyar franchise-partnere) és a City Sightseeing Kft. (amelynek tulajdonosa Big Bus márkanéven világ 19 országában üzemelteti jellegzetes buszait) képviseletében Toldi Annamária, a Program Centrum Kft. társtulajdonosa emlékeztetett: korábban azt kérték a BKK-tól, hogy a koncessziós pályázat kiírása előtt folytasson szakmai egyeztetést a piac jelenlegi szolgáltatóival a műszaki és szakmai követelményekről. Kérésükre a mai napig nem érkezett válasz - írja a turizmus.com.
Toldi Annamária szerint célszerű lenne, ha a Magyar Turisztikai Ügynökség által kidolgozásra kerülő turisztikai stratégia tartalmazná a menetrend szerinti buszos városnézés feltételeit.
(A piac negyedik szereplője sem most, sem az előző sajtótájékoztatón nem vett részt.)
Szolgáltatók: a jogbiztonságba vetett bizalmat rendítené meg a monopolhelyzet
A miniszterelnökhöz intézett nyílt levélben a három cég leírja: határozott álláspontjuk, hogy a megfelelő módon szabályozott verseny hosszú távon mindenki számára előnyös és javítja a szolgáltatás színvonalát. A verseny jogszabályi úton történő megszűntetése és a 20 évre szóló monopolhelyzet megteremtése ezzel szemben kontraproduktív, versenytársak hiányában az egyedüli piaci szereplő elkényelmesedik, a szolgáltatás színvonala az évek folyamán csökken.
A levélben azt is fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy a jelenleg jól működő cégek eredményei mögött számos ember sokéves fáradságos munkája és befektetése áll. Mindezt egy tollvonással semmissé tenni és a kemény munka árán közösen felépített piaci pozíciót egyetlen szereplőnek átadni rendkívül méltánytalan lenne. A döntés több száz ember megélhetését tenné tönkre, továbbá alapjaiban rendítené meg a jogbiztonságba vetett bizalmat.
Amennyiben a piaci verseny megszüntetése helyett a világ turisztikailag sikeres nagyvárosaihoz hasonlóan olyan hosszú távú stabil jogi környezetet alakítanának ki – legalább öt évre szóló járati engedély kiadásával –, amely valamennyi érintett fél érdekeit szem előtt tarja, úgy a jelenlegi piaci szereplőknek is lenne lehetőségük beruházásokra, a buszflotta modernizálására, és vállalnák a jelentős összegű beruházás üzleti kockázatát. Jogos elvárása ez a vállalkozásoknak, mivel munkát, energiát, és nem utolsósorban jelentős tőkét fektettek be az induláskor még kétes sikerrel kecsegtető vállalkozásokba, hogy beruházásuk idővel megtérüljön, majd profitot termeljen.
Főváros: korlátozott a lehetőség az egyeztetésre
A sajtótájékoztatóval egyidejűleg a Fővárosi Önkormányzat közleményt adott ki hop on-hop off témában. Eszerint a szolgáltatás ugyan jelentős mértékben növeli a főváros idegenforgalmi kapacitásait, ugyanakkor a buszok gyakran zavarják a lakosságot és a közlekedőket, ami a piaci körülmények rendezetlenségével, a műszaki és technológiai elvárások, illetve az egységes szabályozásra vonatkozó előírások hiányával magyarázható.
A helyi külön célú menetrend szerinti szolgáltatás – ide tartoznak a hop on-hop off városnéző buszok is – a nemzeti vagyonról szóló törvény vonatkozó rendelkezései alapján kizárólagos önkormányzati gazdálkodási tevékenység. Elvégzését az önkormányzat kizárólag koncessziós eljárás keretében adhatja át – szögezi le a közlemény. A Fővárosi Közgyűlés e törvényi kötelezettségnek eleget téve 2016. június 8-án döntött arról, hogy 2017. január 1-jétől csak egyetlen cég vagy egy konzorcium kaphat koncessziót a menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetésére. A koncessziós pályázat célja a piaci körülmények rendezése, valamint a főváros idegenforgalmi adottságainak megfelelő, színvonalas városnéző autóbuszos szolgáltatás kialakítása – írják.