A címlapfotózáson beszélgettünk Oláh Zsanettel, a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) vezérigazgatójával a szervezet tevékenységéről, a felsővezetői felelősségről és hitvallásról, valamint a személyes értékekről. Zsanett egyformán lelkesen beszél a munkájáról, a Kereskedőház céljairól és a vezérigazgatói pozíció kihívásairól.
– Én addig tudok valamiért tiszta szívből lelkesedni, amíg hiszek egy „ügyben”, s ilyenkor képes vagyok a kollégákat is a kezdeményezés mellé állítani. Abszolút sikerként élem meg, amikor a kollégáimon is látom, hogy hisznek az adott projektben, feladatban. A Kereskedőház sikerét pedig abban látom, ha a vállalatok szakmai partnerként tekintenek ránk.
Mi volt 2017 legnagyobb szakmai sikere, és mi a legnagyobb kudarca?
– Tavaly év elején elhatároztuk, hogy megmutatjuk a számok nyelvén a Kárpát-medencében rejlő gazdasági erőt. Ezt a célkitűzést a Kereskedőház sikeresen teljesítette, ugyanis 2017-ben beértek azok a folyamatok, amelyeket három éve indítottunk. A Kárpát-medence vonatkozásában fontos előrelépésnek tartom, hogy kiterjesztettük képzésünket, az MNKH Exportakadémiát a határon túli területekre, amelyet már több mint kétszáz vállalkozó és cégvezető végzett el sikeresen. Jelentős mérföldkőnek tartom továbbá a tavaly első alkalommal, ám hagyományteremtő jelleggel megvalósított Kárpát Expót, amelyen mintegy kétszáz kiállító és több mint négyszáz szakmai érdeklődő vett részt.
A számok is mutatják a Kárpát-medencei sikereket?
– Az első irodánk megnyitása óta öt és félmilliárd forintnyi üzletet kötöttek a Kárpát-medencei cégek általunk. Hozzásegítettünk magyarországi vállalatokat, hogy exportőrökké váljanak, érkeztek Erdélyből cégek, amelyek Magyarországon alapítottak leányvállalatot és sok, a határon túli magyar vállalkozások együttműködésén alapuló üzletet is életre hívtunk. Segítettünk például erdélyi cégnek felvidéki partnert vagy vajdasági vállalkozónak Erdélyben üzlettársat találni. Olyan ökoszisztémát álmodtunk meg, amely a többirányú közös mozgásra épül, és amelynek köszönhetően versenyképessé tudjuk tenni a Kárpát-medencét távolabbi piacokon. Az idei évben már konkrét eredményei lesznek annak az új keretrendszernek, amely konkrétumok mentén egyértelművé teszi a cégek számára, hogy milyen módon tudnak becsatlakozni az áramlatba. Pilotprojektünk, a Build Your City program idén indul, amely megteremti annak a feltételét, hogy a Kereskedőház komplett fejlesztési megoldásokat ajánljon külföldön. Több ezer olyan üzleti lehetőség kerül a látókörünkbe, amely egy-egy vállalkozás számára túl komplex, de ha részfeladatokra bontjuk, a folyamat minden fázisára találhatunk magyar beszállítót. Felállítottunk egy mátrixot, amelyben végigvettük, hogy egy-egy nagyszabású beruházási projektet hogyan tudunk lebontani, és így helyet találni a magyar megoldásoknak. Legyen szó egy épület vagy városrész tervezéséről, ahol a kivitelezésen át az építőanyag, a belső berendezések, a technológiai megoldások szállításáig rendelkezésre áll a nemzetközi szintű, versenyképes kapacitás Magyarországon vagy a határon túli magyar vállalkozások körében. Az agráriumban szintén hatalmas lehetőségeket látunk a feldolgozóipari gépek szállításától kezdve a vetőmag-értékesítésen át az élelmiszer-biztonsági megoldásokig vagy a csomagolóanyagok szállításáig arra, hogy a cégek egy-egy feladatba bekapcsolódjanak. A Build Your City koncepció az idei Kárpát Expón fog bemutatkozni.
– Létrehoztunk egy online felületet, ahol megjelenítjük a cégek portfólióját. A megrendelő ezen a felületen tudja kiválasztani, hogy az adott feladatra melyik cégre van szüksége.
Hogy kerülhet fel egy cég a weboldalra?
– Jelentkezik a Kereskedőháznál. Tavaly kidolgoztunk egy partnerminősítési rendszert is, melynek segítségével felmérhetjük a céget, a termékét és a felhasznált technológiát is, vagyis azt, hogy hol tart a sikeres exporthoz vezető úton. Azt keressük, hogy megvannak-e a cégben azok a kompetenciák, amelyek nélkülözhetetlenek a külpiacra lépéshez. Hogy csak néhány példát említsek: van-e például olyan kolléga, aki megfelelő szinten beszél idegen nyelven, van-e angol nyelvű honlap, termékleírás. A másik kulcskérdés maga a termék. Külpiaci irodáink segítségével feltérképezzük, hogy mely országokban mutatkozik kereslet a termékre, valamint a versenytársakat és azt is, hogy mennyire tud az adott piacon érvényesülni. Ezután meghatározzuk, hogy milyen eszközökkel – képzéssel, kiállításon való részvétel biztosításával, kiutazó delegáció megszervezésével – tudjuk a céget a leghatékonyabban segíteni. Széles szolgáltatási portfóliónknak köszönhetően cégre szabottan tudjuk felajánlani a számára leginkább releváns promóciós eszközöket. Ezt követően látjuk, hogy ez a vállalkozás a konzorciumban hogyan állna helyt. A koncepciónk lényege, hogy minden vállalkozás – így a legkisebb vagy éppen induló innovatív cég is – lehetőséghez jusson nagy nemzetközi projektekben való részvételre.
Van különbség a belföldi és a határon túli magyar vállalatok exportképessége között?
– Csak földrajzi alapon nem lehet különbséget tenni a kkv-k között. A régebb óta uniós tagállamok cégei azonban érettebbek, mint például a kárpátaljai vállalkozások. De mindenhol vannak kiváló cégek, amelyek az elmúlt időszakban bizonyították, hogy képesek talpon maradni, nemzetközi piaci környezetben versenyezni, és értéket teremteni.
Változik 2018-ban a Kereskedőház stratégiája?
– Gyökeresen nem, hiszen a tavalyi eredményeink, a növekvő üzletkötések száma azt mutatja, jó irányba indultunk. Idén az integrált projektek bővítésére fókuszálunk és arra, hogy ezekbe minél több vállalkozást bevonjunk.
Hány konzorciumi együttműködést hozhat 2018?
– Nem reális ilyen elvárásokat megfogalmazni egyrészt azért, mert a lehetőségek külföldről érkeznek, másrészt, mert nem a saját termékünket értékesítjük, hanem cégeknek segítünk exportőrökké válni. Annak ellenére, hogy a kollégáim mindent megtesznek a sikerért, előfordulhat, hogy egy adott ügylet meghiúsul. Az MNKH tevékenységét reálisabban minősíti, ha azt nézzük meg, hogy azokból a vállalkozásokból, amelyek 2018 elején kezdő exportőrök voltak, hányan fejlődtek a haladó szintig. Vagy milyen arányban tudtuk a még nem exportálókat külföldi üzletkötéshez segíteni. De persze nem csak a kezdőknek segítünk. Van olyan partnerünk, aki már több mint húsz országba exportál, mégis igénybe veszi szolgáltatásainkat, hogy csökkentse az új piacra lépés kockázatát. Így nem kell plusz erőforrást bevonnia a kiutazásra, a piacok feltérképezésére vagy a kapcsolatépítésre.
– A Kereskedőház pénzt takarít meg a magyar cégeknek. Például egy-egy nemzetközi szakkiállításon vagy vásáron akár húsz-harmincmillió forintba is kerülhet a kiállítói hely. Ennyit kell fizetni akkor is, ha a cég önállóan vesz részt és akkor is, ha több vállalkozás együtt utazik ki. A húsz-harmincmilliót máris lefaragtuk néhány százezer forintra. Az is komoly megtakarítást hoz a vállalkozásoknak, hogy a Kereskedőház elvégzi a piackutatást: kevesebb kiutazás elég a biztonságos üzletkötéshez. Szintén költséghatékonyabb a vállalkozók számára, hogy kiszűrjük a hét-nyolc potenciális piacból azt a kettőt, ahol az adott termék a leginkább sikeres lehet.
A női vezető az állami szférában nem gyakori jelenség. Érezted valaha hátrányát annak, hogy nő vagy?
– Soha. Egyedül nevelem a kislányom, ami sokszor állít kihívások elé, de kreativitással és a kollégáim, barátaim segítségével helyt tudok állni. Akkor is, amikor egy konferencián, mielőtt színpadra kellett lépnem, kiesett a kislányom első tejfoga. Nőként vannak szituációk, amikor jobb vezetői döntést tudok hozni emocionális okokból, mint a férfiak. Az is igaz, sokszor pragmatikusabbnak kell lennem, mint amilyen amúgy nőként vagyok. Azzal, hogy lehetőséget kaptam az MNKH vezetésére, a legfontosabb céljaim – a fiatal vállalkozók segítése, az élelmiszeriparban valami új elindítása, a határon túli magyarok bevonása – megvalósításához is közelebb kerültem. A Kereskedőház vezérigazgatójaként a számomra fontos ügyeket még erőteljesebben, határozottabban képviselhetem. Nagyon érdekes kérdés szerintem, hogy a piaci vagy az állami szektorból lehet-e hatékonyabban segíteni. Most a kapcsolataim révén számos olyan kezdeményezést, projektet tudok támogatni, amire korábban, amikor a piacon dolgoztam, nem volt lehetőségem. Minden héten van olyan, amit, úgy érzem, hogy én hoztam a felszínre és indítottam el a fejlődés útján.