A közösségi finanszírozás azt jelenti, hogy egy csapat, még a konkrét megvalósítás előtt gyűjt támogatókat az ötletéhez, ami csak akkor valósul meg, ha elegendő forrás összegyűlik. Ezt a módszert sikerrel használta már több hazai startup. A Brewie otthoni sörfőző, az Sbrick intelligens legó kocka a Virivee design harisnya és a Tago Arc okos karkötő csak néhány a hazai sikeres példák közül.
Ezekre azonban a nemzetközi cél, “cool” faktor egyaránt jellemző. A hazai piacra készülő projektek pedig általában valamilyen művészeti téma volt, erre jó példa a Nyugat zombik képregény. Arra még nem volt példa, hogy egy kkv indítson üzleti fókuszú terméknek magyar nyelvű piacra közösségi finanszírozás kampányt.
“A projekt célja nem csak a saját termékötletünk tesztelése, hanem az is, hogy megtudjuk, a magyar piac mennyire érett a közösségi finanszírozás üzleti modellre” - mondta el Lévai Richárd közösségi marketing specialista, az RG Stúdió Kft. marketing vezetője és egyik tulajdonosa, a projekt ötletgazdája.
A közösségi finanszírozás akkor kerül sok vállalkozásnál fókuszba, amikor valamilyen olyan izgalmas, új ötlethez gyűjtenek támogatást, mint egy okosóra, egy szuperhűtő, vagy egy programozást oktató robot. Azonban a közösségi finanszírozás kampányok célja ennél sokkal változatosabb még nemzetközi szinten is. Mozifelújítástól kezdve, dokumentumfilm készítésen át, kisvállalkozók legkülönbözőbb termékötletei is tömegével szerepelnek az ilyen kampányok céljai között. (Néhányat itt bemutatunk a legfurább ötletek közül!)
„A mi projektünk célja éppen ezért túlmutat azon, hogy a saját termékötletünket leteszteljük. Azt is vizsgáljuk egyben, hogy a magyar piac mennyire van felkészülve az ilyen megoldásokra, hiszen a módszer olyan, amit sok a kisvállalkozásnak is célszerű alkalmazni” – hangsúlyozta Lévai.
Az RG Stúdió a közösségi finanszírozási kampányával egy Facebook hirdetési tréning ötletéhez gyűjtött támogatókat. A cég már hosszú évek óta foglalkozik azzal, hogy vállalkozások, multi cégek marketinggel foglalkozó munkatársait oktatja a közösségi marketing eredményes használatára Közösségi konditerem nevű tréningsorozatán. Azonban a résztvevőktől és az érdeklődőktől többször felmerült az igény arra, hogy ne csak élő oktatás keretében, hanem online formában is meg lehessen szerezni ezeket az ismereteket. Az előkészítés és a lehetőségek tesztelése már közel két éve tart, most érkezett el az idő, hogy az ötletét kipróbálta a célcsoportja körében is.