Néhány dolog, amit jó, ha tudsz az autólízingről

A tavaly év végén elfogadott őszi adócsomag 2019. január 1-től még kedvezőbbé teszi a vállalatok számára a cégautóbérlést. Mostantól nem kell útnyilvántartást vezetni ahhoz, hogy a bérleti díj áfájának 50 százaléka levonható legyen. A vállalatok számára tehát egyre több előnnyel jár, ha lízingkonstrukcióban használják a gépjárműveket. Többféle típusú lízing létezik azonban, ezért a vállalkozásoknak célszerű előre tájékozódniuk, melyik éri meg számukra a legjobban. A LeasePlan szakértői most összefoglalják a legfontosabb tudnivalókat és különbségeket.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az áfaszabályok módosításával ez év január 1-jétől a magán- és üzleti célra is használt céges járművek esetében a bérleti díj áfájának legalább 50 százaléka visszaigényelhető. Ha a vállalkozás ezt az elszámolást választja, akkor a továbbiakban az üzleti célú gépkocsihasználat esetében nem szükséges az üzleti használat alátámasztása. Aki mégis ragaszkodna a pontos elszámoláshoz, az továbbra is megteheti, hogy nyilvántartást vezet az üzleti utakról, és azok tényleges arányában gyakorolja a levonási jogot. Ez logikusan azokban az esetekben éri meg, ahol az üzleti utak aránya meghaladja az 50 százalékot. Érdemes azonban alaposan áttekinteni a lehetőségeket, mert vannak olyan lízingkonstrukciók, ahol nemcsak a bérleti díj, hanem a kapcsolódó szolgáltatások áfatartalmának 50 százaléka is visszaigényelhető. A LeasePlan flottakezelő szakértőinek rövid összefoglalóval segítünk a döntésben.

Kép: Freedigitalphotos

Nyílt, zárt, tartós

A lízing szó hallatán a legtöbb embernek az jut eszébe, hogy befizet egy bizonyos összegű önerőt, használatba veszi a járművet, fizeti a havi törlesztőrészletet, majd a futamidő lejártával lesz egy saját autója. Ez azonban nem minden lízingtípusnál működik így. Az előbbi definíció a zárt végű pénzügyi lízingre igaz – ahol továbbra sincs lehetőség a havidíj áfájának visszaigénylésére –, míg nyílt végű pénzügyi lízing esetén a futamidő végén az ügyfél eldöntheti, hogy a maradványérték kifizetésével szeretné-e megvásárolni a kocsit. Ezek a konstrukciók hasonlóan működnek, mint egy hitel, azzal a különbséggel, hogy a tulajdonjog a szerződés ideje alatt a lízingbe adónál van.

Nem tévedés: félbillió forint fölött a lízingpiac
Megint két számjegyű növekedés következett be a magyar lízingpiacon: a finanszírozott összeg 17 százalékkal 500 milliárd forint fölé került az év első kilenc hónapjában – közölte a Magyar Lízingszövetség. A többéves rekordot jelentő és az európai lízingpiaci bővülést bőven meghaladó kilenchavi eredményben szinte minden részpiac, köztük a személyautó-finanszírozás is szerepet kapott.
A harmadik, egyre népszerűbb lízingtípus az operatív lízing, más néven tartós bérlet, ahol a tulajdonos végig a lízingcég, az autó bérlője pedig a futamidő végén piaci értéken megvásárolja vagy visszaadja a járművet. Ebben a konstrukcióban a bérlő nemcsak autót lízingel, hanem egy teljes, hozzá kapcsolódó szolgáltatáscsomagot is.

Operatív lízing esetében a fix havidíj a bérleti díjon túl az egyéb kapcsolódó szolgáltatások (pl.: karbantartás, gumicsere, biztosítás, csereautó, adók stb.) ellenértékét is tartalmazza, ezért hosszú távon lehet vele előre tervezni. Nincs tehát váratlanul felmerülő vagy rejtett költség. Ezenkívül nem kötelező az önerő, tehát a vállalkozásnak nem kell lekötnie pénzügyi forrásait, helyette beforgathatja üzleti tevékenysége fejlesztésébe. Ha azonban úgy kedvezőbb a cég számára, akkor az önerős operatívlízing-konstrukciót is választhatja, így némi szabad forrás felhasználásával kedvezőbb havidíjjal juthat új autóhoz, és gyorsabban lecserélheti használt gépkocsiját. Ráadásul a januárban életbe lépett új szabályozás értelmében az önerő áfájának 50 százalékát is visszaigényelheti.

A tartós bérlet estében végig ugyanabban az érdekkörben marad az autó, ezért a bérbeadó sokkal gondosabban tartja karban, hiszen érdekelt abban, hogy a használat végén minél magasabb legyen a maradványérték. A bérbevevő csak a nettó beszerzési ár és a várható maradványérték különbözetét fizeti meg a havidíjakban. A futamidő lejárta után a jármű visszakerül a bérbeadóhoz, és így a szerződéskötéskor rögzített maradványérték esetleges változása a flottakezelő cég kockázata. A futamidő végén a bérbevevő vagy alkalmazottja, aki esetleg a gépjármű használója volt, dönthet úgy, hogy az autót megvásárolja, erre azonban csak az aktuális piaci áron van lehetősége.

Miért törjük meg a céges kocsikat tavasszal?
Tavasszal drasztikusan megváltoznak az útviszonyok, amelyre az autósoknak mind a gépjárművük állapotát, mind vezetési készségeiket tekintve fel kell készülniük. A céges autók is gyakran kerülnek ilyenkor szervizbe töréskár miatt.
Operatív lízing az egyszerűség jegyében

A tartós bérlet az adminisztráció szempontjából is könnyebbséget jelent az egyéb konstrukciókkal szemben. Ebben az esetben ugyanis a bérbeadó könyv szerinti nyilvántartásában szerepel az autó. A bérbevevőnek csak egy számla érkezik havonta, mivel a havidíj minden költséget tartalmaz. A havidíj ellenértékeként a lízingbeadó gondoskodik minden szolgáltatásról, a kötelező szervizektől kezdve a gumiabroncsok szezonális cseréjén át egészen az esetleges kárügyintézésig és az ideiglenes csereautóig.

A pénzügyi lízingformáknál a bérb vevőnek kell intéznie a használatból eredő operatív, napi ügyeket vagy a cégautóadó és a gépjárműadó bevallását, befizetését, ami jelentős adminisztrációt jelent, és összességében sok időt és pénzt emészt fel.

Pénztárcára szabott autófinanszírozás

Mivel a tartós bérlet adminisztrációja egyszerűbb, és a havidíj minden szolgáltatást és adófizetési kötelezettséget tartalmaz, az autók kezeléséhez nincs szükség külön munkaerőre. Ennek köszönhetően – a cég méretétől és a lízingelt gépjárművek számától függően – az adott alkalmazotti létszám más feladatok ellátására fordítható.

Ha a vállalat működéséhez elengedhetetlen az autóhasználat, mindenképpen érdemes mérlegelni, milyen formában éri meg legjobban a finanszírozás. A lízing futamideje alatt számos különböző költség felmerülhet, ezért érdemes ezeket a döntés előtt összegyűjteni, és a különböző lízingcégek kínálatában összevetni a havidíjak által lefedett szolgáltatásokkal. Egy-egy lízingajánlat esetén a havidíjból gyakran hiányozhatnak olyan elemek, melyek a futamidő alatt komoly plusz költséggé adódhatnak össze. Érdemes tehát figyelni, hogy a cégek ne automatikusan a legolcsóbb ajánlatot válasszák, hanem azt, amelyik magában foglalja a vállalkozásuk gépjármű-használati igényeit leginkább lefedő szolgáltatásokat.

A céges flottákban is leáldozott a dízeleseknek?
A Magyarországon hagyományosan népszerű dízelmotor értékesítési mutatói Nyugat-Európában a tavalyi évben 2016-hoz képest 5,6 százalékkal csökkentek. A visszaesés oka egyrészt a környezettudatosabb autóválasztásban keresendő, ami a 2015-ös dízelbotrány óta felerősödött, másrészt a heterogénebb motorválasztéknak is köszönhető.

Véleményvezér

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo