Német tenderre, magyar!

Egyre több magyar vállalkozás illetve termék méreti meg magát sikeresen nemzetközi közbeszerzéseken. Ebből a szempontból az egyik legcsábítóbb célpont a német piac lehet.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Érdemes figyelni a kiírásokat - Kép: Freestock

Legutóbb Németországban lett befutó világítástechnikai korszerűsítés kapcsán egy tisztán magyar fejlesztésű LED-es ipari és közvilágítási rendszer. Hogyan zajlanak a tenderek Magyarország legjelentősebb kereskedelmi partnerénél, milyen szempontokat vesznek figyelembe a kiírásoknál, visszaélhet-e egy piaci szereplő az erőfölényével? – ennek járt utána az OGH Hírügynökség.

Magyarország hagyományosan legnagyobb kereskedelmi és befektető partnere Németország. A Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara tájékoztatása szerint kivitelünk 25 százaléka ezen a piacon talál vevőre. A 2012-es évben 20 013 millió euró értékű export valósult meg ebben a relációban. (Németországnak azonban csak felkészülten érdemes nekiindulni!)

A magyar termékek a közbeszerzéseken is sikeresen méretik meg magukat. „A tendereken a kétborítékos rendszer az általános: az első borítékban a műszaki tartalomra kell ajánlatot adni, és ha ez megfelelt, csak akkor nyitják ki az árajánlatot tartalmazó második borítékot. Ha tehát a műszaki tartalom nem felelt meg a kiírásnak, akkor már lényegtelen az árelőny” – mondta Nagy Zsolt, a Hungarolux Light Kft. ügyvezetője.

A világítástechnikai szakember beszámolója szerint Németországban példásan precízen születnek meg a kiírások.  Szakértők határozzák meg, pontosan mire van szükség, akik azt is pontosan tudják, milyen műszaki dokumentációt kell elvárni egy pályázótól. Amikor a magyar fejlesztésű LED-es ipari és közvilágítási rendszerrel pályáztak, örömmel tapasztalta, hogy alapvetően senkit sem zártak ki a versenyből azért, mert a terméke más megoldást alkalmazva teljesítette a kívánt műszaki paramétereket.

Négy jó tanács, ha külföld felé kacsingat
Sok hazai cég kacsingat külföld felé, hogy ott keressenek maguknak partnert vagy beszállítót. Adunk négy tanácsot, mire érdemes fokozottan ügyelnie annak, aki kilép hazánk és főleg az unió határain kívülre üzletet kötni.
„A probléma akkor kezdődik, ha egy piaci szereplő erőfölénye már oda is kiterjed, hogy az ő egyedi fejlesztésű műszaki megoldását a pályázat kiírója alapértelmezetten beépíti az ajánlatkérésbe. Ilyenkor a többi piaci szereplő vagy kiesik a versenyeztetésből, vagy a termékfejlesztésük kénytelen a kényszerűen ’kijelölt’ irányba fordulni” – hívja fel a figyelmet Nagy Zsolt, aki szerint ők is találkoztak már ilyen helyzettel. A tenderrészvétel kapcsán kulcsfontosságú volt a garanciavállalás kérdése is, emiatt praktikusan egy német céggel létrehozott vegyesvállalat képviselte a magyar terméket. Erősen meg kellett küzdeni a távol-keleti termékekkel is, amelyek a megrendelői oldal éberségét az alacsony árakkal kívánják áttörni. Ezeknél azonban komoly minőségi és garanciális aggályok merültek fel. Nem ritka, hogy a távol-keleti gyártású világítótestekben 3 hónap múlva már akár 20 százalék fényerőcsökkenés tapasztalható.

Érdemes tehát a hazai vállalkozásoknak, termékeknek megméretni magukat a nemzetközi porondon és a közbeszerzéseken is. Magyarország hagyományosan legnagyobb kereskedelmi partnere, Németország pedig erre az egyik „legkívánatosabb” célpont.

Beszállítónak lenni nem könnyű, de a legjobb piacszerzési mód
Mind a szabályozási környezet, mind az igénybe vehető támogatások tekintetében kifejezetten kkv-barátnak mondható a hazai gazdaság, piac hiányában azonban ez mit sem ér. A kis- és közepes méretű vállalkozások számára továbbra is a multinacionális vállalatokkal kialakított beszállítói kapcsolat az egyik legelőnyösebb piacszerzési alternatíva, ezt azonban sem megszerezni, sem megtartani nem könnyű.

Véleményvezér

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.
Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo