Nem félnek a hamis termékektől a fiatalok

A magyar fiatalok közel hatoda vásárolt legalább egyszer hamis terméket interneten keresztül az elmúlt évben, amivel az uniós országok középmezőnyében foglalunk helyet.

Kép:Wikimedia

A magyar fiatalok 15 százaléka vásárolt szándékosan hamisított árucikket 2015-ben, ami felette van a 12%-os uniós átlagnak. Ezzel az értékkel az uniós országok középmezőnyében foglalunk helyet. E negatív rangsort egyébként Görögország vezeti 24%-kal, őt pedig Észtország és Ciprus követi 22, illetve 20%-kal, majd Szlovénia, Spanyolország következik 19%-kal – derült ki az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) elemzéséből.

Fogyasztói skizofrénia
Az európai vásárlók 96%-ának fontos a szellemi jogok tiszteletben tartása, de 34%-uk hamisat vesz, ha azzal pénzt takarít meg. A magyar piacon értékesített kézitáskák és bőröndök több mint egynegyede hamisítvány.
Uniós szinten a megkérdezettek 64%-a általában ruhákat és kiegészítőket, 46%-uk lábbeliket vásárolt az interneten, 36%-uk pedig valamilyen belépőt, vagy jegyeket, 35%-uk kisebb elektronikus eszközöket vett. Az első terméktípusnál a szándékosan hamis terméket vásárlók aránya 46% volt, míg a második, illetve harmadik termékcsoport esetében 33%, illetve 5% volt, az utolsó esetben pedig 19%. A jelentés szerint a válaszadók 58%-a az alacsonyabb ár miatt vásárolja meg két termék közül a hamisat, 30%-uk nem fordít erre figyelmet, valamivel több mint ötödük (22%) pedig azért, mert nem érez különbséget az eredeti és a hamis árucikk minősége között.

Az elemzés kiemeli Magyarország kapcsán, hogy a fiatalok általában ritkán vásárolnak szándékosan hamis terméket az interneten, többségük pedig nem is igazán figyel arra, hogy az adott termék hamis, vagy sem. Ha vásárolnak is hamis terméket, akkor sem várják el ugyanazt a színvonalat, mint az eredetinél.

Nagyon fontos tudatosítani a fiatal felhasználókban, hogy a hamisított termékek nemcsak a fogyasztót károsítják meg a minőség, a termék élettartam vagy az egészségvédelem szempontjából, hanem komoly negatív gazdasági hatásokkal is járnak, amennyiben a gyártók termelési és beruházási tevékenységének csökkenéséhez, munkahelyek megszűnéséhez vezetnek. A hatékony megelőzés érdekében itt is szükség van a magyar hatóságok aktív közreműködésére és az egységes uniós fellépésre.” - mondta Bendzsel Miklós, a HENT elnökhelyettese. A kutatás szerint a magyar fiatalok az alábbi szempontokat veszik figyelembe annak megítélésekor, hogy egy adott weboldalon hamis termékeket árulnak vagy sem: ismertség, egyértelmű információk a cégről, elérhető szerződések, illetve az adott cég elérhetőségei.

Koppintás: a legnagyobbak sem hagyják ki
A divattervezésben homályos a szerzői jog fogalma, amiből számos bonyodalom – per és kártérítés – származik. Másolják egymást a sztártervezők, a másod-, harmadvonalbeli márkák pedig ontják a nagyok által ihletett konfekciót. A hamisítás is virágzó iparág. A gagyi Chanel- és LV-táskákat vagy a márkásnak látszó parfümöket főleg a harmadik világban állítják elő.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo