A jelentős piaci potenciált mutatja, hogy az IDC Hungary közelmúltban publikált felmérése szerint a közepes méretű cégeknek 63 százaléka, a nagyvállalatok 80 százaléka jelenleg is házon belül oldja meg a bérügyviteli tevékenységeit. Az egyre növekvő költséghatékonysági kényszer azonban hamarosan jelentős változásokat hozhat ezekben az arányokban.
„Miközben egy vállalati bérszámfejtő átlagosan két-háromszáz munkatárs adatait tudja hatékonyan kezelni, az átfogó, automatizált rendszereket működtető szakcég egy munkatársa akár ezer munkavállaló adatait is képes kezelni – mutat rá a hatékonyságbeli eltérés fő okára Molnár Mónika, a Trenkwalder HR szolgáltatások üzletágának vezetője. – A különböző feltételek (speciális foglalkoztatási formák, cafeteria, kollektív szerződések, különféle műszakrendek és pótlékok stb.) alapján egy felkészült bérszámfejtési szolgáltató akár több százféle sablon alapján is tud egyidejűleg dolgozni.”
Belső erőforrás költségei (1 fő 250 ezer forintos bruttó bér és 20 ezer forintos cafeteria mellett) Bér, juttatások és járulékaik: 4 180 680 Ft / év Járulékos költségek (szoftverkövetési díj, továbbképzés, rezsi): 1 250 000 Ft Összesen: 5 430 680 Ft
Kihelyezett bérszámfejtés költségei (1600 Ft/fő/hó számfejtési díj mellett + 1 havi díjat számítva az év végi tevékenységekre és igazolások kiállítására) Összesen: 1600x200x13=4 160 000 Ft
Költségelőny: 23 százalék
Forrás:Trenkwalder
A költséghatékonyság mellett a megbízó vállalatok a külső szolgáltató legnagyobb hozzáadott értékének a jogszabályi környezet naprakész ismeretét tekintik. Az elmúlt években folyamatosan, gyakran év közben is jelentős változások zajlottak le a terület szabályozásában. Ezeket a legnagyobb odafigyelés mellett is nehezen tudta követni egy-egy kis létszámú belső team, miközben a munkaügyi ellenőrzések gyakorisága egyre nagyobb lett. A jogszabályok megfelelő ismerete nem csupán a bírságoktól óvja meg az adott céget, de olyan lehetőségek – adómentes juttatások, újonnan bevezetett támogatások – kihasználásához is hozzásegítheti, amelyek komoly további megtakarításokat eredményezhetnek. (A Piac&Profit szakértője szerint ugyanakkor nagyon fontos, hogy ne veszítsük el a kontrollt a kiszervezés miatt a folyamatok felett.)
A bérszámfejtés kiszervezése gyakran automatikusan a belső vállalati folyamatok korszerűbbé válását is eredményezi. Számos cégnél már papírmentesen zajlik a bérlapok kiadása, és egyre inkább elterjedtté válik a szabadságok igénylésének és jóváhagyásának elektronikus rendszere is. A feldolgozásra váró adatok összegzése és továbbítása is jellemzően online módon zajlik.
Már most indul a következő váltási szezon
Az átállást a cégek többsége praktikus okokból az év végével hajtja végre. Annak érdekében azonban, hogy a jellemzően hosszú évekre szóló kiválasztás körültekintő módon történjen meg, a kiszervezést fontolgató társaságok a Trenkwalder tapasztalatai szerint már a második negyedévben megkezdik a megfelelő szolgáltató keresését. Biztosítandó, hogy az év végével lezajló adatbázis-migráció az új szolgáltatóhoz fennakadás nélkül történjen meg, a megfelelő tervezési idő biztosítása érdekében az új szolgáltató végleges kiválasztása általában már őszre lezajlik.