Nem csak leépítéssel lehet hatékonyabbá tenni a munkaerőt

A munkaerő hatékonyságának növelését ma már kevésbé lehet pusztán költségcsökkentéssel, leépítéssel megoldani. Ezzel szemben pozitív módja is létezik egy vállalkozás eredményének növelésére, mivel óriási tartalékok vannak még a szervezeti munka fejlesztésében Magyarországon. Érdemes számba venni, és kitanulni ezeket a lehetőségeket, mivel a vezetők és a dolgozók tudatosságának és felelősségérzetének fokozásával a cég árbevétele is mérhetően növekedni tud.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Motiválni kell, nem leépíteni - kép: SXC

Az elmúlt években a válság hatására jelentős munkaerő-leépítés történt hazánkban, a költségek csökkentése érdekében. A munkaerő hatékonyságának növelését így ma már kevésbé lehet ilyen drasztikus, ugyanakkor kétségtelenül egyszerű módszerrel fokozni. Mészáros Edina, a szervezetfejlesztéssel is foglalkozó NLP Intézet vezető trénere szerint azonban a szervezeti munka fejlesztésében óriási tartalékok vannak még Magyarországon. „Azáltal, hogy a vezetők és a dolgozók tudatosságát és felelősségérzetét fokozzuk, a cég árbevétele mérhetően növekedni tud. Így csoportosan és szervezetileg is jobb eredményeket lehet elérni, ami nyilvánvalóan az adott cég eredményességének növekedését eredményezi” – mondja Mészáros Edina.

Ahhoz azonban, hogy az eddigieknél jobb eredményeket érjünk el, eredményesebbek legyünk, változtatás szükséges. Abból az alaphelyzetből kell kiindulni, hogy van egy aktuális és van egy kívánt állapot. A kívánt állapot eléréséhez szükséges erőforrások mindenki számára rendelkezésre állnak, habár ennek sokszor nem vagyunk tudatában, így nem is alkalmazzuk.  „Mivel döntéseink 90 százalékban a tudattalanunkban rejlő értékeken, hiedelmeken, rögzüléseken múlnak, ezért ennek feltérképezésével és formálásával tudunk igazi sikereket és elégedettséget elérni. Az így elérhető munkahelyi eredmények – a személyes hatékonyságunk növelése, a jó kapcsolatok kiépítése és fenntartása, a konkrét mutatószámokkal meghatározott és szisztematikusan végigvezetett szervezeti célok és projekt munka, az értékek összehangolása, a jó együttműködések és a belső harmónia, kiegyensúlyozottság elérése – az egész cég, szervezet munkájára, eredményességére pozitív hatással vannak” – magyarázza a részleteket a szakember. (Itt olvashat néhány hatékony, akár rögtön kipróbálható csapatépítő technikáról.)

Akár egy tréning, műhelymunka vagy kompetencia-fejlesztés keretében történik a szervezetfejlesztés, mindenképpen mérni, tesztelni kell a fejlesztés utáni eredményt (output). „Ha az eredmény nem megfelelő, akkor további műveletre, beavatkozásra van szükség (pl. folyamatok átszervezésére, munkaköri leírás módosítására, új szabályzat bevezetésére, stb.). Addig változtatunk a folyamatokon, amíg pozitív eredményt nem kapunk, hiszen csak ebben az esetben lehet kilépni a folyamatból, azaz a fejlesztésből” – hangsúlyozza Mészáros Edina.

Bizalom nélkül nincs csapat, csapat nélkül nincs siker
Sok szó esik manapság az egész világot sújtó bizalomhiányról. Egy cégen belül azonban a „ragasztó” a bizalom a csapaton belül. Ez, és a munkatársak valódi megismerése alapja a jó csapat és így a sikeres cég létrejöttének – derült ki a Piac&Profit KKV-Akadémiáján. Elmondjuk, hogy csináljuk!
• A bizalom kiépítése és fenntartása: A bizalom kiépítésének konkrét technikája van, amelynek lényege, hogy ha megtanuljuk követni a partnerünket, azaz összhangot teremtünk az ő működésével, akkor saját céljainknak megfelelően tudjuk irányítani a kommunikációt, a közös munkát. Mindezt Win-Win, azaz Nyer-Nyer stratégiával, így a mi cégünknek is jó az eredmény és a partnerünknek is. A bizalom hiánya nagyon bonyolulttá teszi az üzleti életet, hosszú és bonyolult szerződésekkel és biztosítékokkal.

• A projekt belső és külső kommunikációja: Egy projekt eredményes bemutatásához érdemes mind az öt érzékszervi csatornát (látás, szaglás, hallás, tapintás, ízlelés) felhasználni, akár a kollégák, akár a külső ügyfelek felé. Sőt, azt is érdemes lefektetni, hogy a projektben résztvevő csapattagok számára ezek közül melyik a legfontosabb, a hangsúlyos. Mivel minden emberről megállapítható, hogy melyik érzékszervi csatornában tárolja az emlékeit, ezért abban a csatornában érdemes kommunikálnunk mindenkivel, amelyikben a legszívesebben rögzíti az információkat, így kevesebb a félreértés, egyértelműbb a feladatok kiadása és vállalása, gördülékenyebben halad a határidőre vállalt projekt.

• A projekt tagjainak motiválása: A közös munka sikerességét nagymértékben befolyásolja a csapattagok hozzáállása egymáshoz és a feladathoz, ezért elengedhetetlen, hogy a résztvevők megfelelőképpen lelkesek és motiváltak legyenek a teljes folyamat során. Ennek eléréséhez a projektvezető a pavlovi reflex eredményeit is felhasználó ún. Rögzítés technika alkalmazásával felerősíti és a teljes folyamat alatt magas szinten tartja a csapattagokban a projekt elvégzéséhez kapcsolódó pozitív attitűdöt, érzéseket, tapasztalatokat azáltal, hogy az öt érzékszervi csatornán keresztül rögzíti a csapattagokban a projekt sikeres megvalósításához kapcsolódó kellemes képeket, hangokat, tapintásos érzékeléseket, illatokat, vagy akár ízeket.

Mit, és hogyan tanuljon egy vezető?
Hogyan tanuljon egy vezető és mit; hogyan lehet feloldani azt a dilemmát, hogy amit ma oktatnak az egyetemeken, azt a végzettek csak évek múlva használják, amikorra szükségszerűen elavult lesz; melyek lesznek a jövő szakmái; milyen szerepe van a kreativitásnak; milyen kulturális különbségek vannak a különböző nemzetek között; miért kell elfogadni a kudarcot?
Természetesen öntudatlanul is gyakoroljuk mindezt. Ilyen negatív példa az, amikor egy kellemetlen hír körbejár a cégen belül, mindenki azt ismételgeti, ezzel állandósítva a negatív érzést, hangulatot a csoportban. De ennek ellenkező, pozitív alkalmazására is van példa. Ilyen, amikor egy új, ragyogóbb, kifejezőbb céglogó jelképezi, rögzíti a munkatársakban a megújulást, vagy őszinte büszkeséggel gratulál a vezető a csapattagoknak az elért eredményhez.

A vezetők többsége úgy próbál motiválni, ahogyan az emberek többsége ajándékot vesz: „aminek én is örülnék” alapon. Pedig kommunikációval ki lehet deríteni, hogy mi az, amivel a munkatársak leginkább motiválhatók – és ez egyáltalán nem biztos, hogy a pénz.

• A projekt megvalósítása: A Walt Disney-ről lemodellezett technika abban segíti a projekt tagokat, hogy hogyan lehet a kitűzött célok elérését úgy kidolgozni, hogy abban minden, eredetileg tervezett és vágyott eredmény valósuljon meg. A technika jelentősége abban van, hogy tudatosan elszeparálja, sorrendben későbbre teszi annak a belső cenzúrának a szerepét, amely arra hivatott, hogy egy megvalósítandó célt kritikusan szemléljen. Ezzel megelőzzük, hogy csírájában fojtsunk el egy szakmailag helyénvaló és kivitelezhető ötletet.

• A projekt nyomon követése: Ehhez a pontosító kérdezéstechnikát hívjuk segítségül, amely által tiszta képet kapunk a projekt tagjainak látásmódjáról, értékrendjéről. Ez a technika azzal tudja támogatnia munkafolyamatokat, hogy előre tisztázza a közös valóságot, így a projekttagok „egy nyelvet tudnak beszélni” a projekt megvalósítása során.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo