Az áfaszabályok módosításával ez év január 1-jétől a magán- és üzleti célra is használt céges járművek esetében a bérleti díj áfájának legalább 50 százaléka visszaigényelhető. Ha a vállalkozás ezt az elszámolást választja, akkor a továbbiakban az üzleti célú gépkocsihasználat esetében nem szükséges az üzleti használat alátámasztása. Aki mégis ragaszkodna a pontos elszámoláshoz, az továbbra is megteheti, hogy nyilvántartást vezet az üzleti utakról, és azok tényleges arányában gyakorolja a levonási jogot. Ez logikusan azokban az esetekben éri meg, ahol az üzleti utak aránya meghaladja az 50 százalékot. Érdemes azonban alaposan áttekinteni a lehetőségeket, mert vannak olyan lízingkonstrukciók, ahol nemcsak a bérleti díj, hanem a kapcsolódó szolgáltatások áfatartalmának 50 százaléka is visszaigényelhető. A LeasePlan flottakezelő szakértőinek rövid összefoglalóval segítünk a döntésben.
Nyílt, zárt, tartós
A lízing szó hallatán a legtöbb embernek az jut eszébe, hogy befizet egy bizonyos összegű önerőt, használatba veszi a járművet, fizeti a havi törlesztőrészletet, majd a futamidő lejártával lesz egy saját autója. Ez azonban nem minden lízingtípusnál működik így. Az előbbi definíció a zárt végű pénzügyi lízingre igaz – ahol továbbra sincs lehetőség a havidíj áfájának visszaigénylésére –, míg nyílt végű pénzügyi lízing esetén a futamidő végén az ügyfél eldöntheti, hogy a maradványérték kifizetésével szeretné-e megvásárolni a kocsit. Ezek a konstrukciók hasonlóan működnek, mint egy hitel, azzal a különbséggel, hogy a tulajdonjog a szerződés ideje alatt a lízingbe adónál van.
Operatív lízing esetében a fix havidíj a bérleti díjon túl az egyéb kapcsolódó szolgáltatások (pl.: karbantartás, gumicsere, biztosítás, csereautó, adók stb.) ellenértékét is tartalmazza, ezért hosszú távon lehet vele előre tervezni. Nincs tehát váratlanul felmerülő vagy rejtett költség. Ezenkívül nem kötelező az önerő, tehát a vállalkozásnak nem kell lekötnie pénzügyi forrásait, helyette beforgathatja üzleti tevékenysége fejlesztésébe. Ha azonban úgy kedvezőbb a cég számára, akkor az önerős operatívlízing-konstrukciót is választhatja, így némi szabad forrás felhasználásával kedvezőbb havidíjjal juthat új autóhoz, és gyorsabban lecserélheti használt gépkocsiját. Ráadásul a januárban életbe lépett új szabályozás értelmében az önerő áfájának 50 százalékát is visszaigényelheti.
A tartós bérlet estében végig ugyanabban az érdekkörben marad az autó, ezért a bérbeadó sokkal gondosabban tartja karban, hiszen érdekelt abban, hogy a használat végén minél magasabb legyen a maradványérték. A bérbevevő csak a nettó beszerzési ár és a várható maradványérték különbözetét fizeti meg a havidíjakban. A futamidő lejárta után a jármű visszakerül a bérbeadóhoz, és így a szerződéskötéskor rögzített maradványérték esetleges változása a flottakezelő cég kockázata. A futamidő végén a bérbevevő vagy alkalmazottja, aki esetleg a gépjármű használója volt, dönthet úgy, hogy az autót megvásárolja, erre azonban csak az aktuális piaci áron van lehetősége.
A tartós bérlet az adminisztráció szempontjából is könnyebbséget jelent az egyéb konstrukciókkal szemben. Ebben az esetben ugyanis a bérbeadó könyv szerinti nyilvántartásában szerepel az autó. A bérbevevőnek csak egy számla érkezik havonta, mivel a havidíj minden költséget tartalmaz. A havidíj ellenértékeként a lízingbeadó gondoskodik minden szolgáltatásról, a kötelező szervizektől kezdve a gumiabroncsok szezonális cseréjén át egészen az esetleges kárügyintézésig és az ideiglenes csereautóig.
A pénzügyi lízingformáknál a bérb vevőnek kell intéznie a használatból eredő operatív, napi ügyeket vagy a cégautóadó és a gépjárműadó bevallását, befizetését, ami jelentős adminisztrációt jelent, és összességében sok időt és pénzt emészt fel.
Pénztárcára szabott autófinanszírozás
Mivel a tartós bérlet adminisztrációja egyszerűbb, és a havidíj minden szolgáltatást és adófizetési kötelezettséget tartalmaz, az autók kezeléséhez nincs szükség külön munkaerőre. Ennek köszönhetően – a cég méretétől és a lízingelt gépjárművek számától függően – az adott alkalmazotti létszám más feladatok ellátására fordítható.
Ha a vállalat működéséhez elengedhetetlen az autóhasználat, mindenképpen érdemes mérlegelni, milyen formában éri meg legjobban a finanszírozás. A lízing futamideje alatt számos különböző költség felmerülhet, ezért érdemes ezeket a döntés előtt összegyűjteni, és a különböző lízingcégek kínálatában összevetni a havidíjak által lefedett szolgáltatásokkal. Egy-egy lízingajánlat esetén a havidíjból gyakran hiányozhatnak olyan elemek, melyek a futamidő alatt komoly plusz költséggé adódhatnak össze. Érdemes tehát figyelni, hogy a cégek ne automatikusan a legolcsóbb ajánlatot válasszák, hanem azt, amelyik magában foglalja a vállalkozásuk gépjármű-használati igényeit leginkább lefedő szolgáltatásokat.