Ez a folyamatosan szélesedő piac azonban ahelyett, hogy megkönnyítené, inkább megnehezíti a dolgunkat: ma már számos márka kínál hasonló termékeket, termékcsaládokat, amelyek merőben különböző árkategóriákban mozoghatnak. Mi pedig ott állunk a döntés előtt, és fogalmunk sincs, mit kellene választanunk. Vegyük meg a drágábbat, mert az biztosan jobb? Próbáljunk ki egy olcsóbbat, mi baj lehet? Bízzunk a régi, nagynevű márkákban? Vagy ez egyáltalán nem számít? Nézzük, mit árul el pontosan egy-egy étrend-kiegészítő ára!
Az ár és a minőség kapcsolata
Az emberek gyakran úgy vélik, hogy a magasabb ár egyenlő a minőséggel. Ez bizonyos esetekben igaz is lehet, de a táplálékkiegészítők terén nem mindig van összefüggés e két szempont között. Sok tényező befolyásolja ugyanis azt, hogy végül hol áll meg egy termék ára – és ez nem minden esetben tükrözi a valós értéket.
Először is, fontos megérteni, hogy a táplálékkiegészítők piaca igen versenyképes. Mint említettük, számos cég kínál hasonló termékeket, és ez a versengés egyre inkább kiélezett. Ennek eredményeként az árak különféle tényezőktől függnek: ilyenek például a gyártási költségek, a márka hírneve, a marketingköltségek és a csomagolás is. Ez annyit tesz, hogy a magas ár nem feltétlenül jelent egyet a jobb minőséggel – gyakran csak azt mutatja, hogy a cég magasabb áron szeretné értékesíteni a termékét, ezzel pozícionálva azt a piacon.
Nézzünk meg egy példát: a népszerű CBD-olaj ára – bár ez alapjában véve nem tekinthető étrend-kiegészítőnek – több tényezőtől függhet. Az egyik legfőbb aspektus a hatóanyagtartalom, hiszen ez határozza meg a CBD-olaj adagolását: nem mindegy, hogy egy vagy öt cseppet kell használnunk belőle. De az is számít, hogy milyen technológiával állítják elő, illetve hogy közvetlenül a gyártótól, vagy éppen egy viszonteladótól vesszük-e meg.
A drága táplálékkiegészítők
A magasabb áron futó táplálékkiegészítőket gyakran a nagyobb márkák kínálatában találhatjuk meg. Ezek azok a brandek, amelyek már hosszú évek óta jelen vannak a piacon és általában nagy hírnévvel rendelkeznek, miközben valamilyen szinten meg is határozzák az egész szcéna dinamikáját.
Erre a szintre több módon is el lehet jutni: először is, ezek a márkák általában már a piac felfutása előtt jelen voltak, így sok ember fejében szinte egyet jelentenek a táplálékkiegészítőkkel. Ehhez hibátlan, jól átgondolt és felépített marketingtevékenységre is szükség van, manapság különösen az influenszermarketing erejét igyekeznek kihasználni. De természetesen nem mehetünk el szó nélkül a termékeik minősége mellett sem, hiszen igen nehéz úgy kiemelkedni a mezőnyből, ha a készítmények minősége elmarad a versenytársakétól.
Kétségtelen, hogy ezek a termékek gyakran prémium összetevőket tartalmaznak azért hogy az élen maradhassanak. Ezek kifejlesztése, előállítása és rendszeres beszerzése ugyanakkor hatalmas összegeket emészt fel – főleg a silányabb alapanyagokhoz képest –, ez pedig a végtermékben is megmutatkozik. És akkor még szót sem ejtettünk a szigorú minőségellenőrzésekről, amelyek árát szintén a fogyasztók fizetik meg.
Ugyanakkor azt is érdemes megjegyezni, hogy nem minden esetben éri meg a magas ár. Néhány gyártó ugyanis kihasználja a fogyasztók előfeltevéseit, miszerint a drágább termékek jobb minőségűek. Nem egyszer láthattunk már példát arra, hogy az egyes túlárazott termékek gyakorlatilag ugyanazt az összetevőlistát tartalmazzák, mint az olcsóbb változatok. Ráadásul sok esetben nem is csak magát a terméket fizetjük meg, hanem a soklépcsős kereskedelmi hálózatból származó költségeket, érdemes tehát mindig inkább a gyártótól vásárolni.
Az olcsóbb táplálékkiegészítők
Az olcsó táplálékkiegészítők általában kevésbé ismert márkákhoz vagy generikus márkákhoz kapcsolódnak, és ezek esetében kétségtelenül a kedvező ár az, ami vonzza a vásárlókat. Az olcsó táplálékkiegészítőknek azonban lehetnek hátrányai is. Néhány olcsóbb termék alacsonyabb minőségű összetevőket tartalmazhat, és kevesebb minőségellenőrzésen eshet át. Emellett az olcsóbb termékekből gyakran hiányoznak azok az extra funkcióktól vagy hozzáadott összetevők, amelyek a drágább termékekben megtalálhatók. Így pedig összességében nem biztos, hogy megéri az olcsóbb termékeket vásárolni.
Nézzük itt is egy példát: ha például veszünk egy olcsóbb kollagénport, amiben semmilyen vitamin nincs, akkor lehet, hogy első ránézésre jobban járunk. De ha emellett ugyanúgy meg kell vennünk a C- vagy D-vitamint is – amivel a drágább kollagénporok már dúsítva vannak –, akkor gyakorlatilag ugyanott tartunk.
De visszatérhetünk a CBD-olaj árára vonatkozó példára is: az olcsóbb CBD-olaj adagolásánál valószínűleg többet használunk, így gyakrabban kell újravennünk a terméket, mintha rögtön a magasabb hatóanyaggal rendelkező, drágább típust vásárolnánk.
A vásárlói döntés
Amikor táplálékkiegészítőt választunk, fontos figyelembe venni az ár mellett más tényezőket is. Például érdemes megvizsgálni az összetevőket, az adagolást és az esetleges mellékhatásokat is. Emellett jó ötlet lehet kutatást végezni a termék és a gyártó hátteréről, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy megbízható és minőségi terméket vásárolunk. Emellett fontos megérteni, hogy mindenki egyedi, és ami egy személynek hatékony lehet, az másnak nem biztos, hogy ugyanolyan eredményeket hoz. Ezért mindig érdemes kísérletezni és saját tapasztalatokat szerezni az egyes termékekkel kapcsolatban.