Néhány óra alatt nyolcezer dollárt kalapoztak össze a magyarok

Néhány óra leforgása alatt több mint 8 ezer dollárt gyűjtött össze internetes közösségi kampánnyal egy magyar startup. Ez az eset is bizonyítja, hogy a közösségi finanszírozás járható utat jelent a magyar kisvállalkozásoknak.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Óriási siker a bringabútor - Kép: Industrial Kid

Néhány óra alatt több mint 8 ezer dollárt kalapozott össze egy magyar startup az Indiegogo oldalon. A cég biciklialkatrészekből készít dizájnos, egyedi asztali lámpákat, a mostani pénzgyűjtő akcióval pedig a sorozatgyártás beindítása, illetve a nemzetközi piacok meghódítása a cél. Mint sok más startup, az Industrial Kid is hobbiként indult 2013-ban, amikor Belső Péter dizájner iskolakezdő kislányának megtervezte az első asztali lámpát biciklialkatrészekből. A kedvtelés azóta vállalkozássá fejlődött, aminek most a sorozatgyártás beindítása és a nemzetközi piacok meghódítása a célja.

A startup ezért az Indiegogo oldalon indított közösségi finanszírozási kampányt, melynek célja, hogy az internet népe egy hónap alatt 20 ezer dollárért vásároljon elő a vidám, színes, teljesen egyedi kialakítású asztali lámpákból. A kampány kiválóan startolt, hiszen néhány óra leforgása alatt, már közel a kitűzött cél felét, több mint 8 ezer dollárt sikerült összegyűjteni.

Járható út

A fenti eset is bizonyítja, hogy a közösségi finanszírozás járható utat jelent a tőkehiánnyal küzdő kisvállalkozásoknak. A Kickstarter, az indiegogo és más platformok némi kezelési költség (általában 5%) fejében lehetőséget adnak, hogy a neten leteszteljük, mennyire kapós az ötletünk. Az internet közvéleménye kézfeltartással, pontosabban klikkeléssel voksol, meg a pénzével, hiszen mikrotámogatásokat ad a meghirdetett projektnek. Tulajdonképpen amolyan népszerűségi verseny ez. Ez a módszer mindig projekt-központú, világosan fel kell tüntetni, hogy mi a támogatás eredménye, milyen termék vagy szolgáltatás születik belőle.

Hogyan adózunk, ha összekalapoztuk a pénzt?
Ha sikerrel zártuk a kampányunkat a valamelyik közösségi finanszírozási oldalon, akkor felmerül a kérdés: hogyan kell adózni az összegyűjtött pénz után, mire kell figyelni áfa szempontjából akkor, ha az adott projekt sikeres lesz és a kimenő oldalon is beindul a folyamat, azaz az induló vállalkozás elkezd termékeket értékesíteni vagy szolgáltatásokat nyújtani.
A mikrotámogatásokért sem tulajdonrészt, sem részvényt nem kapnak a finanszírozók. De segít már a kiírásnál, ha meglobogtatjuk a mézesmadzagot, hogy ajándékokat kapnak majd, leginkább a beígért termék egy példánya a legjobb jutalom.

Vállalkozók figyelmeztetnek, hogy a crowdfunding elég időigényes ramazuri, mert állandóan válaszolgatni kell a támogatók leveleire, különben óbégatnak (heti egy levél nem árt). Ha időben csúszás van, hárítani kell a cég reputációján esett kárt, stb. A projekt végén pedig az ajándékok kipostázása sem kis feladat, főleg ha több ezer ember adta össze a finanszírozást. Számos sikeres magyar példa is van már. Itt egy szoftveres projektet, itt egy sikeres termékfejlesztést, itt pedig egy társadalmilag is hasznos projektet mutatunk be.

Ma már részvény-alapú tömegfinanszírozás is létezik, ami későbbi fejlemény, mint a tömegfinanszírozás elindulása. 2011 májusában az amerikai ProFounder kezdte meg ezt a modellt érvényesíteni startupok számára.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo