Az utóbbi években ki ne tapasztalta volna a készpénzmentes fizetési eszközök terjedését, offline és online egyaránt. Márpedig ha valaminek így nő a népszerűsége, arra minden bizonnyal szüksége van az embereknek - de erről beszéljenek inkább a számok. A GKI Digital felmérése szerint az online vásárlók 61 százaléka rendszeresen használja a bankkártyáját a hagyományos bolti vásárlásai során, míg 48 százalékuk már a neten is megteszi ezt. Ráadásul a kiskereskedők webáruházaiban tavaly duplájára nőtt a bankkártyás fizetések aránya (15 százalék). A számokból nincs okunk azt feltételezni, hogy a jövőben ne lenne további növekedés várható, mind a vásárlói igények, és az azt beteljesítő webáruházak terén. (Ráadásul a fizetési élmény nagyon sokat jelent a vásárlóknak.)
Minél több fizetési lehetőség, annál jobb
Már csak azért is érdemes megfontolni a kártyaelfogadást, mert a kínált fizetési lehetőség számának növelésével megnő az esélye, hogy a vásárló talál olyan fizetési módot webáruházunkban, melyben megbízik, és szívesen használ. „Beláthatjuk, hogy a fizetési megoldások száma hatással van a vásárlási kedvre. Ráadásul minél több fizetési megoldást kínálunk látogatóinknak, annál komolyabbnak is látszunk a szemükben” – írta a Piac&Profit szakértő partnere a Webshop Experts blogjának bejegyzése.
Különösképp az új vásárlók esetében van ennek jelentősége, akik még bizalmatlanabbak velünk szemben. A bankkártyás fizetési módok a webáruházunkat is hitelesítik, mivel kártya elfogadási szerződést csak ellenőrzött cégek köthetnek. Ez azt jelenti, hogy az újonnan vagy nem olyan rég induló webáruházak a bankkártyás fizetési lehetőség biztosításával könnyen növelhetik megbízhatóságukat a látogatóik szemében. Ahogy a mondás tartja: „nem elég tisztességesnek lenni, annak is kell látszani.” (Az EU is tesz azért, hogy jobban megérje az üzleteknek lehetővé tenni a bankkártyás fizetést.)
A bankkártya elfogadás szükségességének kérdését persze a másik oldal felől is megközelíthetjük. Mi történik, ha nem kínálunk ilyen megoldást webáruházunkban? Minden bizonnyal ez megnöveli az utánvétes rendelések számát. Márpedig az utánvétnek számos hátránya van.
A túl későn lemondott megrendelések, vagy a hibás cím miatt rossz helyre kiszállított termékek jelentős idő- és pénzügyi veszteséget okoznak. További költségnövelő tényező, amivel ritkán számolnak a webáruház tulajdonosok a készpénz kezelés költsége, annak a bankszámlára történő befizetése, az esetleges hamis vagy sérült bankjegyek miatt felmerülő kockázatok és a házipénztárban megnövekedett könyvelési munka - átvezetések a bankszámlára.
A futárszolgálatok pedig külön díjat számolnak fel a készpénz begyűjtéséért, amit a szoros versenyhelyzetben nem tud mindenki továbbterhelni az ügyfélre – így ez a profitot csökkentheti. Ha meg továbbterheljük a vásárlóra az utánvét költségét, akkor az ő számára lesz az utánvételes készpénzfizetés a legdrágább.
Több érv is szól a bankkártyás fizetés (és általánosságban a készpénzmentes fizetési módok) mellett. Viszont az is tény, hogy jelenleg csak minden harmadik hazai webáruházban találjuk meg ezt a fizetési módot, amelynek okai elsősorban a magas tranzakciós költségekben, illetve abban keresendő, hogy a webshopok sokszor nem érzik szükségesnek a bankkártyás fizetés bevezetését, mikor köztudott, hogy a hazai vásárlók körében egyelőre az utánvétes készpénzes fizetés a legnépszerűbb (a webáruházak több mint 90 százaléka kínál is ilyet).
A cikk teljes terjedelemben itt olvasható!