Nem lesz elég karácsonyi ajándék?

Rémisztő tendencia figyelhető meg a tengerentúli szállítmányozásban: az előző évekhez képest 2022 őszén a kereskedők érzékelhetően kisebb volumenű árurendelésekkel készülnek fel a karácsonyi időszakra. Mihály Attila, a Trans-Sped légi, tengeri és vasúti szállítmányozási osztályvezetője a megfelelő időben történő ajándékvásárlásra hívja fel a figyelmet.

A mindennapokban érzékelhető globális nehézségek nemcsak a magánszemélyekre, hanem szinte minden iparág résztvevőire jelentős hatással vannak. Olyan gazdasági hatások, mint az infláció, egekbe szökő rezsiköltségek, üzemanyaghiány, munkaerőhiány, orosz-ukrán konfliktus és a koronavírus-járvány megnehezítik az üzleti élet, különösképpen a szállítmányozási iparág szereplőinek feladatát.

A szállítmányozásnak – legyen szó közúti, légi vagy tengeri szállításról – már több mint 2 éve komoly akadályokat kell legyőznie. 2020 márciusában, a koronavírus-járvány kezdetekor kikötőket zártak le, a szállítási árak többszörösükre emelkedtek és a megbetegedések miatt humánerőforrás-hiány lépett fel világszerte.

Akár 35-40 napos szállítási csúszások is érzékelhetőek voltak, ez pedig számos nagyvállalat termelésében is fennakadásokat okozott. Az azóta eltelt időszakban voltak könnyebb és nehezebb időszakok, de általánosságban elmondható, hogy a 2020 tavasza előtti „normális” állapot eddig nem, és az előrejelzések alapján már nem is lesz tapasztalható.

Milyen változás tapasztalható a tengeri szállítmányozásban?

„Szerencsére pozitív fejleményeket is látunk. A szállítási árak normalizálódnak, a járvány csúcsidőszakában tapasztalt több mint 20 ezer dolláros konténerárak helyett ma már akár konténerenként 10 ezer dolláros ajánlatokat is kaphatunk. A hajózási menetrendekben is vannak még késések, de ezek is javuló tendenciát mutatnak. A legnagyobb nehézség jelenleg a teherszállító hajók kikötőbe történő érkezése után tapasztalható. A megemelkedett üzemanyagárak és munkaerőhiány miatt akár 2-3 hétig is várakoznak a fedélzeten az áruk a lepakolásra, azt követően pedig a vasúti összeköttetésben meglévő nehézségek miatt az elszállításra. Emiatt teljesen bizonytalan, hogy a megrendelt áruk pontosan mikor érkeznek meg a vevőkhöz” – mondta Mihály Attila.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo