Legutóbb Németországban lett befutó világítástechnikai korszerűsítés kapcsán egy tisztán magyar fejlesztésű LED-es ipari és közvilágítási rendszer. Hogyan zajlanak a tenderek Magyarország legjelentősebb kereskedelmi partnerénél, milyen szempontokat vesznek figyelembe a kiírásoknál, visszaélhet-e egy piaci szereplő az erőfölényével? – ennek járt utána az OGH Hírügynökség.
Magyarország hagyományosan legnagyobb kereskedelmi és befektető partnere Németország. A Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara tájékoztatása szerint kivitelünk 25 százaléka ezen a piacon talál vevőre. A 2012-es évben 20 013 millió euró értékű export valósult meg ebben a relációban. (Németországnak azonban csak felkészülten érdemes nekiindulni!)
A magyar termékek a közbeszerzéseken is sikeresen méretik meg magukat. „A tendereken a kétborítékos rendszer az általános: az első borítékban a műszaki tartalomra kell ajánlatot adni, és ha ez megfelelt, csak akkor nyitják ki az árajánlatot tartalmazó második borítékot. Ha tehát a műszaki tartalom nem felelt meg a kiírásnak, akkor már lényegtelen az árelőny” – mondta Nagy Zsolt, a Hungarolux Light Kft. ügyvezetője.
A világítástechnikai szakember beszámolója szerint Németországban példásan precízen születnek meg a kiírások. Szakértők határozzák meg, pontosan mire van szükség, akik azt is pontosan tudják, milyen műszaki dokumentációt kell elvárni egy pályázótól. Amikor a magyar fejlesztésű LED-es ipari és közvilágítási rendszerrel pályáztak, örömmel tapasztalta, hogy alapvetően senkit sem zártak ki a versenyből azért, mert a terméke más megoldást alkalmazva teljesítette a kívánt műszaki paramétereket.
Érdemes tehát a hazai vállalkozásoknak, termékeknek megméretni magukat a nemzetközi porondon és a közbeszerzéseken is. Magyarország hagyományosan legnagyobb kereskedelmi partnere, Németország pedig erre az egyik „legkívánatosabb” célpont.