Néhány óra alatt nyolcezer dollárt kalapoztak össze a magyarok

Néhány óra leforgása alatt több mint 8 ezer dollárt gyűjtött össze internetes közösségi kampánnyal egy magyar startup. Ez az eset is bizonyítja, hogy a közösségi finanszírozás járható utat jelent a magyar kisvállalkozásoknak.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Óriási siker a bringabútor - Kép: Industrial Kid

Néhány óra alatt több mint 8 ezer dollárt kalapozott össze egy magyar startup az Indiegogo oldalon. A cég biciklialkatrészekből készít dizájnos, egyedi asztali lámpákat, a mostani pénzgyűjtő akcióval pedig a sorozatgyártás beindítása, illetve a nemzetközi piacok meghódítása a cél. Mint sok más startup, az Industrial Kid is hobbiként indult 2013-ban, amikor Belső Péter dizájner iskolakezdő kislányának megtervezte az első asztali lámpát biciklialkatrészekből. A kedvtelés azóta vállalkozássá fejlődött, aminek most a sorozatgyártás beindítása és a nemzetközi piacok meghódítása a célja.

A startup ezért az Indiegogo oldalon indított közösségi finanszírozási kampányt, melynek célja, hogy az internet népe egy hónap alatt 20 ezer dollárért vásároljon elő a vidám, színes, teljesen egyedi kialakítású asztali lámpákból. A kampány kiválóan startolt, hiszen néhány óra leforgása alatt, már közel a kitűzött cél felét, több mint 8 ezer dollárt sikerült összegyűjteni.

Járható út

A fenti eset is bizonyítja, hogy a közösségi finanszírozás járható utat jelent a tőkehiánnyal küzdő kisvállalkozásoknak. A Kickstarter, az indiegogo és más platformok némi kezelési költség (általában 5%) fejében lehetőséget adnak, hogy a neten leteszteljük, mennyire kapós az ötletünk. Az internet közvéleménye kézfeltartással, pontosabban klikkeléssel voksol, meg a pénzével, hiszen mikrotámogatásokat ad a meghirdetett projektnek. Tulajdonképpen amolyan népszerűségi verseny ez. Ez a módszer mindig projekt-központú, világosan fel kell tüntetni, hogy mi a támogatás eredménye, milyen termék vagy szolgáltatás születik belőle.

Hogyan adózunk, ha összekalapoztuk a pénzt?
Ha sikerrel zártuk a kampányunkat a valamelyik közösségi finanszírozási oldalon, akkor felmerül a kérdés: hogyan kell adózni az összegyűjtött pénz után, mire kell figyelni áfa szempontjából akkor, ha az adott projekt sikeres lesz és a kimenő oldalon is beindul a folyamat, azaz az induló vállalkozás elkezd termékeket értékesíteni vagy szolgáltatásokat nyújtani.
A mikrotámogatásokért sem tulajdonrészt, sem részvényt nem kapnak a finanszírozók. De segít már a kiírásnál, ha meglobogtatjuk a mézesmadzagot, hogy ajándékokat kapnak majd, leginkább a beígért termék egy példánya a legjobb jutalom.

Vállalkozók figyelmeztetnek, hogy a crowdfunding elég időigényes ramazuri, mert állandóan válaszolgatni kell a támogatók leveleire, különben óbégatnak (heti egy levél nem árt). Ha időben csúszás van, hárítani kell a cég reputációján esett kárt, stb. A projekt végén pedig az ajándékok kipostázása sem kis feladat, főleg ha több ezer ember adta össze a finanszírozást. Számos sikeres magyar példa is van már. Itt egy szoftveres projektet, itt egy sikeres termékfejlesztést, itt pedig egy társadalmilag is hasznos projektet mutatunk be.

Ma már részvény-alapú tömegfinanszírozás is létezik, ami későbbi fejlemény, mint a tömegfinanszírozás elindulása. 2011 májusában az amerikai ProFounder kezdte meg ezt a modellt érvényesíteni startupok számára.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo