Néha nagyon nehéz egy partnerrel megértetni a célunkat, elképzelésünket. Anélkül viszont, hogy képes lenne mélyebben belelátni, mit is szeretnénk, és mit is tudunk, automatikusan nemmel fog válaszolni a kérésünkre. A cégvezetőknek éppen ezért nagyon hamar el kell sajátítaniuk a meggyőzés nyelvét, ha szeretnék valamire vinni hosszabb távon. Akár startup vállalkozásához lenne szüksége tőkére, akár irodát bérelne a cégének, nagyon hamar el kell sajátítania a képességet, hogy optimális feltételeket tudjon kiharcolni a szerződéseihez.
(A hatékony kommunikáció biztosítása az örök érvényű vezetői tippek között is szerepel.)
Adunk négy tippet, mi kell ahhoz, hogy végül meglegyen a partner részéről az a bizonyos „igen”:
– Legyen emberi. Néha az ember tárgyalás közben racionálitásra törekvő géppé válik, és elfeledkezik róla, hogy az asztal mindkét oldalán emberek ülnek. Csak mondja a magáét, nem is gondolva bele, mennyire káros, ha a partnere nem érzi úgy, hogy figyelnek rá, hogy meghallják, amit mond. Hallgassa végig a másikat, mielőtt belefog a saját mondókájába. Ha felismeri a partnere igényeit, könnyebben tudja meggyőzni őt az Ön által nyújtott termék vagy szolgáltatás előnyeiről. Ne feledje, az a jó tárgyalópartner, aki olyan helyzetet tud teremteni, amellyel mindkét fél elégedett.
– Tudja, mikor kell felállni. Ha fel tud állni, és elsétálni az asztaltól, az azt jelenti, valóban üzletet szeretne kötni, nem megalázkodni a másik fél előtt. Ha valaki lekezeli Önt, vagy nem veszi komolyan, tudja, hol az a pont, amikor be kell fejezni a sehová sem vezető tárgyalásokat – már csak a saját ép elméje és a cég integritása miatt is. Felállni és otthagyni a partnert nem könnyű feladat, de sokszor éppen erre van szükség. Ha a partner utólag rájön, hogy mégis Ön az, akivel üzletet kötne, már nincs mit tenni, kénytelen lesz sokkal rosszabb pozícióból indulni.
– Csak olyan emberrel tárgyaljon, aki nem akarja megváltoztatni. Rendkívül fontos, hogy olyan emberrel tárgyaljon, aki látja a cégében és tevékenységében az értéket, és partnernek tekinti, nem csak egy kihasználható áldozatnak. Akármilyen kezdő vállalkozó is, akármilyen kiszolgáltatott helyzetben is van, ne hagyja, hogy mások Önből húzzanak hasznot. Mindig emlékeztesse magát arra, milyen sokat ér.
Ha sikeresen akar tárgyalásokat folytatni, a kompromisszum elengedhetetlen. Mérje fel, mi a legfontosabb Önnek, és mi a legfontosabb az ügyfelének, és van-e olyan közös metszete az elképzeléseiknek, amelyek mindkét fél megelégedését hozzák. Ha igen, folytassa a tárgyalásokat a kevésbé fontos témák irányába, amíg végül mindketten rábólintanak, és megszületik a mindkét fél számára megnyugtató „igen".