Nem való a gyerek kezébe a vállalat?

A hazai kkv-k jelentős részének az elkövetkező néhány évben kell megküzdenie a családi vállalkozások egyik legnagyobb kihívásával, a generációváltással. A családnév még semmire nem garancia, a generációk között hatalmas szakadékokat kell áthidalni a cégek sikeres átadásához.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A cégek legkevesebb 30 százalékánál várható generációváltás az elkövetkező 5 évben (ezen adatok szerint), azonban a vállalkozások 63 százaléka nincs felkészülve. Pedig nagy a kihívás, egy statisztika szerint a családi vállalatok mindössze egyharmada éli túl az első generációváltást, és mindössze tizede a másodikat.

„Úgy látjuk, ami a legnagyobb problémát jelenti ma: a generációs különbségek; az új generáció elismerésért folytatott küzdelme során felmerülő hitelességi kérdések és a kommunikációs szakadék, ami szülők és gyermekek közt bármilyen életkorban megjelenhet, még a legsikeresebb vállalkozásokban is” – mondja Antall György, a Réti, Antall és Társai ügyvédi iroda, PwC Legal cégtársa.

Egy családi cégbe más vezető kell
A családi vállalkozásokhoz teljesen más vezetői erények szükségeltetnek, mint amilyeneket egy „független” vállalkozásnál kell elsajátítani. A családi vállalkozások mindig egy kicsit rendezetlenek: a munka és a magánélet óhatatlanul összefonódik, az inspiráló környezetet az irritáló környezettől csak egy hajszál választja el. Úgy tűnik, van négy alapvető követelmény, ami ahhoz szükséges, hogy a család és a vállalkozás is virágozhasson.
A cég kutatása során 21 ország 200 olyan leendő vezetőjét kérdezte, akik nagy valószínűséggel átveszik majd a családi vállalkozást. A tanulmány megállapítja: a generációk közti váltás mindig is potenciális buktatókat jelentett a családi vállalkozások számára, de a hibázás lehetősége még sosem volt ekkora, mint most, amikor a baby boom-generáció adja át a vezetést az Y-generációnak.  Az előző generációváltás óta a világ a felismerhetetlenségig megváltozott, és a változás üteme csak gyorsul az olyan globális megatrendeknek köszönhetően, mint a demográfiai változások, az urbanizáció, a klímaváltozás vagy az új technológiák.

Ügyvezetővé válni már nem automatizmus a következő generáció számára, a megkérdezettek 73% várja, hogy ő vezethesse a céget, de mindössze 35%-uk biztos abban, hogy ez így is lesz, míg 29%-uk szerint ez kevésbé valószínű – derül ki a PwC kutatásából.

A kutatás arra is rámutat, hogy egyre gyakoribb a családi vállalkozáson kívüli tapasztalatszerzés. A következő generáció mindössze 7%-a követte szülei, nagyszülei példáját, és szállt be egyenesen a családi vállalkozásba az iskolából kikerülve. 31% előbb egyetemre ment, és 46%-uk dolgozott más cégnél, mielőtt szerepet vállalt a családi cégben. Ideális esetben az utód legalább 3–5 éven keresztül dolgozik a cégvezető mellett, átlátja a folyamatokat, és az átállás zökkenőmentesen történik. Ismeri a cég ügyvédjeit, tanácsadóit, banki kapcsolatait, legfontosabb partnereit. Csakhogy ez nem mindig lehetséges, különösen, ha az örökösben korábban nem buzgott a tettvágy és a vállalkozói kedv. (Van néhány dolog, amit szem előtt kell tartani rögtön az átvételkor ahhoz, hogy az üzlet ne hulljon darabokra.)

Nehéz átadni, amit egy életen át épített valaki
– Kép: FreeDigitalPhotos.net/smarnad

Aki akarja, az nagyon

A PwC tanulmánya szerint az első generációs vállalkozások – amelyek most alakulnak startupból családi vállalkozássá – számára nehezebb az átállás. Akik ezen körülmények között veszik át a vállalkozást, jóval kevésbé lelkesek a kilátásaikat illetően; 20%-uk nem várja, hogy vezethesse a családi vállalkozást, míg az összes megkérdezett esetében az így vélekedők aránya csupán nyolc százalék.

Azonban, akik eldöntötték, hogy a beszállnak a családi vállalkozásba, nagy ambíciókkal vágnak bele. A megkérdezettek 86%-a szeretne jelentős és különleges dolgokat véghezvinni, 80%-uknak nagy tervei vannak a változásra és a növekedésre. Némelyek új termékeket vezetnének be, új vállalkozást indítanának, vagy változtatnának azon, ahol és ahogyan a cég működik, míg mások új technológiákba fektetnének és új megközelítéseket alkalmaznának a marketingtevékenységben a közösségi média használatával.

A következő generáció 14%-a szerzett üzleti diplomát, 34%-uk pedig menedzsmentkurzusokat, tréningeket végzett annak érdekében, hogy felkészüljenek az átvételre, és várják, hogy a tanultakat a családi vállalkozásban is hasznosíthassák. Szigorúbb módszerek bevezetését tervezik a pénzügyek, a költségvetés területén; szeretnék a szerepeket és felelősségi köröket tisztázni és jobban dokumentálni; valamint fejlesztenék az IT-rendszereket, hogy kihasználhassák az új technológiák adta lehetőségeket.

Hogyan maradhat a vagyon a családban?
A leköszönni készülő vezetők egyik legnagyobb problémája, hogy ezeket a vállalatokat – és az általuk képviselt vagyont – hogyan tartsák egyben. Ennek részben érzelmi okai vannak, hiszen a cégvezetők a saját teremtményükként kezelik a cégüket, illetve komoly felelősséget éreznek munkavállalóik iránt, de nyilván gazdasági megfontolás is áll mögötte. Öröklés, bizalmi vagyonkezelés vagy magánalapítvány? Hogy tartható fent az alapítói akarat?
Nagy ősök nyomdoka

A családnév önmagában még nem vezet hitelességhez, a következő generáció tagjai szerint pedig akár hátrányosan is érintheti őket. 88% úgy látja, nekik másoknál keményebben kell megdolgozniuk az elismerésért. 59%-uk a legnagyobb kihívásként a munkatársak tiszteletének kivívását éli meg.

A fiatalok helyzetét az sem könnyíti meg, hogy az idősebb generáció tagjai hajlamosak túlértékelni érdemeiket a családi vállalkozás vezetésében, és úgy gondolják, gyerekeik nem lesznek képesek olyan jól helytállni, mint ők. A kutatásból kiderül, hogy a következő generáció megkérdezettjeinek 87%-a gondolja, hogy a szülei bíznak benne, és 91%-uk nagyra értékelné a további segítségüket is. 64%-uk azonban úgy gondolja, a jelenlegi generáció nehezen fog tudni visszalépni.

Sok minden forog kockán az örökítés kérdésénél, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a családi és egyéni vállalkozások a világ milliárd dolláros vállalatainak 30%-át és a GDP 70–90%-át adják. Azok a cégek tudják sikeresen levezényelni az örökítést, amelyek évekre előre – ideális esetben 5-7 éves időtávra – terveznek, és képesek a józan párbeszédre, ami kijelöli a szerepeket, felelősségi köröket és az időzítést” – foglalja össze Antall György.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo