Nem vásárlásra való már elsősorban a bolt

Az ügyfélélmény az értékesítés egyik kulcsszava lett mostanra. Bár része minden pont, ahol kapcsolatba kerülünk a fogyasztóval, a fizikai üzlethelyiség különösen fontos és új szerepet kaphat benne.

Az ügyfélélmény része minden, amit a fogyasztó lát a termékkel való kapcsolatba kerülése során. (A magyar fogyasztók 26%-a hajlandó akár 10%-kal is többet fizetni a termékekért vagy szolgáltatásokért, ha egyúttal kimagasló ügyfélélményt kap - derül ki a Develor kutatásából.) Az ügyfélélmény része a termék maga, a PR, az ügyfélkapcsolat, a panaszkezelés, az ellátási lánc és még sok minden más. Az egyik nem lehet igazán pozitív a másik nélkül, hiszen a fogyasztók nem tesznek különbséget a csatornák vagy az osztályok tevékenysége között, az egészet egyben értelmezik. Holisztikusan kell értelmeznünk hát magát az ügyfélélményt is– mondta a Develor Ügyfélélmény Konferenciáján Lois Hagmueller  és Franz Harmer, a ThirtySeventy képviselői.

A dolgok több szempontból is megváltoztak. Az egyik legfontosabb paradigmaváltás ami mostanában lezajlott, a fogyasztó utazását érinti. Míg régen egy lineáris történésről volt szó (meglátja a reklámot, érdeklődik, utánanéz, elmegy a boltba, kérdez, vásárol), mára az utazás „összesűrűsödött” és az út nem olyan egyértelmű. A kiválasztás, informálódás, visszajelzés, vásárlás folyamatai egymáshoz kapcsolódnak, időben és térben nem biztos, hogy elkülönülnek és réges-rég nem egyenes vonalban követik egymást.

Kép:Flickr

Az ügyfelek általában több csatornán keresztül kerülnek velünk kapcsolatba, akár egy tranzakción belül is. Az a cég lesz sikeres, amelyik ezt az ún. omni-channel kontaktust a leginkább zökkenőmentesen tudja menedzselni. Ma már, ha meg akarunk venni valamit, először internetes fórumokon véleményeket és értékeléseket olvasunk, esetleg webshopokban keresgélünk, majd bemegyünk a boltba, és a kezünkben egy kinyomtatott specifikációval megmondjuk, hogy konkrétan ez és ez a termék érdekel minket, s megkérdezzük, mekkora kedvezménnyel tudják adni. A másik tipikus folyamat pont fordítva történik: az üzletben az eladókkal konzultálva választunk ki egy terméket, majd a legjobb áron megvesszük a neten. Mindkét esetben találkozunk az adott cég munkatársaival, és ha a boltban dolgozók felkészültek, s pozitív élménnyé formálják a találkozást, valamint meghaladják a vevői elvárásokat, akkor kiváltható erős érzelmi elköteleződés – mondja Pozvai Zsolt, a Develor nemzetközi vezérigazgatója.

Egyszerű varázsigék a jobb ügyfélélményhez
Úgy tűnik, a három legnehezebben kimondható szó a magyar nyelvben a kérem, köszönöm és sajnálom. Legalábbis sajnos egyre kevesebbszer használják őket. Pedig nem egyszerűen udvariassági formulákról van szó, a varázsszavak sokat érhetnek!
Új szerepben a bolt

Bár az ügyfélélménynek csak egy szelete, de fontos darabja a fizikai üzletek megjelenése és beépítése a fogyasztókkal való kommunikációba. A kiskereskedelem új szerepe szintén paradigmaváltásnak tekinthető.

A bolt ma már nem azért fontos, mert ez az a hely, amely lehetővé teszi, hogy eladjuk a termékeinket. De szó sincs arról, hogy az internetes értékesítéssel feleslegessé válna. Nagyon fontosak, de nem úgy, ahogy korábban, hiszen kinek kell bolt, ha az Amazonon is vásárolhatok? Az értékesítési hely szerepe sokkal nagyobb a kommunikációban, abban, hogy érzelmeket adjon át, amit a fogyasztók megoszthatnak egymással. Arra jó, hogy márkaélményt adjon át. A fizikai térben azt tudjuk kihasználni, hogy sokkal személyesebb módon kerülhetünk kapcsolatba a fogyasztóval. A kulcs, hogy hogyan kommunikáljuk ott a márkát és a terméket. Az értékesítő és a fogyasztó partnerek, akik hatnak egymásra. Vállat vállnak vetve működnek együtt a közös elégedettség érdekében.

Az értékesítési hely szerepe sokkal nagyobb abban, hogy érzelmeket adjon át
Ha sikerül élményt átadni, azt a fogyasztók meg fogják osztani másokkal – ami ugye a legjobb marketing. Fontosak az anyagok, a fények, az illatok. A legfontosabb pedig az, hogy hogy kapcsoljuk hozzá a fizikai teret az egész digitális mindenséghez, amitől nem tudjuk már függetleníteni magunkat. Ez a holisztikus ügyfélélmény lényege. A digitalizáció a fizikai világ megváltoztatását is lehetővé teszi – egy fajta szupererő, a „kiterjesztett valóság” technológiai csodáinak köszönhetően.

Így fejlődik az élmény

Szisztematikus és együttműködő innovációra van szükség, amelynek középpontjában az élmény fejlesztése áll. Nem biztos, hogy az hoz átütő változást, ha egészen új technológiákat vetünk be, a lényeg  ezek holisztikus összekapcsolása.

Vonjuk be a fogyasztókat a folyamatban való utazásuk (costumer journey) megtervezésébe! Nélkülük csak találgatunk, hogy mit szeretnének – aztán csodálkozunk, hogy nem tetszik nekik. Engednünk kell, hogy befolyásolják ahogy gondolkodunk és ahogy irányítjuk az üzletünket - mondta Tresó Károly, az Isobar service designere. Nagyon fontos a kollégák bevonása is, különösen az ügyfélszolgálatos (font desk) kollégáké a fejlesztésbe. Ők azok, akik valójában találkoznak a fogyasztókkal és ők azok, akik testközelbe hozzák az élményt számukra. Ne hagyjuk ki a jogi és IT részleget sem, hogy segítsenek a megoldások kidolgozásában. Általában inkább kerékkötőként szoktunk rájuk tekinteni, de ha bevonjuk őket a folyamatba, az segít- tanácsolja a szakember. Végül, de nem utolsó sorban a fejlesztések előtt készítsünk prototípust és teszteljük! Így már hamar kiderülhetnek a hibák, ami olcsóbb és hatékonyabb megoldást jelent.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo